آیین تجلیل از پژوهشگران نمونه سال ۱۳۹۷ دانشگاه بیرجند

۲۹ آذر ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۵ کد : ۱۲۴۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۲۳۶
آیین تجلیل از پژوهشگران نمونه  سال ۱۳۹۷ دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران نمونه دانشگاه بیرجند با شعار "پژوهش هدفمند، فناوری ارزش آفرین، در خدمت تولید ملی" شامگاه چهارشنبه 28 آذر 97 در تالار ولایت دانشگاه بیرجند برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدعلی عماد رئیس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در این مراسم ضمن ابراز خشنوی از اتفاقات علمی مهم منطقه، رسیدن دانشگاه به رتبه ای برتر را بسیار امیدوارانه اما نیازمند تلاشی جدی دانست و افزود: با رصد کردن سهم خود بر اساس مجموعه شاخص ها در تولید دانش در چند دهه گذشته و نیز تعیین هدف خود می توانیم مشخص کنیم که با چه شتابی حرکت کنیم تا از وضع کنونی به نقطه مورد نظر خود برسیم.

دکتر عماد عضو حقیقی هیأت امنای دانشگاه های خراسان جنوبی با بیان اینکه ماموریت نظام پژوهش، تولید بهنگام، روزآمد، روشمند و موثر دانش برای جامعه خود و جامعه بشری است، تصریح کرد: بایستی خراسان جنوبی سهم خود را در افزایش تولید ملی و جهانی پیدا کند.

رئیس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: دور افتادگی منطقه ما از مرکز نباید جلوی پیشرفت های علمی را بگیرد چرا که این دورافتادگی با ابزارهای ارتباطی امروزی قابل جبران است.

وی با بیان اینکه دائما وضعیت دانشگاه بیرجند را رصد می کند افزود: کسب رتبه های برتر برای دانشگاه بیرجند ممکن و قابل دسترسی است.

دکترعماد در ادامه گفت: ستاد بازنگری و بازنویسی نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی فعال شده است که می تواند به بسیاری از بخش های علوم انسانی کمک کند و زمینه هایی را ایجاد نماید.

دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند در این مراسم، ضمن قدردانی از پژوهشگران برتر ابراز امیدواری کرد: مجموع پژوهش ها در تحقق چشم انداز دانشگاه بیرجند تا سال 1400 موثر واقع شود و دانشگاه بیرجند بتواند ضمن کسب رتبه زیر 15 کشوری و زیر 1000 جهانی، مرجع علمی شرق کشور در تربیت نیروی انسانی، حل مشکلات جامعه و کار آفرینی شود.

رئیس دانشگاه بیرجند این چشم انداز را قابل دسترسی دانست و افزود: برنامه های پیش بینی شده تا سال 98 را تلاش برای تسهیل فرایندهای مربوط به پژوهش تا جای ممکن، تحقق 100 درصدی اعتبارات مربوط به پژوهش علی رغم کاهش در سایر بخش ها و نیز دوبرابر شدن مبلغ گرنت عنوان کرد.

دکتر خامسان ضمن بیان اینکه نباید دغدغه اعتبار برای پژوهش را داشته باشیم گفت: امیدواریم بتوانیم جایگاه دانشگاه را اعتلا بخشیده و در کنار آن یاری گر حل مشکلات جامعه باشیم.

دکتر حمیدرضا نجفی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در ادامه با اشاره به شعار هفته پژوهش گفت: در تحقق بخشی امور پژوهش و فناوری باید به موارد مختلفی از جمله برنامه ریزی و تمهید مقدمات و الزامات تبدیل دانش به فناوری و محصول، ایجاد مهارت و بالندگی رو به گسترش و اقتصاد دانش بنیان و تدوین نقشه جامع پژوهشی مرتبط با برنامه های راهبردی و نیز تدوین برنامه های جامع پژوهشی توجه کرد.

به گفته دکتر نجفی جلب حمایتهای مادی بخش های خارج از دانشگاه برای پژوهش های اعضای هیئت علمی و پایان نامه های دانشجویان، توسعه بانک های اطلاعاتی و کتابخانه های مجازی، افزایش سهم درآمدهای اختصاصی دانشگاه از طریق تنوع بخشی به منابع درآمدی با حفظ کیفیت و شان دانشگاه به ویژه از محل تحقیقات کاربردی، تلاش برای ارتقا جایگاه دانشگاه در نظام های رتبه بندی، افزایش تعداد فرصت های مطالعاتی به ویژه فرصت هایی که از منابع بین المللی است و در ارتقا جایگاه دانشگاه می تواند موثر باشد، دریافت اعتبارات پژوهشی از منابع بین المللی، برنامه ریزی برای حضور هر چه بیشتر اعضای هیئت علمی به عنوان مشاور و مدیریت پژوهش های صنعتی استان و تجاری سازی طرح های پژوهشی از جمله مواردی است که باید انجام شود.

معاون پژوهش و فناوری جایگاه دانشگاه بیرجند را علی رغم تلاش ها، رتبه 23 کشوری و بالای 1000 جهانی عنوان کرد و برای بهبود این امر، انطباق فعالیت ها با شاخص های تاثیرگذار را توصیه کرد.

دکتر نجفی برنامه های آینده در بحث ارتقا جایگاه دانشگاه را تدوین آئین نامه پژوهانه جدید، تدوین آئین نامه حق التشویق جدید، اصلاح آئین نامه پسا دکتری، ارتقا زیرساخت های پژوهشی و راه اندازی سامانه جامع مدیریت آموزشی و سنجش کیفیت نشریات ثبت شده عنوان کرد.

در پایان مراسم از 34 پژوهشگر برتر دانشگاه بیرجند تجلیل شد.

پژوهشگران برتر دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر محمد بهنام فر، دکتر محمود فال سلیمان، دکتر حسین نویدی نیا و پژوهشگران برتر دانشکده علوم نیز دکتر محمد مهدی خطیب، دکتر حیدر رئیسی و دکتر علی اله رسانی بودند.

دکتر هادی پور شافعی از دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دکتر محمد قاسم اکبری از دانشکده علوم ریاضی و آمار و نیز دکتر سعید ایل بیگی از دانشکده علوم ورزشی به عنوان پژوهشگران برتر دانشگاه معرفی شدند.


دکتر محمد علی بهدانی، دکتر عباس خاشعی سیوکی و دکتر یوسف رمضانی از دانشکده کشاورزی و دکتر مسعود دیدار خواه از آموزشکده کشاورزی سرایان و نیز دکتر محمد حسین صیادی اناری از دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست و دکتر مصطفی واحدی پور از دانشکده فنی فردوس نیز جزو پژوهشگران برتر بودند.

دکتر احمد آریافر، دکتر حسن حسن زاده و دکتر سید علیرضا ذوالفقاری از دانشکده مهندسی و دکتر حسن فرسی از دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر و دکتر حسین بارانی، دکتر سامان فرزین از دانشکده هنر نیز عنوان پژوهشگر برتر را کسب کردند.

محمد ناظری و محمدجواد زینلی از دانشکئه کشاورزی، میثم غلامپور از دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، علی محمدی و حجت مؤیدی راد از دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، مهناز شهابی، مهدی یوسفی و زهره حسن زاده از دانشکده علوم، نجمه احمدپور از دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست و  فرشته احمدآبادی از دانشکده علوم ورزشی به عنوان دانشجویان برتر مقطع دکتری دانشگاه بیرجند معرفی و تقدیر شدند.

همچنین از  خانم ها مریم شیدفر  به عنوان کارشناس برتر حوزه پژوهشی و زهرا مالکی کارشناس رابط معاونت پژوهشی تجلیل شد.

شایان ذکر است در این مراسم از صادق شمسی نژاد به عنوان دانشجوی رتبه نخست هجدهمین المپیاد ملی مهارت و فرشته احمدآبادی دانشجوی نمونه کشوری و رتبه نخست بیست و ششمین جشنواره دانشجویی تقدیر به عمل آمد.

آخرین ویرایش۰۲ دی ۱۳۹۷