در آستانه فرارسیدن روز معلم:

پیام تبریک رئیس دانشگاه بیرجند به مناسبت روز معلم

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۷:۱۴ کد : ۲۹۷۴ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۷۸۲۸
پیام تبریک رئیس دانشگاه بیرجند به مناسبت روز معلم

بسمه تعالی

« مَنْ وَقَّرَ عالِماً فَقَدْ وَقَّرَ رَبَّهُ؛ کسی که به عالمی احترام نماید، به خدا احترام نموده است »

(امام علی ع)

دوازدهم اردیبهشت، سالروز شهادت معلمِ شهید،مرتضی مطهری و روز بزرگداشت مقام معلم واستاد ، بر همه معلمان و استادان و آموزگاران فداکار گرامی باد.

در طول تاریخ، همواره بر بزرگداشت و تکریم مقام معلم، تأکید شده و سخنان بسیاری درباره جایگاه معلم گفته شده است؛ به گونه‌ای که تلاش برای نوشتن جمله‌های تازه درباره شأن و منزلت والای مقام معلم و آموزگار به تکرار خواهد انجامید. بی‌شک پایه و اساس پیشرفت و توسعه هر کشور، توجه به آموزش و پرورش و تربیت نسل ِ آینده‌ساز جوان است ؛ و با عنایت به نقش محوری و اساسی معلم در تربیت نسل جوان و اعتلای دانش و فرهنگ در جامعه، باید در نظر داشت که تکریم معلمان، تکریم جامعه است.

در این روزها که کشور عزیزمان ایران با مشکلات فراوان اقتصادی و هجمه‌های سیاسی و فرهنگی دست به گریبان است، رسالت استادان و معلمان بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است؛ بی ‌ تردید این آموزگاران و استادان هستند که در این برهه حساس می‌بایست به دنبال راهی به رهایی باشند و چاره‌جویی کنند. تلاش برای تغییر اوضاع کنونی و ایجاد روحیه خودباوری و تاب‌آوری و کوشش برای به ثمر رساندن استعداد و توانایی‌های بالقوّه موجود در جوانانِ این مرز و بوم، یکی از اصلی‌ترین وظایف استادان است. انتظار می‌رود که معلمان و استادان فرهیخته، با استعانت از فرهنگ ایرانی و آموزه‌های اسلامی، بنیان‌های فکری و هویّت فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران را استحکام بخشند. اهتمام به ارتقا ء کیفیت آموزش و توجه به پژوهش‌های هدفمند و تلاش برای مأموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها از رسالت‌های اصلی استادان دانشگاه است. باید در نظر داشت که همه دانشگاه‌های جهان با توجه به نیازهای فزاینده اجتماعی و اقتصادی به دانش و فناوری با سرعت بسیار در حال دگرگونی هستند . نظریه دانشگاه کارآفرین یکی از موارد مهمی است که برای توصیف سیمای جدید و متحول ‌ شد هدانشگاه ها مطرح شده است و مهم‌ترین خصوصیت آن ، تعامل وسیع و سازنده دانشگاه ‌ هابا جامعه و صنعت است .

در پایان، ضمنِ درود به  روان پاک استاد شهید ،آیت ‌ الله مرتضی مطهری، روز بزرگ داشت مقام معلم را به همه همکارانِ دانشمند و فرهیخته‌ام در دانشگاه بیرجند  تبریک می‌گویم و توفیقات روز‌افزون شما را از خداوند متعال مسئلت دارم.

دکتر احمد خامسان

آخرین ویرایش۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸