اولین دوره المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱:۳۲ کد : ۲۷۷۲۳ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۴۲۰
به همت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری، اولین دوره المپیاد ورزش های فناورانه دانشجویی در کشور برگزار می‌گردد. این المپیاد در استان خراسان جنوبی به میزبانی دانشگاه بیرجند و در خرداد ماه جاری برگزار خواهد شد. 
اولین دوره المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، همزمان با انجام مقدمات اولین دوره المپیاد ورزش های فناورانه دانشجویی بر آن شدیم در مصاحبه‌ای با دکتر سید مرتضی موسوی، معاون دانشجویی و دبیر شورای راهبردی دانشگاه های استان خراسان جنوبی از چند و چون این المپیاد که برای اولین بار در استان خراسان جنوبی و به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود اطلاع یابیم.
دکتر موسوی، گفت: رویکرد سازمان امور دانشجویان از طراحی المپیاد مذکور را شناسایی، هدایت و توانمندسازی استعدادهای درحال شکوفا در حوزه فناوری دانست و افزود: تحولات عصر کنونی، سبب شده تا تولید و به کارگیری فناوری های نوین در جهان، شتاب بیشتری به خود بگیرد که این رویداد راهی خواهد بود برای آشنایی هر چه بیشتر نسل جوان با حوزه فناوری در ورزش. 
دکتر موسوی از جمله اهداف اجرای این المپیاد را توسعه مهارت های دانشجویی در دوران تحصیل و ایجاد پیوند بیشتر میان آموزش و پژوهش دانست. ایشان توسعه رقابت سالم، تقویت روحیه خودباوری و ایجاد نشاط و پویایی در دانشجویان را از دیگر اهداف اجرای این طرح برشمرد. معاون دانشجویی دانشگاه بیرجند با تاکید بر مساله اوقات فراغت دانشجویان در دوران تحصیل، برگزاری این المپیاد را راهی برای غنی سازی و مدیریت بهینه ی زمان در دوران دانشجویی و بستری مناسب برای بروز خلاقیت و ترویج روحیه کار تیمی در محیط دانشگاه ها بیان کرد. 
دبیر شورای راهبردی دانشگاه های خراسان جنوبی در اولین دوره المپیاد ورزش های فناورانه دانشجویی، مساله هدایت شغلی دانشجویان مستعد و هدایت آنان به بازار کار را نیز از دیگر برنامه های پیش بینی شده در اجرای این طرح بیان نمود. وی زمینه سازی برای توجه به فناوری های نوین در حوزه ورزش رباتیک، هوش مصنوعی و ... در گفتمان دانشجویی را سبب تحول جایگاه ایران اسلامی در حوزه فناوری و زمینه ساز خودکفایی بیشتر کشور در این زمینه دانست و افزود: این المپیاد فرصتی است تا در تولید و توسعه فناوری در ورزش بومی وارد شویم و صنعت بازی های دیجیتال ایرانی را مبتنی بر ذخایر غنی فرهنگی و تمدنی خود به جهان عرضه نماییم.
دکتر موسوی در ادامه در خصوص بخش های مختلف این رویداد گفت: این المپیاد در 3 حوزه ی ورزش های دیجیتال، فیجیتال، رباتیک، فناوری و نوآوری و در دو سطح استانی و ملی برگزار می شود. ایشان با اشاره به بخش های مختلف این رویداد خاطر نشان کرد بخش ورزش های دیجیتال و فیجیتال شامل سه رشته ی ورزش های دیجیتال(فیفا 22 و E-Fotball)، ورزش های فیجیتال(مینی فوتبال، بستکتبال ) و ورزش های کینکت یاVR(دوچرخه سواری، تنیس، تنیس روی میز و رزمی) است. ورزش های رباتیک در سه بخش مسابقات ربات های واقعی(خودروهای خودران، فوتبال اندازه کوچک و دوی ربات های انسان نما)، مسابقات شبیه سازی(فوتبال 3 بعدی، خودروهای خودران، مسابقات لیگ نوآوری و خلاقیت) و طراحی و ساخت ربات (ربات های صخره نورد و شناگر) می باشد. فناوری و نوآوری در ورزش نیز در دو بخش تحلیل های عملکردی(تحلیل مسابقه ورزشکار، تحلیل عملکرد ورزشکار و تحلیل عملکرد داوری) و طراحی و برنامه نویسی(طراحی اپلیکیشن ورزشی، شبیه سازی الکترونیکی ابزار ورزشی و طراحی صنعتی محصول ورزشی) برگزار می گردد. 
وی با اشاره به این موضوع که  دانشگاه بیرجند میزبان برگزاری اولین دوره المپیاد ورزش های فناورانه دانشجویی در استان خراسان جنوبی است، گفت: دانشجویان دانشگاه های استان و دانشجویانی که دو نیمسال تحصیلی از تاریخ فارغ التحصیلی آنان می گذرد، می توانند در این المپیاد شرکت کنند. شرکت در این رویداد تنها از طریق سامانه Setav.ir امکان پذیر است و دانشجویان دختر و پسر می توانند به صورت انفرادی، تیم دانشجویی و یا تیم دانشگاهی در این رقابت ها شرکت کنند. ایشان درخصوص جوایز و تسهیلات این المپیاد بیان داشت، غیر از پرداخت جوایز نقدی در هر دو مرحله استانی و ملی، استفاده از امتیازهای آیین نامه های دانشجویان سرآمد و جشنواره دانشجوی نمونه، از دیگر مزایای شرکت در این المپیاد است.
معاون دانشجویی دانشگاه بیرجند در تشریح اقدامات این دانشگاه به عنوان میزبان برگزاری المپیاد ورزش های فناورانه دانشجویی در استان خراسان جنوبی گفت:  پس از ابلاغ آیین نامه و شیوه نامه های این المپیاد ، کارگروه ویژه ای با حضور نمایندگان دانشگاه های استان و به ریاست دکتر احمد لامعی گیو، رئیس دانشگاه بیرجند، تشکیل گردیده وبا برگزاری 8 جلسه کارگروه اجرایی،  اقداماتی گسترده ای مانند:
1- تعیین رابط ویژه برای هر عنوان مسابقه با کمیته برگزاری المپیاد در تهران
2- تعیین اعضای کمیته فنی هر عنوان مسابقه شامل 22 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان
3- ایجاد کانال اطلاع رسانی با دانشگاه های استان
4- تهیه بروشور و فایل های راهنمای آیین نامه ها و شیوه نامه‌ها
5- اطلاع رسانی از طریق وبسایت رسمی دانشگاه بیرجند وهمچنین پیام رسان ایتا و.... را انجام داده است.
وی در ادامه از اقدامات معاونت دانشجویی دانشگاه بیرجند جهت فراهم سازی تجهیزات فنی مسابقات بخش‌های مختلف المپیاد مذکور، برای برگزاری این رویداد در خردادماه خبر داد و اظهار امیدواری کرد که  دانشجویان تا تاریخ 25 اردیبهشت 1403 با توجه به مهلت ثبت نام  در این رویداد مهیج شرکت نمایند.

آخرین ویرایش۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳