کارگاه عروسک‌سازی و آشنایی با عروسک‌های بومی ایران

۲۷ آذر ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۵ کد : ۱۲۲۴ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۱۷۹۶

کارگاه عروسک‌سازی و آشنایی با عروسک‌های بومی ایران روز دوشنبه 1397/09/26 در محل دانشکده هنر برگزار گردید. در این کارگاه دانشجویان صنایع دستی با کارکرد نوین صنایع دستی در نجات زمین و محیط زیست آشنا شدند. خانم آمنه سیّاری از اعضای تیم پروژه بین‌المللی ترسیب کربن ضمن ارائه‌ی ابعاد و ویژگی‌های این پروژه در روستاهای شهرستان سربیشه به مراحل مختلفی که این پروژه تا رسیدن به موفقیت جهانی طی نمود، اشاره و خاطرنشان کرد صنایع دستی و احیای عروسک‌های بومی روستاهای منطقه طرح یکی از ابزارهای توانمندسازی اقتصادی-اجتماعی جوامع محلی بود تا در دوره‌ای که به دلیل خشکسالی و بهره‌برداری نامتناسب از منابع طبیعی، تهدیدهای متعددی مناطق خشک و کویری را داشت به معرض نابودی می‌کشاند، احیای صنایع دستی و به طور خاص عروسک‌های بومی-محلی ضمن احیای هنرهای سنتی، ابزاری شد برای موفقیت این پروژه بین‌المللی که روستای تاجمیر یکی از آن مناطق هدف‌گذاری‌شده بود.

در ادامه کارگاه، خانم گنجعلی؛ مسوول اولین موزه عروسک‌های بومی ایران در بیرجند ضمن معرفی برخی از عروسک‌های محلی به ویژگی های موزه عروسک بیرجند که در محل خانه تاریخی فروتنی بازگشایی گردیده اشاره نمود. وی در ادامه به طور عملی مراحل ساخت یکی از عروسک‌های محلی ایران به نام دختولوک را به دانشجویان آموزش داد تا با مراحل و ویژگی‌ها و مصالح ساخت یک نوع از عروسک‌های بومی آشنا شوند. خانم علی‌آبادی نیز که یکی از فارغ‌التحصیلان رشته صنایع دستی دانشگاه بیرجند است، اخیراً به این پروژه پیوسته و ضمن حضور در کارگاه عروسک‌سازی، برخی از جزئیات و ظرایف کار عروسک‌سازی را به دانشجویان آموخت.

در این کارگاه، دانشجویان علاوه بر آشنایی با جایگاه بی‌بدیل صنایع دستی در موضوع احیای منابع طبیعی، به طور عملی با ساخت یکی از عروسک‌های ایران ساعاتی دلنشین و خاطره‌انگیز را در فضایی صمیمی تجربه نمودند.

آخرین ویرایش۲۸ آذر ۱۳۹۷