حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به شمار زیاد اساتید انقلابی و متدین در دانشگاه‌ها افزودند: این اساتید باید در داخل دانشگاه‌ها جریان‌سازی کنند.

دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها با رهبر معظم انقلاب صورت پذیرفت

۱۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۸ کد : ۳۵۲۱ اخبار اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۲۵۳۳
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز چهارشنبه ۹۸/۳/۸ در دیداری ۳ ساعته با هزاران نفر از استادان و اعضای هیئتهای علمی دانشگاه‌ها دیدار کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز چهارشنبه ۹۸/۳/۸ در دیداری ۳ ساعته با هزاران نفر از استادان و اعضای هیئتهای علمی دانشگاه‌ها با تمجید از پیشرفتهای حقیقی دانشگاه‌ها و مراکز علمی، پیشرفت پُرشتاب و جهش علمی را برای رسیدن ایران اسلامی به اوج، ضروری خواندند و با اشاره به هوشیاری ایران در مقابل فریب آمریکا برای پیشبرد «تاکتیک مذاکره در سایه‌ی راهبرد فشار» تأکید کردند: روز قدس امسال از هر سال مهم‌تر است چراکه آمریکا و برخی دنباله‌هایش با «معامله‌ی قرن» به‌دنبال به فراموشی سپردن مسئله‌ی فلسطین در جهان هستند که البته ناکام خواهند ماند.

شایان ذکر است در این دیدار، دکتر سیدجواد حسینی واشان به نمایندگی از کانون بسیج اساتید دانشگاه بیرجند حضور یافت.

رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنانشان با اشاره به جایگاه برجسته و ممتاز اساتید، دانشمندان، متخصصان و کارشناسان، سخنان شماری از اساتید و محققان در این دیدار را واقعاً قابل استفاده و خوب خواندند و گفتند: حرکت علمی و پیشرفتهای دانشگاه‌ها در دهه‌های اخیر به معنی واقعی کلمه چشمگیر و برجسته است اما جریانی با سرمنشأ خارجی و با امتداد داخلی سعی دارد با بی‌ارزش نشان دادن و یا کوچک شمردن حرکت علمی کشور و پیشرفتهای به‌دست‌آمده، مردم و جوانان را ناامید کند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر سازمان‌یافته بودن این جریان افزودند: یک نمونه از این جریان، «پروژه‌ی ۲۰۴۰ دانشگاه استنفورد برای ایران» است که هدف آن، زیر سؤال بردن پیشرفتهای علمی و دانشگاهی است و متأسفانه عده‌ای هم در داخل در حرکتی مرکب از خباثت و خیانت با آنها هم‌صدایی میکنند.

رهبر انقلاب اسلامی با استناد به گزارشهای مراکز رتبه‌بندی بین‌المللی درخصوص ارتقای جایگاه دانشگاه‌های کشور، خاطرنشان کردند: اگر دانشگاه‌ها و محققان و اساتید ما کم‌عمق هستند، پس پیشرفتهای خیره‌کننده در نانو، علوم هسته‌ای و غنی‌سازی بیست درصد، و سلول‌های بنیادی را چه کسانی انجام داده‌اند؟
ایشان با تأکید بر اینکه ما به این حد از پیشرفت علمی به‌هیچ‌وجه راضی نیستیم و تا رسیدن به نقطه‌ی مطلوب و شایسته فاصله‌ی زیادی داریم، گفتند: باید در گام دوم به نقطه‌ی اوج برسیم. رهبر انقلاب اسلامی جبران عقب‌ماندگی تاریخی کشور از لحاظ علمی را نیازمند حرکت جهشی دانستند و خاطرنشان کردند: البته این حرکت، پُررنج و پُرزحمت است اما در نهایت شیرین است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه به وظیفه‌ی مهم دانشگاه‌ها در قبال جامعه یعنی «مواجهه با مسائل اجتماعی و تلاش برای یافتن راه‌حل‌های آن» پرداختند و گفتند: دانشگاه نباید از مسائل مردم و جامعه منفک و منزوی باشد، بنابراین اساتید و جامعه‌ی دانشگاهیان با ایجاد سازوکار مناسب بکوشند دانشگاه را درگیر مسائل اجتماعی کنند، البته دستگاه‌های مختلف نیز وظیفه دارند از دانشگاه‌ها کمک و راهنمایی بخواهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شرط اساسی برای پیشرفت علمی کشور را وجود «امید» برشمردند و با هشدار درخصوص وجود جریانی در داخل و خارج که با اخبار دروغ و تحلیل‌های مغرضانه به‌دنبال دمیدن روح ناامیدی و انکار دستاوردهای پُرافتخار علمیِ ایران است، افزودند: «جریان یأس‌آفرین» به‌دنبال آن است که دانشجویان نخبه را بی‌انگیزه یا ترغیب به خروج از کشور کند و استادان را نیز که میانداران مسائل دانشگاه هستند، از پیشرفت علمی مأیوس کند.


رهبر انقلاب، «علم نافع» را ضرورتی جدی خواندند و تأکید کردند: به علمی نیاز داریم که بتواند مشکلات کشور را حل کند و با شناسایی نقاط کور بخشهای مختلف، برای مواجهه با آنها راه‌حل علمی ارائه کند.
ایشان با اشاره به بیماری‌های مزمن اقتصادی از جمله «بهره‌وری پایین»، «اسراف بسیار خسارت‌بار در مصرف انرژی»، «نفتی بودن و دولتی بودن اقتصاد»، «مشکلات نظام مالیاتی» و «ساختار بودجه» افزودند: دانشگاه‌ها در پرتو علم نافع و ایجاد سازوکار مناسب، به تأمل در راه‌حل‌های این‌گونه مشکلات بپردازند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: «جستجوی راه‌های علمی برای شکستن تحریمها» و «تحقق رونق تولید» از دیگر مسائلی است که استادان دانشگاه‌ها باید با اراده‌ی محکم به آنها ورود کنند.

ایشان با انتقاد از «کاهش بودجه‌های علمی و فرهنگی» در هنگام مواجه شدن دولتها با مشکلات مالی تأکید کردند: لازم است در علوم بنیادی و پایه، سرمایه‌گذاری مستمر و حرکت پیش‌دستانه داشته باشیم و راه دستیابی به حقایق کشف‌نشده در عالم را زمینه‌سازی و طی کنیم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به شمار زیاد اساتید انقلابی و متدین در دانشگاه‌ها افزودند: این اساتید باید در داخل دانشگاه‌ها جریان‌سازی کنند. ایشان با انتقاد از فضای فرهنگی شماری از دانشگاه‌ها که موجب تغییر رفتار و فرهنگ دانشجویان میشود، گفتند: استادان متدین و انقلابی کاری کنند که جریان فکری و فرهنگی آنها به جریان رایج دانشگاه‌ها تبدیل شود.

ایشان در همین زمینه، پاسخگویی به سؤالات دانشجویان را قدمی مؤثر خواندند و افزودند: بهترین کسانی که میتوانند به سؤالات مطرح در ذهن دانشجویان پاسخهای مستدل بدهند، اساتید انقلابی و متدین هستند.
رهبر انقلاب اسلامی با انتقاد از فعالیتهای کم فرهنگی در دانشگاه‌ها خاطرنشان کردند: هدف دانشگاه صرفاً علم‌آموزی نیست، بلکه ساختن انسانی والا و مجهز به سلاح علم است، بنابراین باید همراه با علم، «اخلاق و سبک زندگی» نیز به دانشجو ارائه شود و دانشگاه‌ها به محل تربیت جوانان «مؤمن، انقلابی،َ پاک‌دامن، دلبسته به کشور و مستعد خدمت به مردم» تبدیل شوند.


رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به جنجال رسانه‌های خارجی درباره‌ی مذاکره گفتند: مقصود آنها از اینکه میگویند ایران باید به میز مذاکره بازگردد، مذاکره با آمریکا است زیرا ما با دیگر کشورها مشکلی نداریم و با اروپایی‌ها و دیگران مذاکره میکنیم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه مسئله‌ی اصلی در مذاکرات، تعیین موضوع مذاکره است، افزودند: ما در مورد هر موضوعی مذاکره نمیکنیم و «موضوعات ناموسی و اساسی انقلاب» همچون توان دفاعی کشور نمیتوانند موضوع مذاکره باشند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به تبیین رفتار آمریکایی‌ها برای رسیدن به مقاصد زورگویانه‌ی خود در قبال دولتها و کشور پرداختند و افزودند: آمریکایی‌ها معمولاً برای رسیدن به اهداف خود یک راهبرد دارند و یک تاکتیک. راهبرد آنها «فشار» با هدف خسته کردن طرف مقابل است و سپس از «مذاکره» به‌عنوان مکمل فشار استفاده میکنند تا به خواسته‌ی خود برسند. رهبر انقلاب اسلامی، اهرمهای فشار جمهوری اسلامی را ابزارهایی برای متوقف کردن طرف مقابل دانستند و گفتند: خوشبختانه امروز همه‌ی مسئولین کشور اعم از مسئولان اجرایی و دیپلماسی و سیاسی بر موضوع عدم مذاکره با آمریکا متفق هستند و مذاکره با آمریکایی‌ها مطلقاً توصیه نمیشود.
ایشان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی قطعاً فریب ترفند آمریکایی‌ها را در زمینه‌ی مذاکره نخواهد خورد، افزودند: اهرم فشاری که فعلاً استفاده شده است، مصوبه‌ی اخیر شورای عالی امنیت ملی است اما همیشه در این حد متوقف نخواهیم ماند و در برهه‌ی بعدی، اگر لازم باشد، از اهرمهای فشار دیگری استفاده خواهیم کرد.

در ابتدای این دیدار ۱۰ نفر از اساتید و اعضای هیئت‌های علمی، حدود دو ساعت به بیان مطالب و دغدغه‌های خود پرداختند که دکتر محمدرضا مجیدی استاد نخبه خراسان جنوبی و دکترای علوم سیاسی و دانشیار دانشگاه تهران یکی از این افراد، بود.

آخرین ویرایش۱۱ خرداد ۱۳۹۸