پرسش‌های متداول

تعداد بازدید:۱۳۶۲

گواهینامه موقت پایان تحصیلات چیست؟

گواهینامه‌ای دال بر اتمام تحصیلات در رشته و مقطع مشخص، با قید مدت تعهد خدمت آموزش رایگان و بدهی صندوق رفاه دانشجویان که قابل ترجمه نمی‌باشد.

آدرس ایمیل مدیریت آموزشی دانشگاه چیست؟

birjandedu@birjand.ac.ir 

 دانش آموختگان بورسیه وزارت علوم چگونه می توانند گواهی موقت دریافت نمایند؟

گواهی موقت پایان تحصیلات دانش آموختگان بورسیه پس از صدور، به اداره بورس سازمان امور دانشجویان ارسال می گردد.

تعهدات قید شده در گواهی موقت پایان تحصیلات چیست؟

دانشجویان روزانه به دلیل تحصیل رایگان در مقطع تحصیلی مذکور، براساس پذیرش منطقه کنکور تعهد خدمت آموزش رایگان دارند که در زمان دریافت دانشنامه تحصیلی می بایست تسویه کلیه تعهدات انجام شود. (توضیحات کامل تسویه تعهدات در قسمت دریافت دانشنامه)

اعتبار گواهی موقت پایان تحصیلات چه مدت است؟

چنانچه از تاریخ اعتبار درج شده در گواهی موقت پایان تحصیلات گذشته باشد، دانش آموخته می بایست جهت تمدید اعتبارگواهی ابتدا با صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه تماس گرفته و وضعیت بدهی به صندوق رفاه را مشخص و تسویه نماید سپس با عودت گواهی موقت قبلی خود به اداره دانش آموختگان، کارشناس دانش آموختگان نسبت به صدور گواهی موقت اقدام می نماید. 

 اگر بعد از فراغت از تحصیل وام داشته باشیم چگونه می توانیم مدرک دریافت کنیم؟

در صورت اعلام قسط بندی از سوی اداره صندوق رفاه دانشجویی برای وامهای پس از فراغت از تحصیل، به شخص دانش آموخته گواهینامه موقت داده می شود و اخذ دانشنامه منوط به تسویه حساب کامل با صندوق رفاه و ارائه مدارک طبق مقررات می باشد. 

آیا متعهدین خدمت به ارگان ها، سازمان ها، علی الخصوص آموزش و پرورش، می توانند مدرک خود را تحویل بگیرند؟ 

این دانش آموختگان تنها با داشتن نامه رسمی از محل خدمت مبنی بر بلامانع بودن تحویل مدارک به دانش آموخته و اتمام تعهدات می توانند مدرک تحصیلی خود را دریافت نمایند. 

دانش آموختگان متعهد خدمت به آموزش و پرورش پس از فارغ التحصیلی چه نوع مدرکی دریافت می کنند؟

پس از بررسی پرونده، این دانش آموختگان طی نامه ای رسمی به اداره آموزش و پرورش محل خدمت معرفی می گردند.

آیا دانش آموخته می تواند برای مدرک تحصیلی خود تاییدیه تحصیلی دریافت نماید؟ 

خیر - چنانچه سازمان ها، ارگان ها و نهادهای مختلف درخواست تاییدیه مدرک نمایند، اداره دانش آموختگان تاییدیه مدرک تحصیلی را به صورت محرمانه و پستی برای سازمان درخواست کننده ارسال می نماید.
تبصره: ارسال تاییدیه تحصیلی و ریزنمرات برای دانش آموختگانی که در مقطع تحصیلی بالاتر در دانشکاه آزاد اسلامی تحصیل می کنند با ارائه سند محضری قابل انجام بوده است. (جهت دریافت فرم اینجا را کلیک کنید.)

آیا دانش آموخته کاردانی بین مقطعی که گواهی موقت پایان تحصیلات را دریافت کرده می تواند بازگشت به تحصیل داشته باشد؟ 

‌‌‌‌‌‌‌در صورت دریافت گواهی موقت نمی تواند بازگشت به تحصیل داشته باشد.

شرایط احرازدریافت گواهی موقت کاردانی بین مقطعی چیست؟

۱- گذراندن ۱۰ واحد عمومی
۲- گذراندن حداقل ۶۸ واحد درسی از واحد های رشته (با احتساب ۱۰ واحد عمومی)
۳- معدل کل ۱۲ به بالا

شرایط دریافت گواهینامه موقت المثنی در صورت مفقودی گواهینامه موقت چیست؟

در صورتی که گواهینامه موقت پایان تحصیلات شخصی مفقود گردد، صدور گواهینامه موقت المثنی پس از انجام تشریفات ذیل امکان پذیر است.
۱- ارسال درخواست دانش آموخته مبنی بر صدور المثنی گواهینامه موقت پایان تحصیلات از طریق ایمیل به آدرس: birjandedu@birjand.ac.ir (لازم است در درخواست مشخصات کامل شناسنامه، مشخصات فارغ التحصیلی، آدرس دقیق و شماره همراه دانش آموخته ذکر شود.)
۲- کارشناس دانش آموختگان جهت وجود مدرک مذکور از دانشگاهها و سازمان های درخواست کننده تاییدیه، استعلام می نماید.
۳- ارسال فرم استشهاد محلی به آدرس دانش آموخته
۴- تحویل مدارک (دو قطعه عکس ۴*۳، فتوکپی تمام صفحات شناسنامه در صورت تغییرات و فتوکپی کارت ملی، ارائه فرم تکمیل شده استشهاد محلی با تایید دفتر اسناد رسمی) جهت صدور گواهینامه موقت پایان تحصیلات المثنی
۵- صدور گواهینامه موقت پایان تحصیلات المثنی توسط کارشناس دانش آموختگان
۶- ارسال مدرک به آدرس دانش آموخته با ثبت نام در سامانه پست: www.postcert.birjand.ac.ir
 

چگونه گواهینامه موقت پایان تحصیلات را دریافت نماییم؟

دانش آموخته می تواند  از 3 طریق برای دریافت گواهینامه موقت پایان تحصیلات اقدام نماید.
1-    مراجعه حضوری دانش آموخته
2- مراجعه وکیل دانش آموخته با در دست داشتن وکالت محضری و ارائه کارت شناسایی معتبر
3- ثبت نام در سامانه غیرحضوری دریافت مدرک (سامانه پست) به آدرس:
www.postcert.birjand.ac.ir (جهت اطلاع از نحوه درخواست اینجا را کلیک نمائید.)

آیا اشخاصی غیر از شخص دانش آموخته می توانند مدرک تحصیلی وی را دریافت کنند؟

خیر، (حتی والدین و خانواده افراد)
تذکر: در صورت ارائه وکالت نامه محضری با در دست داشتن کارت شناسایی وکیل، مدرک تحویل می گردد.

شرایط دریافت گواهینامه موقت دانش آموختگان پسر چیست؟ 

۱- داشتن کارت پایان خدمت.
۲- داشتن کارت معافیت دائم.
۳- داشتن کارت معافیت موقت در مدت اعتبار.
۴- داشتن گواهی اشتغال به تحصیل مقاطع تحصیلی بالاتر در نیمسال جاری با تاریخ اعتبار مربوطه با درج شماره معافیت تحصیلی تائید شده برای مشمولینی که در حال تحصیل در مقاطع بالاتر می باشند.
۵- داشتن گواهی صادره از نیروهای نظامی و انتظامی مبنی بر استخدام رسمی و پیمانی در سازمانهای مذکور.
۶- داشتن گواهی صادره از نیروهای نظامی و انتظامی مبنی بر اشتغال به خدمت دوره ضرورت بدون غیبت اولیه
۷- داشتن برگه اعزام به خدمت بدون غیبت در مدت اعتبارآن
۸- داشتن گواهی صادره از سوی سازمان وظیفه عمومی و معاونت های وظیفه عمومی استانهای کشور
۹- داشتن گواهی رسمی مبنی بر اتمام خدمت دوره ضرورت از یگان خدمتی
 

 به دانش آموخته مشمول نظام وظیفه پس از فراغت از تحصیل چه مدرکی داده می شود؟

دانش آموختگان مرد در صورتیکه مشمول خدمت نظام وظیفه باشند پس از اتمام کلیه مراحل فراغت از تحصیل، به حوزه نظام وظیفه معرفی خواهند شد و سپس دانش آموخته با در دست داشتن نامه مذکور به پلیس 10+ مراجعه نموده و برگه اعزام دریافت می نماید.

جهت دریافت گواهینامه موقت پایان تحصیلات چه اقداماتی می بایست انجام گیرد؟

الف) انجام تسویه حساب در سامانه پویا توسط شخص دانشجو
تبصره ۱: دانش آموختگان قدیمی فاقد تسویه حساب می بایست جهت دسترسی به سامانه پوبا به منظور درخواست تسویه حساب از شماره دانشجوئی به عنوان user و از کدملی به عنوان pasword استفاده نمایند و در صورت بروز هر گونه مشکل با واحد رایانه تماس بگیرند. (تلفن تماس: ۳۱۰۲۳۱۲۲-۳۱۰۲۳۱۲۱)

ب) تحویل مدارک به دانشکده جهت فارغ التحصیلی توسط دانشجو و بستن پرونده توسط کارشناس گروه

ج) مشخص بودن وضعیت بدهی صندوق رفاه دانشجویان (میزان بدهی و یا عدم بدهی) (تلفن تماس: ۳۱۰۲۵۱۲۲-۳۱۰۲۵۱۲۳-۳۱۰۲۵۱۲۴-۳۱۰۲۵۱۲۵ با پیش شماره ۰۵۶)
تبصره ۱: دانش آموختگان قدیمی می‎بایست تسویه حساب قطعی اداره رفاه را ارائه نمایند.

د) تائیدیه تحصیلی مقاطع قبلی

خ) اصل گواهی موقت مقاطع قبلی

ه) مشخص بودن وضعیت نظام وظیفه
تذکر: جهت دانش آموختگان متعهد خدمت و یا مامور به تحصیل سازمان آموزش و پرورش گواهینامه موقت صادر نخواهد شد و برای این دسته از دانش آموختگان تاییدیه تحصیلی صادر خواهد شد.
 

مدارک لازم جهت دریافت دانشنامه المثنی چیست؟

در صورتی که دانشنامه تحصیلی شخصی مفقود گردد، صدور دانشنامه المثنی پس از انجام تشریفات ذیل امکان پذیر است.
۱- ارسال درخواست دانش آموخته مبنی بر صدور المثنی دانشنامه تحصیلی از طریق ایمیل به آدرس: birjandedu@birjand.ac.ir (لازم است در درخواست مشخصات کامل شناسنامه، مشخصات فارغ التحصیلی، آدرس دقیق و شماره همراه دانش آموخته ذکر شود.)
۲- کارشناس جهت وجود مدرک مذکور از دانشگاهها و سازمان های درخواست کننده تاییدیه استعلام می نماید.
۳- ارسال فرم استشهاد محلی به همراه نامه معرفی دانش آموخته به اداره ارشاد اسلامی جهت درج آگهی فقدان به آدرس دانش آموخته
۴- تحویل مدارک (دو قطعه عکس ۴*۳، فتوکپی تمام صفحات شناسنامه در صورت تغییرات و فتوکپی کارت ملی، ارائه فرم تکمیل شده استشهاد محلی با تایید دفتر اسناد رسمی و ارائه سه نسخه از روزنامه حاوی آگهی مفقودی مدرک جهت دانشنامه تحصیلی المثنی: سه بار آگهی در روزنامه های کثیر الانتشار به فاصله زمانی هر دو ماه یکبار (یک ماه در میان). منظور در پایان شش ماه، دانش آموخته سه نسخه روزنامه می بایست ارائه دهد.) جهت صدور دانشنامه تحصیلی المثنی
۵- صدور دانشنامه تحصیلی المثنی توسط کارشناس دانش آموختگان
۶- ارسال مدرک به آدرس دانش آموخته با ثبت نام در سامانه پست
 

دانش آموختگان پسر در چه صورت می توانند دانشنامه تحصیلی و ریزنمرات خود را دریافت نماید؟

دانش آموختگان پسر در صورت داشتن یکی از موارد ذیل می توانند دانشنامه تحصیلی و ریزنمرات خود را دریافت نماید:
۱) کارت هوشمند پایان خدمت دوره ضرورت
۲) کارت هوشمند معافیت دائم پزشکی و یا کفالت
۳) گواهی اشتغال به تحصیل با ذکر شماره معافیت تحصیلی معتبر (صرفاً برای تحویل مدرک تحصیلی مقطع قبلی)
۴) برگ آماده به خدمت بدون غیبت در مدت اعتبار آن
۵) گواهی صادره از نیروهای مسلح مبنی بر اشتغال به خدمت کارکنان وظیفه
۶) گواهی صادره از نیروهای مسلح مبنی بر استخدام
۷) گواهی صادره از واحدهای وظیفه عمومی
۸) گواهی اشتغال به خدمت متعهدین خدمت
۹) برگ معافیت موقت بدون غیبت در مدت اعتبار آن
۱۰) نامه از سازمان امور دانشجویان مبنی بر سپردن وثیقه لازم در سازمان وظیفه عمومی و بلامانع بودن تحویل دانشنامه و ریزنمرات
 

مدارک لازم جهت صدور دانشنامه تحصیلی و ریزنمرات تایید شده چیست؟

۱- چهار قطعه عکس ۴*۳ جدید
۲- فتوکپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی
۳- تسویه حساب قطعی با صندوق رفاه دانشجویان
۴- تاییدیه دیپلم و پیش دانشگاهی جهت دانش آموختگان دوره کاردانی و کارشناسی پیوسته
۵- تاییدیه و ریزنمرات مقاطع قبلی جهت دانش آموختگان دوره کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد و دکتری
۶- اعاده اصل گواهی موقت مقطع فعلی
۷- لغو تعهد خدمت آموزش رایگان دانش آموختگان دوره روزانه از طریق ثبت نام در سامانه سجاد (https://portal.saorg.ir)

۸- ارائه اصل مدارک لغو تعهد (آخرین حکم کارگزینی با قید تاریخ شروع به کار- سوابق تایید شده بیمه با ارائه کد استعلام ۱۲ رقمی - نامه عدم کاریابی از اداره کل کار و امور اجتماعی استان)
۹- ارائه اصل دانشنامه مقاطع قبلی جهت دانش آموختگان دوره کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد و دکتری (جهت رویت مدرک و اعاده آن به دانش آموخته)
۱۰- ارائه نامه لغو تعهد خدمت آموزش رایگان مقاطع قبلی (در صورت تحصیل در دوره روزانه)
۱۱- ارائه نامه اتمام بورس از سازمان امور دانشجویان جهت دانش آموختگان بورسیه وزارت علوم
۱۲- ارائه نامه تسویه حساب کامل از سازمان امور دانشجویان جهت دانش آموختگان بهره مند از فرصت مطالعاتی داخل و خارج
۱۳- ارائه نامه اتمام تعهد از سازمان متبوعه جهت دانش آموختگان متعهد به سازمان های دولتی
۱۴- مشخص بودن وضعیت نظام وظیفه (دانشجویان پسر)
 

دانشنامه تحصیلی چیست؟

به مدارک صادر شده پایان دوره آموزش های رسمی (دوره کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد، دکترای حرفه ای و دکترای تخصصی) اطلاق می شود که مبتنی بر تسویه کلیه تعهدات دانشجو می باشد.

آیا افراد متعهد دستگاه های اجرایی یا بورسیه می توانند از سابقه خدمت ارائه شده جهت لغو تعهد بورس برای ایفای تعهدات خدمت آموزش رایگان نیز استفاده نمایند؟

بله

دانشجویان بورسیه برای آزادسازی مدرک خود، می‌بایست چه مدارکی ارائه کنند؟

کپی برابر اصل دانشنامه مقاطع قبلی، نامه لغو تعهد خدمت آموزش رایگان مقاطع قبلی، تسویه‌حساب صندوق رفاه دانشجویی، احراز شرایط وظیفه عمومی (آقایان)، ارائه گواهی اتمام تعهدات بورس و بلامانع بودن تحویل مدرک از سازمان امور دانشجویان (اداره بورس) 

شرایط لغو تعهد آموزش رایگان دانشجویان بورسیه چیست ؟

دانشجویان بورسیه وزرت علوم و یا سایر دستگاهها، پس از لغو تعهدات بورس دستگاه مربوطه و اعلام دستگاه می توانند نسبت به تسویه تعهدات خدمت آموزش رایگان اقدام نمایند.

شیوه های لغو تعهد آموزش رایگان را نام ببرید؟


۱) لغو تعهد آموزش رایگان با پرداخت هزینه نقدی
۲) لغو تعهد آموزش رایگان از طریق ارائه گواهی انجام کار معتبر (سابقه بیمه، احکام کارگزینی نهادهای دولتی و عمومی غیردولتی)
۳) لغو تعهد آموزش رایگان با ارائه گواهی عدم کاریابی معتبر
۴) لغو تعهد آموزش رایگان با ارائه حکم بازنشستگی
۵) لغو تعهد آموزش رایگان از طریق از کارافتادگی
 

‌‌‌‌‌‌‌افرادی که در چند مقطع دانش آموخته گردیده اند جهت ایفای تعهد خدمت خود می بایست از کدام مقطع اقدام نمایند؟ 

افرادی که در چند مقطع دانش آموخته گردیده اند لازم است به ترتیب از مقطع پایین تر نسبت به تسویه تعهد خدمت وی اقدام نمایند و پایان تعهد خدمت مقطع بالاتر منوط به ارائه فرم نحوه انجام تعهد خدمت مقاطع قبلی است.

دانش آموختگان جهت راهنمایی و اطلاع درخصوص نیمسال ها و واحدهای اخذشده و گذرانده برای فرآیند لغو تعهد سامانه سجاد می بایست با چه واحدی تماس بگیرند؟  

واحد رایانه با شماره تماس: ۳۱۰۲۳۱۲۲-۳۱۰۲۳۱۲۳

نحوه ثبت نام در سامانه سجاد چگونه است؟ 

دانش آموخته با مراجعه به وبسایت https://portal.saorg.ir از سربرگ خدمات، بخش امور دانشجویان داخل را انتخاب و جهت ثبت درخواست بر روی گزینه لغو تعهد آموزش رایگان کلیک کرده و اطلاعات مقطع موردنظر برای لغو تعهد را که شامل اطلاعات مقطع، رشته، گرایش و وضعیت تحصیلی می باشد را وارد می نماید. سپس دانش آموخته می بایست در بخش اطلاعات مقاطع تحصیلی، اطلاعات (سهمیه) ، (شماره دانشجوئی) ، (تعداد واحدهای اخذ شده) و (تعداد واحدهای جبرانی گذرانده) را وارد نماید.
(نکته مهم: در صورتیکه دانشجوی روزانه بورسیه وزارت علوم و سایر دستگاهها باشد می بایست گزینه بورسیه وزارت علوم و سایر دانشگاهها را فعال و مدارک خواسته شده را بارگذاری نماید.)
(لازم به ذکر است تعداد نیمسال های تحصیلی براساس تاریخ شروع و پایان تحصیل، به صورت سیستمی تعیین می شود. در صورت انتخاب وضعیت ترم به صورت معرفی به استاد و تمدید پروژه می بایست تعداد واحدهای گذرانده را وارد نماید.)
در این مرحله دانش آموخته می بایست جهت لغو تعهد یکی از گزینه های مذکور (حکم بازنشستگی، انجام کار (در صورت کسری سابقه همراه با پرداخت)، نامه عدم کاریابی، پرداخت، سایر) را انتخاب و تایید نماید که در صورت موفق بودن تراکنش، دانش آموخته پیامی مبنی بر ثبت موفق درخواست و کد پیگیری، دریافت کرده که می بایست نزد خود نگه دارد.
در این مرحله کارشناس دانش آموختگان اطلاعات ثبت شده دانش آموخته در سامانه را بررسی و اعلام نظر کرده و در صورت صحت اطلاعات ثبت شده درخواست را تایید می کند.
در مرحله آخرکارشناس امور دانشجویان مجدد اطلاعات ثبت شده دانش آموخته در سامانه را بررسی و اعلام نظر کرده و در صورت صحت اطلاعات ثبت شده و با توجه به مستندات کارشناس دانشگاه درخواست را تایید می نماید.
در نهایت دانش آموخته می تواند نامه لغو تعهد خود را که حاوی کدصحت بوده، دریافت کند.
دانش آموخته جهت انجام لغو تعهد آموزش رایگان ابتدا می بایست از طریق آدرس (https://portal.saorg.ir ) گزینه ثبت نام را انتخاب و پس از طی فرآیندهای ذکرشده و دریافت کد پیگیری، مجدد با وارد کردن کد پیگیری صادر شده، وارد سامانه شده و گزینه ورود را انتخاب و پس از طی کردن کلیه مراحل خواسته شده از منوی خدمات، گزینه لغو آموزش رایگان را انتخاب و سپس یکی از مراحل لغو را انتخاب و مدارک را بارگذاری نمائید.
تبصره: در مراحل ثبت نام در سامانه سجاد پذیرفته شدگان سهمیه های منطقه ۲ ۳ ۴ ۵ و عشایر و استانداری ها چنانچه متقاضی تغییر منطقه به منطقه ۱ می باشند لازم است گزینه موافق را انتخاب نمائید
 

آیا گذشت زمان مشمول لغو تعهد آموزش رایگان می شود؟ 

خیر

لغو تعهد آموزش رایگان چیست؟

طبق قانون وزارت علوم، افرادی که در طول تحصیل از آموزش رایگان بهره‌مند می‌شوند (دوره روزانه) باید به ازای سال‌های تحصیل به کشور خدمت کنند. این نوع تعهدها به دلیل استفاده از خدمات رایگان دولتی در دانشگاه صورت می‌گیرد. تعداد سال‌های خدمت در گواهینامه موقت پایان تحصیلات ذکر شده است که به مقطع و نوع سهمیه پذیرش در کنکور بستگی دارد.

مدت تعهد خدمت آموزش رایگان چقدر است؟

مدت تعهد خدمت آموزش رایگان، به نوع سهمیه پذیرفته شده در آزمون سراسری بستگی دارد.

برای کدام گروه از پذیرفته شدگان میزان تعهد به صورت یک برابر مدت تحصیل محاسبه می شود؟

برای پذیرفته‌شدگان سهمیه آزاد، منطقه ۱، شاهد، خانواده معظم شهدا، ایثارگران، نهضت سوادآموزی، جهاد، جانبازان، آزادگان، پذیرفته‌شدگان دوره‌های (کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته، دکترای تخصصی)، ورودی‌های قبل از انقلاب فرهنگی، دانشجوهای غیر ایرانی پذیرفته‌شده از طریق کنکور سراسری (ورودی‌های قبل از ۱۳۸۷)، برگزیدگان المپیادهای بین‌المللی، برگزیدگان جشنواره خوارزمی، استعدادهای درخشان که بدون شرکت در آزمون سراسری از تحصیلات رایگان استفاده می‌کنند و دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور، که به صورت روزانه به موسسات داخل کشور منتقل شده و از آموزش رایگان بهره مند گردیده اند یک برابر مدت تحصیل است.

برای کدام گروه از پذیرفته شدگان میزان تعهد به صورت دو برابر مدت تحصیل محاسبه می شود؟

برای پذیرفته‌شدگان سال ۱۳۶۲ به بعد، سهمیه‌های مناطق ۲،۳،۴،۵، عشایر و مناطق محروم، دو برابر مدت تحصیل است.

برای کدام گروه از پذیرفته شدگان میزان تعهد به صورت سه برابر مدت تحصیل محاسبه می شود؟

برای پذیرفته‌شدگان سهمیه استانداری‌ها، سه برابر مدت تحصیل است.

در چه صورت دانش آموختگان سهمیه مناطق ۲ و ۳ و ۴ و ۵ و عشایر و استانداری ها می توانند از امتیاز منطقه یک بهره مند شوند؟

در صورتیکه پس از استعلام از سازمان سنجش آموزش کشور و یا با توجه به کارنامه محرمانه مندرج در پرونده متقاضی، حائز امتیاز حدنصاب گزینش آزاد همان رشته و محل تحصیل باشد.

آیا دانشجویان انصرافی و اخراجی واجد شرایط دریافت گواهی کاردانی بین مقطعی در صورت احراز شرایط منطقه یک می توانند از این امتیاز بهره مند شوند؟

بله

چه نیمسال هایی مشمول تعهد خدمت آموزش رایگان نیست؟

نیم سال‌های مرخصی بدون احتساب در سنوات، تعلیق و وقفه تحصیلی، نیمسال تابستان و هر نیمسالی که دانشجویان دوره روزانه بصورت شهریه پرداز، شهریه آن را پرداخت نموده اند (مثل نیمسال های میهمانی و تمدید سنوات با مجوز کمیسیون بررسی موارد خاص) مشمول تعهد خدمت نمی گردد.

مدت تعهد دروس معرفی به استاد به چه صورت محاسبه می گردد؟

مدت تعهد دروس معرفی به استاد متناسب با واحد انتخاب شده (به صورت واحدی) محاسبه می گردد.

آیا نیمسالهای حذف شده به صورت اضطراری، پزشکی و … در مدت تعهد خدمت آموزش رایگان محاسبه می گردد؟

در صورتی که نیمسال های فوق جزء سنوات تحصیلی محسوب شود به صورت نیمسال کامل در مدت تعهد خدمت آموزش رایگان محاسبه می گردد.

تعهد خدمت واحد پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد چگونه محاسبه می شود؟

نیمسال هایی که تنها واحدهای درسی پایان نامه اخذ شده است، فقط یک بار جزء تعهد خدمت محسوب می گردد.

تعهد خدمت واحد رساله در مقطع دکتری تخصصی چگونه محاسبه می شود؟

تعهد خدمت در مقطع دکتری تخصصی برای نیمسال هایی که واحدهای رساله اخذ شده است، با توجه به تعداد واحد رساله حداقل ۳ نیمسال و حداکثر ۴ نیمسال محاسبه می شود.

آیا نیمسالهایی که دانشجویان مقطع دکتری مشغول به آماده سازی طرح رساله (پروپوزال) و آزمون جامع هستند در مبلغ بازپرداخت تعهد خدمت آموزش رایگان محاسبه می گردد؟

خیر

آیا نیمسال ها و واحدهای دروس پیشنیاز جزء تعهد خدمت آموزش رایگان محاسبه می گردد؟

خیر

لغو تعهد آموزش رایگان شامل حال چه کسانی است؟

افرادی که در دانشگاه‌های دولتی به صورت روزانه تحصیل کرده اند باید به ازای سال‌های تحصیل شان به کشور خدمت کنند. بدون انجام این تعهد و یا باطل کردن آن، امکان دریافت ریزنمرات و اصل مدرک وجود ندارد.

نحوه لغو تعهد آموزش رایگان (دانش آموختگان دوره روزانه) به چه صورت انجام می شود؟

با ثبت نام در سامانه سجاد سازمان امور دانشجویان، به آدرس (https://portal.saorg.ir ) و بارگذاری مدارک مربوطه

آیا فارغ التحصیلان و پذیرفته‌شدگان شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی و مجازی نیز مکلف به لغو تعهد خدمت آموزش هستند؟

خیر. این دسته از افراد تعهد خدمت به دولت ندارند.

چه گروهی از فارغ التحصیلان از تعهد خدمت آموزش رایگان معاف هستند؟

فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی، کلیه دانشجویان شهریه پرداز اعم از شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی، مجازی، پردیس خودگردان تعهد خدمت ندارند.

مبلغ معادل تعهد برای چه گروه از دانش آموختگان و تا چه مدت تقسیط می گردد؟

۱- دانش آموختگان تحت حمایت موسسات حمایتی از قبیل: کمیته امداد، بهزیستی و...
۲- دانش آموختگانی که متکفل خرج افراد تحت تکفل خود باشند.
۳- دانش آموختگانی که خود یا وابستگان درجه یک ایشان مبتلا به بیماری های خاص باشند.
۴- خانواده معظم شهدا (فرزندان و همسر) جانبازان (جانبازان، فرزندان و همسر) رزمندگان (رزمندگان، فرزندان و همسر) و آزادگان (آزادگان، فرزندان و همسر
۵- دانش آموختگان بی بضاعت به تشخیص اداره کل امور دانشجویان داخل

مبلغ معادل تعهد خدمت برای این گروه از دانش آموختگان پس از بررسی و احراز شرایط و موافقت وزارت به مدت یکسال تقسیط می گردد.


تذکر: تقاضای تقسیط و مدارک مربوط به آن را به اداره کل امور دانشجویان داخل ارائه، پس از بررسی و احراز شرایط و موافقت وزارت، مراتب به دفتر حقوقی اعلام و دفتر مذکور مکلف است سند رسمی تعهد پرداخت از مدیون را با ضمانت دو نفر کارمند رسمی قطعی دولت اخذ و سند رسمی را در بایگانی خود نگهداری و رونوشت مصداق آن را برای اقدام به اداره کل دانشجویان داخل ارسال کند.
 

شیوه لغو تعهد با پرداخت هزینه به چه صورت است؟

دانش آموختگان می توانند تمام یا بخشی (به تناسب مانده تعهدات از انجام کار) از تعهدات خدمت آموزش رایگان را برابر تعرفه های اعلام شده از طرف وزارت متبوع به حساب سازمان امور دانشجویان پرداخت کنند. 

چه عواملی بر میزان هزینه ای که دانش آموختگان برای لغو تعهد همراه با مدارک انجام کار ارائه می نمایند تاثیرگذار است؟( منظور پرداخت مبلغ و ارائه گواهی انجام کار)

‌‌‌‌‌‌‌۱- سال شروع و پایان مقطع تحصیلی دانش آموخته
۲- میزان سابقه کار
۳- مقطع تحصیلی
۴- گروه تحصیلی (پزشکی، مهندسی، علوم انسانی، کشاورزی، هنر و…)
۵- سهمیه منطقه (منطقه ۳،۲،۱، آزاد) 

هزینه لغو تعهد آموزش رایگان چگونه محاسبه می شود؟

هزینه لغو تعهد خدمت آموزش رایگان مطابق با تعرفه اعلام شده ازسوی سازمان امور دانشجویان انجام می شود. (جهت اطلاع از مبالغ اینجا را کلیک کنید)
تبصره: هزینه آموزش رایگان بر اساس سال شروع به تحصیل، مقطع تحصیلی، گروه تحصیلی (علوم پایه، مهندسی، کشاورزی، هنرو…)، سهمیه منطقه پذیرفته شده (منطقه ۱، ۲، ۳،و آزاد) محاسبه می گردد.
توجه: هزینه آموزش رایگان تا پایان سال ۱۳۸۸ براساس سال ورود دانشجو به همراه موارد ذکر شده بالا محاسبه می گردد و ازورودی های سال ۱۳۸۹ به بعد پلکانی به همراه موارد ذکر شده بالا محاسبه می گردد.
تبصره: در صورتی که دانشجو در هر نیمسال بیش از حداقل مجاز یا کمتر از حداقل مجاز یک نیمسال تحصیلی واحد انتخاب کرده باشد، هزینه یک نیمسال تحصیلی را می بایست پرداخت نماید.
 

به چه طریق می توان سوابق تاییدشده کاری بیمه تامین اجتماعی (بارکددار 12 رقمی) را از سایت تامین اجتماعی دریافت کنیم؟

1-    ورود به سایت تامین اجتماعی و مشاهده سوابق بیمه  (از سربرگ بیمه شدگان- خدمات سابقه – کلیه سوابق)
2-    اعلام موافقت در خصوص ارسال سوابق به صندوق شخصی و فعال نمودن نحوه اعلام سابقه به موسسات به صورت کلیه سوابق (از سربرگ بیمه شدگان – خدمات سابقه- اعلام سابقه به موسسات)
3-    صدور مجوز استعلام (از سربرگ تامین اجتماعی من- صندوق شخصی من – لیست سوابق اعلام شده به موسسات – کلیک بر روی آیکن عملیات که در انتهاب لیست سوابق بوده – انتخاب صدور مجوز استعلام (به مدت یک ماه) – تایید نهایی)
4-    ارسال بارکد12 رقمی استعلام به شماره همراه بیمه شده
 

آیا مدت خدمت سربازی جزء کارکرد موثر برای لغو تعهد محاسبه می شود؟

انجام خدمت وظیفه عمومی پس از تاریخ فراغت از تحصیل جزء خدمات موثر در اتجام تعهد خدمت دانش آموخته محسوب شده و تاریخ صدور و پایان خدمت مبنای محاسبه می باشد.

‌‌‌‌‌‌‌گواهی انجام کار درحین تحصیل مقطع بالاتر برای مقاطع پایین تر در چه صورت مورد پذیرش قرار می گیرد؟ 

در صورتی که متقاضی در دوره روزانه مشغول به تحصیل نباشد

 آیا  سابقه کار همزمان در چند محل جهت انجام تعهد خدمت مورد قبول بوده است؟

خیر در هر زمان تنها یک سند معتبر اشتغال مورد تایید می باشد.

آیا گواهی های انجام کار ارائه شده برای انجام تعهد خدمت در یک مقطع، برای مقاطع دیگر قابل پذیرش بوده است؟

خیر

زمان ارائه گواهی انجام کار برای هر مقطع چه موقع است؟

بعد از تاریخ فراغت از تحصیل فرد در آن مقطع

آیا دانش آموخته می تواند مبلغ تعهد مقاطع پایین تر را پرداخت و گواهی انجام کار خود را برای مقطع بالاتر ارائه دهد؟

بله

چه فعالیت هایی شامل ارائه سوابق بیمه نبوده است و  به عنوان کارمعتبر جهت انجام تعهد قابل قبول می باشند؟

۱- پروانه کسب معتبر، از تاریخ صدور به‌شرط تمدید یا داشتن پرونده مالیاتی به عنوان گواهی انجام کار در طول سالیان
۲- مدت کارکرد دانش آموختگان به عنوان مدیرعامل در شرکت های خصوصی به شرط اثبات فعالیت با ارائه گواهی از شرکت موردنظر و تصویر آگهی درج تاسیس و تغییرات شرکت در روزنامه رسمی و ارائه گواهی پرداخت مالیات در مدت زمان فعالیت
۳- فعالیت های هنری و مطبوعاتی دانش آموختگان با ارائه گواهی اشتغال به این حرفه از سوی دستگاههای ذیربط
۴- گواهی تدریس معتبر از دانشگاهها، موسسات آموزش عالی (دولتی و غیردولتی) به میزان ۱۰ ساعت در هفته و سایر موسسات آموزشی در صورت تایید نهاد مربوطه به میزان ۱۶ ساعت در هفته به عنوان کارکرد تمام وقت
۵- ارائه گواهی درخصوص فعالیتی قابل قبول در حوزه هایی غیر از موارد فوق از سمت دانش آموخته در صورت استعلام دانشگاه و موافقت سازمان امور دانشجویان

تبصره: تمامی موارد مذکور مشروط بر این است که دانش آموخته در ایران حضور داشته باشد.
 

آیا در صورت فعالیت بدون سابقه بیمه می توان به عنوان کار معتبر برای لغو تعهد اقدام کرد؟  

بله.شامل فعالیت های خاصی است که در سوال بعدی پاسخ داده شده است.

آیا سابقه کار همزمان با تحصیل در دوره روزانه برای لغو تعهد آموزش رایگان مورد تایید است؟

خیر
نکته: در صورت اشتغال به تحصیل در دوره شبانه، دوره های شهریه پرداز و دانشگاه آزاد، کار همزمان با تحصیل مورد قبول بوده است.

نحوه آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق ارائه گواهی انجام کار معتبر به چه صورت است؟

۱- ارائه احکام کارگزینی نهادهای دولتی و عمومی غیردولتی
۲- سوابق تاییدشده کاری بیمه تامین اجتماعی (با ارائه بارکد ۱۲ رقمی) برای موسسات خصوصی
نکته:  سابقه کار باید بعد از تحصیل باشد. درحقیقت بیمه‌ای که در حین تحصیل رد شده، به هیچ عنوان مورد تأیید دانشگاه و وزارت علوم نیست.
 

کارمعتبر برای انجام تعهد خدمت آموزش رایگان به چه نوع اشتغالی گفته می شود؟  

الف) اشتغالی که شاغل مشمول بیمه بوده و سوابق بیمه ملاک محاسبه انجام تعهد می باشد.
ب) احکام کارگزینی نهادهای دولتی و غیر دولتی به عنوان سند قابل قبول برای انجام تعهد خدمت آموزش رایگان محسوب می شود.

لغو تعهد آموزش رایگان متعهدین خدمت به آموزش و پرورش در چه صورت امکان پذیر است؟

پس از اعلام اتمام تعهد خدمت از طرف وزارت/سازمان مربوطه به همراه فرم 502 آموزش و پرورش یا اعلام عدم نیاز آن وزارت

آیا دانش آموختگانی که همزمان در دو رشته تحصیل کرده اند می توانند از گواهی عدم کاریابی جهت لغو تعهد خدمت آموزش رایگان استفاده نمایند؟

دانش‌آموختگانی که همزمان در دو رشته تحصیل‌نموده اند، می‌توانند با استفاده از گواهی عدم کاریابی برای هرکدام از دو رشته نسبت به تسویه تعهد خدمت اقدام نمایند.

ثبت نام افراد مذکور برای کاریابی در صورت دانش آموختگی در دو رشته امکان پذیر است.

دانشجویانی که مقطع تحصیلی بالاتر در دوره روزانه انصرافی، اخراجی باشند برای مقطع قبلی (فارغ التحصیل) چه زمانی در کاریابی ثبت نام کنند؟

در صورتیکه متقاضی در مقطع بالاتر دوره روزانه دانشجوی اخراجی، انصرافی باشد احتساب مدت یکسال برای کاریابی مقطع قبلی، از تاریخ اخراج یا انصراف مقطع بالاتر ناتمام محاسبه می گردد.

دانش آموختگان بهره مند از فرصت مطالعاتی در دوران تحصیل چه زمانی می توانند در موسسات کاریابی ثبت نام نمایند؟

این افراد ابتدا باید وضعیت تعهد فرصت مطالعاتی مربوطه را مشخص و تسویه نمایند.

آیا در صورت داشتن سابقه بیمه می توان از طریق نامه عدم کاریابی برای آزاد کردن مدرک اقدام کرد؟ 

خیر - حتی اگر یک روز سابقه بیمه برایتان رد شده باشد، نمی‌توانید از روش نامه عدم کاریابی برای لغو تعهد آموزش رایگان یا آزادسازی مدارکتان استفاده کنید. 

دانشجویان کارشناسی ارشد دوره روزانه می توانند در حین تحصیل برای آزاد کردن مدرک کارشناسی خود از طریق روش گرفتن نامه عدم کاریابی اقدام کنند؟

خیر -  امکان آزاد کردن مدرک مقطع تحصیلی قبلی در حین تحصیل از طریق روش گرفتن نامه عدم کاریابی امکان پذیر نیست و باید پس از پایان دوره تحصیل برای این کار اقدام کنید.

آیا دانشجویان شاغل به تحصیل در کلیه دوره های مقاطع بالاتر دوره روزانه می توانند گواهی عدم کاریابی در حین تحصیل برای لغو تعهد خدمت آموزش رایگان مقطع قبلی ارائه نمایند؟ 

خیر

دانش آموختگان بورسیه یا متعهد به دستگاهها چگونه می توانند از گواهی عدم کاریابی استفاده نمایند؟

پس از اعلام عدم نیاز دستگاه مربوطه می توانند از طریق عدم کاریابی نسبت به تسویه تعهد خدمت اقدام نمایند.

در صورت تحصیل دانشجو در رشته متفاوت در مقطع بالاتر استفاده از عدم کاریابی چگونه است؟

جهت استفاده از این فرصت در هر مقطع نیاز به گواهی عدم کاریابی مربوط به همان رشته است.

در صورت فارغ التحصیلی در مقاطع بالاتر چگونه می توان از کاریابی استفاده کرد؟

ثبت نام در موسسات کاریابی از آخرین مقطع فارغ التحصیلی روزانه انجام می شود که این نامه مقاطع قبلی را هم لغو نموده البته برای هر مقطع جداگانه باید درخواست لغو تعهد انجام گردد.

لغو تعهد از طریق نامه کاریابی برای مشمولین نظام وظیفه به چه صورت محاسبه می شود؟

بعد از تاریخ صدور کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت دائم . در صورتی که تاریخ کارت پایان خدمت و تاریخ صدور کارت متفاوت باشد، هر کدام موخر باشد ملاک محاسبه خواهد بود.

چه مدارکی برای ثبت نام در موسسات کاریابی مورد نیاز است؟

۱- گواهی موقت فارغ‌التحصیلی عکسدار از دانشگاه محل تحصیل
۲- کپی شناسنامه و کارت ملی
۳- کپی کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان
 

آیا نامه عدم کاریابی همزمان با درخواست دانش آموخته در دفاتر کاریابی صادر می گردد؟

خیر

گذشت یک سال از تاریخ فراغت از تحصیل و حضور در کشور در این مدت، برای کلیه دانش آموختگان دارای عدم کاریابی از ادارات کل کار و امور اجتماعی مراکز استان الزامی است.
بعلاوه گذشت یک سال از تاریخ صدور کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای دانش آموختگان پسر نیز ضروری است.
 

‌‌‌توجه: در صورتی که دانش آموخته کارت پایان خدمت ویا کارت معافیت دائم را قبلاً دریافت کرده باشد الزامی بودن یکسال از تاریخ فراغت ازتحصیل ملاک است.
 

تذکر: زمان احتساب یکسال برای دانش آموختگان از آخرین مقطع تحصیل دوره روزانه قابل قبول است.

به چه نکاتی زمان مراجعه به دفاتر کاریابی می بایست دقت شود؟

- ثبت نام در کاریابی با حضور شخص دانشجو و یا وکیل وی و در دست داشتن گواهی موقت پایان تحصیلات عکسدار انجام می شود.

- تاریخ ثبت نام در کاریابی نباید قبل از صدور مدرک تحصیلی موقت باشد.

- عدم اشتغال به تحصیل همزمان در دوره روزانه مقطع بالاتر

- عدم وجود سابقه استعلام برای اشتغال، در پرونده تحصیلی

- دانش آموختگان پسر با ارائه کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت دائم
 

آیا جهت مراجعه به دفاتر کاریابی می بایست فرجه 6 ماهه بعد از فارغ التحصیلی رعایت شود؟

خیر - دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۶ آذر ماه ۹۸ طی بخشنامه‌ای، رسما “قانون مهلت ۶ ماهه ” را باطل کرد. طبق این بخش‌نامه، دانشجویان قادرند هر زمانی پس از اتمام تحصیل برای ثبت نام در موسسات کاریابی اقدام کنند.

شرایط لغو تعهد از طریق ازبازنشستگی به چه صورت است؟ 

لغو تعهد خدمت دانش آموختگان بازنشسته با ارائه حکم بازنشستگی (با تایید مراتب بازنشستگی توسط مراجع قانونی ذیصلاح) به شرط حضور در کشور بلامانع است.

آیا برای دانش آموختگان مقطع کارشناسی که مجدد در همان مقطع و مقاطع پزشکی پذیرفته می شوند، می توان تاییدیه تحصیلی ارسال کرد؟

ارسال تاییدیه تحصیلی برای این گروه از دانش آموختگان به صورت محرمانه و قید مدت تعهد خدمت آموزش رایگان بلامانع می باشد. در صورت درخواست ریزنمرات و ارسال آن به دانشگاه جدید جهت معادل سازی و تطبیق واحد بایستی لغو تعهد خدمت آموزش رایگان صورت گیرد.

شرایط لغو تعهد از طریق ازکارافتادگی به چه صورت است؟

دانش‌آموختگان، دانشجوهای انصرافی و اخراجی که قصد دارند از این طریق مدرک خود را آزاد کنند، می‌بایست از سوی شورای پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی استان محل تحصیل خود، برگه از کارافتادگی و عدم توانایی انجام کار با ذکر صریح “نامبرده قادر به انجام کار نمی‌باشد” را تهیه و به دانشگاه ارائه کنند.

سنوات ارفاقی چه مدت می باشد و چگونه باید اقدام کرد؟

سنوات ارفاقی به مدت دو نیمسال می باشد، که لازم است دانشجو سه ماه قبل از اتمام معافیت اولیه ضمن درخواست به کمیسیون موارد خاص مبنی بر موافقت کمیسیون، با مراجعه به آموزش دانشگاه نامه درخواست سنوات ارفاقی دریافت و با مراجعه به دفاتر پلیس +10 سنوات ارفاقی دریافت نماید.

آیا معافیت تحصیلی مقطع قبلی (دانش‌آموزی یا دانشجویی) که هنوز مدت اعتبارش نگذشته باشد برای مقاطع بعدی می‌توان استفاده کرد؟

معافیت تحصیلی هر مقطع فقط تا تاریخ فارغ التحصیلی معتبر بوده و برای مقاطع بعدی قابل استفاده نمی باشد هرچند از تاریخ اتمام معافیت باقی مانده باشد.

آیا در صورت قطع ارتباط با دانشگاه (اخراج، انصراف و یا عدم مراجعه) معافیت تحصیلی دانشجو معتبر می باشد؟

قطع ارتباط دانشجو به هرشکلی باعث ابطال معافیت وی می‌شود و فقط تا پایان آخرین ترمی که دانشجو انتخاب واحد دارد، معافیت تحصیلی وی معتبر می‌باشد.

مراحل اخذ معافیت تحصیلی به چه صورت می باشد؟

مراجعه به دانشگاه محل پذیرش و گرفتن فرم درخواست معافیت و مراجعه به دفاتر پلیس +10 مستقر در استان یا شهرستان جهت اخذ معافیت

حداکثر مدت زمان صدور مجوز خروج از کشور در هر مقطع تحصیلی چقدر می باشد؟

سفر زیارتی و سیاحتی برای تمام مقاطع تحصیلی حداکثر یک ماه می باشد. اما در خصوص سفر علمی با موافقت دانشگاه مربوطه، برای مقطع کارشناسی حداکثر یک ماه، کارشناسی ارشد حداکثر 6 ماه و مقطع دکتری حداکثر یک سال می باشد.

نکته: سفر علمی به منزله ارائه مقاله، 30 روز و شرکت در کنفرانس، حداکثر 45 روز می باشد.

در صورت داشتن مرخصی تحصیلی آیا مجوز خروج از کشور صادر می شود؟

چنانچه دانشگاه بر اساس مقررات آموزشی با تقاضای مرخصی تحصیلی دانشجو موافقت نماید معرفی وی به وظیفه عمومی بلامانع می باشد.

مراحل اخذ مجوز خروج از کشور چگونه است؟

1- درخواست اینترنتی با استفاده از سامانه Services.epolic.ir یا Evazifeg.epolice.ir و ثبت اطلاعات در سامانه

2- ارائه پرینت ثبت نام به دانشگاه جهت تایید دانشگاه مربوطه

3- افتتاح حساب در شعبات بانک قوامین و واریز مبلغ 30.000.000 ریال جهت سفر زیارتی و مبلغ 150.000.000 ریال جهت سفر سیاحتی بعنوان وثیقه

4- تایید توسط وظیفه عمومی پس از 24 ساعت

تاریخ ارسال نامه به نظام وظیفه و اعلام فراغت از تحصیل (لغو معافیت تحصیلی) دانشجویان مشمول چه زمانی می باشد؟

برای دانشجویان کارشناسی سه تاریخ معرفی به نظام وظیفه وجود دارد: تاریخ 30 بهمن ماه فارغ التحصیلان نیمسال اول. 31 تیرماه فارغ التحصیلان نیمسال دوم و 31 شهریورماه فارغ التحصیلان ترم تابستان.

در خصوص فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری تاریخ فارغ التحصیلی تاریخ دفاع از پایان نامه محاسبه می شود.

دانشجو تا چه زمانی می تواند مجوز خورج از کشور بگیرد و آیا بعد از فارغ التحصیلی می توان مجوز خروج از کشور دریافت کرد؟

دانشجویان کارشناسی تا پایان نمیسال تحصیلی به شرطی که تاریخ برگشت به کشور قبل از پایان ترم باشد و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری تا قبل از تاریخ دفاع پایان نامه می توانند از دانشگاه مربوطه جهت اخذ مجوز خروج از کشور را اقدام نمایند در غیر اینصورت می توانند از وظیفه عمومی استان یا شهرستان محل سکونت اقدام نمایند.

مصادیق و موضوعات صدور مجوز خروج از کشور چیست؟ و چند بار می توان مجوز خروج از کشور دریافت کرد؟

مصادیق و موضوعات خروج از کشور در قالب سفرهای (علمی، سیاحتی تفریحی و زیارتی) می باشد. محدودیتی برای دفعات خروج از کشور وجود ندارد.

آیا تحصیل همزمان با انجام خدمت وظیفه عمومی مجاز است؟

خیر، در هیچ یک از مقررات وظیفه عمومی مجوزی جهت ادامه تحصیل همزمان با انجام خدمت دوره ضرورت صادر نشده است.

مدت سنوات استفاده از معافیت تحصیلی چقدر است؟

مقطع تحصیلی مدت مجاز
کاردانی 2.5 سال
کارشناسی 5 سال
کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد 3 سال
دکتری 6 سال

 

آیا تحصیل همزمان در دو رشته و یا دو دانشگاه امکان پذیر است؟

خیر تحصیل همزمان در دو رشته و یا دو دانشگاه برخلاف مقررات بوده و سبب لغو معافیت تحصیلی خواهد شد. دانشجویان دو رشته‌ای که از طریق استعداد درخشان معرفی می‌شوند و دانشجویانی که از معافیت حوزوی استفاده می‌کنند از این قائده مستثنی هستند.

فرجه بعد از اتمام تحصیل در هر یک از مقاطع تحصیلی چگونه است؟

مشمولان وظیفه که ضمن برخورداری از معافیت تحصیلی فارغ‌التحصیل می شوند بایستی طی مدت یکساله معرفی وضعیت مشمولیت خود را در قالب ادامه تحصیل یا اخذ دفترچه آماده به خدمت به سازمان وظیفه عمومی اعلام نماید.

سربازانی که جهت انجام خدمت اعزام و مشغول خدمت می باشند چگونه می توانند ادامه تحصیل دهند؟

ترخیص سربازان برای اشتغال به تحصیل برابر مقررات ذیل مجاز می باشد:

الف) در مقطع کارشناسی و بالاتر پذیرفته شده باشند.

ب) بدون غیبت به خدمت اعزام شده باشد.

پ) در وضعیت فرار از خدمت قرار نداشته باشد.

ت) به سبب خدمت دارای پرونده مفتوح در مرجع قضایی نباشند.

فرایند ترخیص سربازان به چه صورت می باشد؟

مراجعه سرباز به دانشگاه محل پذیرش و گرفتن برگ درخواست معافیت و ارائه آن به دفتر پلیس +10 جهت گرفتن نامه ترخیص و مراجعه به یگان خدمتی در خصوص تسویه و در نهایت معرفی نامه ازیگان خدمتی و بازگشت به دفتر پلیس +10 جهت اخذ معافیت تحصیلی و ارائه آن به دانشگاه محل پذیرش.

برای اخذ معافیت کفالت، موارد خاص و المپیادی چگونه باید اقدام کرد؟

دانشجویانی که مشمول معافیت کفالت، موارد خاص و المپیادی می شوند  می توانند با اخذ گواهی اشتغال به تحصیل با ذکر شماره کلاسه معافیت همراه با دیگر مدارک و مستندات لازم و تحویل آن به سازمان وظیفه عمومی اقدام نمایند.

آیا دانشجویان انصرافی و اخراجی می توانند از معافیت تحصیلی مجدد استفاده کنند؟

دانشجویان انصرافی تا دوماه و دانشجویان اخراجی به شرط موافقت کمیسیون موارد خاص فرصت اعاده به تحصیل دارند و یا در صورت قبولی مجدد در بازه زمانی یکساله معرفی از تاریخ انصراف می توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند، در غیر اینصورت دانشجویان با وضعیت انصراف یا اخراج حداکثر یکسال از تاریخ انصراف یا اخراج فرصت دارند خود را به وظیفه عمومی معرفی نمایند.

فرجه زمانی برای دانشجویان جهت معرفی به وظیفه عمومی چقدر می باشد؟

مهلت معرفی دانشجویان حداکثر یک سال پس از تاریخ فراغت از تحصیل، انصراف از تحصیل، ترک تحصیل یا اخراج می باشد.

بازه ثبت درخواست برای میهمان و انتقال چه زمانی است؟

در اردیبهشت هر سال (از اول تا ۳۱ اردیبهشت) سامانه سجاد برای ثبت درخواستهای میهمان و انتقال باز میشود. 

شرایط اولیه تغییر رشته چیست؟

پاسخ

در صورت انصراف از تحصیل آیا میشود مجدد به تحصیل بازگشت؟

بله، حداکثر تا دو ماه پس از انصراف از تحصیل میتوان درخواست بازگشت به تحصیل داد.

حداکثر زمان مجاز برای ارائه و تصویب طرح تحقیق، چه زمانی می باشد؟

طبق ماده ۳۵ شیوه نامه جامع آموزشی دانشگاه بیرجند، دانشجوی کارشناسی ارشد موظف است حداکثر قبل از شروع نیمسال چهارم تحصیلی موضوع پایان نامه خود را با هماهنگی استاد راهنما تعیین و طرح تحقیق پایان نامه خود را به تصویب شورای تحصیلات تکمیلی گروه و دانشکده برساند در غیر اینصورت، پس از تایید شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه امکان ارائه طرح تحقیق پایان نامه و تصویب آن در شورای تحصیلات تکمیلی گروه و دانشکده وجود خواهد داشت.

آیا شیوه آموزشی بدون انجام و دفاع از پایان نامه در دوره کارشناسی ارشد جهت فارغ التحصیلی امکانپذیر می باشد؟ 

طبق بخشنامه مورخ ۰۶/‏۰۹/‏۱۳۹۸‬ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شیوه پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی، صرفاً شیوه آموزشی - پژوهشی است؛ یعنی دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد پس از گذراندن واحدهای آموزشی دوره و موفقیت در دفاع از پایان نامه می توانند دانش آموخته شوند.

آیا امکان تغییر عنوان پایاننامه یا کمیته پایاننامه (اضافه یا حذف استاد راهنمای دوم یا استاد مشاور) بعد از تصویب طرح تحقیق امکانپذیر می باشد؟ 

در صورتی که از زمان تصویب طرح تحقیق، بیشتر از شش ماه سپری نشده باشد تنها بعد از تایید رئیس اداره تحصیلات تکمیلی امکان پذیر می باشد. در غیر اینصورت پس از تصویب شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه، این تغییرات امکان پذیر می باشد. برای این منظور دانشجو می بایست درخواست "تغییر عنوان پایاننامه" یا "تغییر کمیته پایاننامه" در قسمت درخواستهای تحصیلات تکمیلی سامانه پویا را اقدام نماید.

در صورتیکه دانشجو متقاضی کسب نمره تشویقی مقاله بعد از دفاع پایاننامه باشد می بایست اقدام به تایید اصلاحات و خاتمه طرح در طرح پژوهشی 3 نماید؟

دانشجویانی که متقاضی کسب نمره تشویقی مقاله یا مقالاتی بعد از دفاع می باشد تنها بعد از فرصت شش ماهه و اعلام نمره کل تشویقی می بایست نسبت به تایید اصلاحات و خاتمه طرح در طرح پژوهشی ۳ اقدام نمایند.

آیا بعد از دفاع پایان نامه، امکان ارائه مقاله برای کسب نمره تشویقی امکان پذیر می باشد؟

طبق مصوبه شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه، دانشجو می تواند حداکثر شش ماه بعد از تاریخ دفاع، مقاله یا مقالاتی که پذیرش یا چاپ شده اند را جهت کسب نمره تشویقی ارائه دهند. برای این منظور دانشجو می بایست علاوه بر مقاله یا مقالات قبل از دفاع از دفاع، مابقی مقالات پذیرش شده در مجلات معتبر داخلی یا خارجی را از طریق درخواست "خلاصه فعالیتهای پژوهشی" در قسمت درخواستهای تحصیلات تکمیلی سامانه پویا را اقدام نماید تا پس از تایید مسئول پژوهشی پردیس / دانشکده، کل نمره تشویقی به نماینده تحصیلات تکمیلی اعلام شود. 

در صورتیکه که بعد از گذراندن تمامی واحدهای آموزشی (دروس دوره)، معدل دانشجو کمتر از ۱۴ شود آیا دفاع از پایان نامه امکان پذیر می باشد؟ 

طبق ماده ۳۳ شیوه نامه جامع آموزشی دانشگاه بیرجند، چنانچه میانگین کل دانشجویی پس از گذراندن تمام واحدهای آموزشی دوره کمتر از ۱۴ باشد، دانشجو اجازه دفاع از پایاننامه را ندارد و تنها یک نیمسال با رعایت سقف سنوات مجاز تحصیلی به وی فرصت داده می شود تا با اخذ مجدد حداکثر ۸ واحد از درسهایی که با نمره کمتر از ۱۴ گذرانده است، میانگین کل واحدهای گذرانده را به حداقل ۱۴ برساند، در این صورت اجازه دفاع از پایاننامه به وی داده می شود. 

در صورت دو ترم مشروطی، آیا امکان ادامه تحصیل امکانپذیر می باشد؟

مجوز ادامه تحصیل بعد از دو ترم مشروطی تنها پس از تایید کمیسیون موارد خاص دانشگاه امکانپذیر می باشد. برای این منظور دانشجو می بایست از طریق درخواستهای کمیسیون موارد خاص در قسمت درخواستهای تحصیلات تکمیلی سامانه پویا، درخواست "بازگشت به تحصیل" را اقدام نماید تا درخواست طی مراحل تایید، در کمیسیون موارد خاص دانشگاه مطرح و تصمیم گیری شود.

آیا مقاله شرط کفایت از دفاع رساله برای مجوز دفاع ارائه می بایست در قالب نسخه نهایی به صورت کاغذی یا الکترونیکی (برخط) منتشر شده باشد؟

طبق مصوبه شورای تحصیلات تکمیلی، دانشجو حتی با داشتن نامه پذیرش که توسط سردبیر تأیید شده باشد (مختص مجلات داخلی) و یا ایمیل پذیرش مقاله (مختص مجلات خارجی) می تواند اقدام به دفاع نماید.

آیا امکان تغییر عنوان رسال یا کمیته رساله (اضافه یا حذف استاد راهنمای دوم یا استاد مشاور) بعد از دفاع از طرح تحقیق امکانپذیر می باشد؟

در صورتی که از زمان تصویب طرح تحقیق، بیشتر از شش ماه سپری نشده باشد تنها بعد از تایید رئیس اداره تحصیلات تکمیلی امکان پذیر می باشد. در غیر اینصورت پس از تصویب شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه، این تغییرات امکان پذیر می باشد. برای این منظور دانشجو می بایست درخواست "تغییر عنوان رساله" یا "تغییر کمیته رساله" در قسمت درخواستهای تحصیلات تکمیلی سامانه پویا را اقدام نماید.

حداکثر زمان مجاز جهت اعزام فرصت مطالعاتی داخل و خارج، چه زمانی می باشد؟

طبق آیین نامه وزارت عتف، حداکثر زمان مجاز جهت اعزام به فرصت مطالعاتی داخل و خارج، در سنوات مجاز تحصیلی مصوب وزارت عتف (چهار سال) می باشد.

در صورتیکه دانشجو متقاضی برای کسب نمره تشویقی مقاله (مقالاتی) بعد از دفاع رساله باشد می بایست اقدام به تایید اصلاحات و خاتمه طرح در طرح پژوهشی 3 نماید؟

دانشجویانی که متقاضی کسب نمره تشویقی مقالات بعد از دفاع می باشد تنها بعد از فرصت شش ماهه و اعلام نمره کل تشویقی می بایست نسبت به تایید اصلاحات و خاتمه طرح در طرح پژوهشی ۳ اقدام نمایند.

آیا بعد از دفاع رساله، امکان ارائه مقاله برای کسب نمره تشویقی امکان پذیر می باشد؟

طبق مصوبه شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه، دانشجو می تواند حداکثر شش ماه بعد از تاریخ دفاع، مقاله یا مقالاتی که پذیرش یا چاپ شده اند را جهت کسب نمره تشویقی ارائه دهند. برای این منظور دانشجو می بایست علاوه بر مقاله شرط کفایت از دفاع، مابقی مقالات را از طریق درخواست "خلاصه فعالیتهای پژوهشی" در قسمت درخواستهای تحصیلات تکمیلی سامانه پویا را اقدام نماید تا پس از تایید رئیس ادراه تحصیلات تکمیلی، کل نمره تشویقی به مسئول پژوهشی دانشکده اعلام شود. 

آیا در مقاله شرط کفایت از دفاع، می بایست اسامی تمامی اعضای کمیته رساله (استاد راهنمای اول و دوم، اساتید مشاور) ذکر شود و یا فردی دیگری می تواند به عنوان نویسنده اضافه شود؟ 

طبق پیوست (ث) شیوه نامه جامه آموزشی دانشگاه بیرجند، در صورت رضایت استاد راهنمای اول، علاوه بر نام دانشجو، تنها نام استاد راهنمای دوم و اساتید مشاور می بایست در مقاله شرط کفایت از دفاع آورده شود. همچنین، دانشجویانی که از فرصت مطالعاتی استفاده می کنند می توانند با موافقت استاد راهنمای اصلی، نام استاد پذیرنده خود در دوره فرصت مطالعاتی را در زمره نویسندگان مقاله درج کنند.

نویسنده مسئول مقاله شرط کفایت از دفاع رساله چه فردی می باشد؟

طبق پیوست (ث) شیوه نامه جامه آموزشی دانشگاه بیرجند، می بایست نویسنده مسئول مقاله شرط کفایت از دفاع رساله، استاد راهنمای اول باشد. همچنین در صورت رضایت کتبی استاد راهنمای اول، استاد راهنمای دوم یا مشاور می تواند نویسنده مسئول باشد. در هر صورت، امکان بررسی مقاله ای که دانشجو در آنها نویسنده مسئول است، به عنوان مقاله شرط کفایت دفاع وجود ندارد.
 

حداکثر چه تعداد مقاله برای شرط کفایت از دفاع رساله برای مجوز دفاع ارائه شود؟

طبق پیوست (ث) شیوه نامه جامه آموزشی دانشگاه بیرجند، دانشجو می بایست حداقل یک مقاله شرط کفایت دفاع در یکی از مجلات علمی-پژوهشی با نمایه بین المللی ISI ، SCOPUS یا ISC و مورد تأیید گروه آموزشی که در فهرست نشریات نامعتبر وزارتین نباشد، ارائه دهد.

دانشجو حداکثر چند مرتبه به مجاز شرکت در آزمون جامع و کسب نمره قبولی می باشد؟

طبق پیوست (ت) شیوه نامه جامه آموزشی دانشگاه بیرجند، دانشجو در صورت عدم قبولی در ارزیابی جامع، مجاز است صرفاً یکبار دیگر در ارزیابی جامع شرکت کند و آن را با موفقیت بگذراند؛ در غیر این صورت، پرونده دانشجو برای تصمیم گیری در خصوص امکان شرکت مجدد در ارزیابی جامع به کمیسیون موارد خاص وزارت عتف ارجاع می شود.

حداکثر زمان مجاز برای اخذ مجوز برگزاری ارزیابی جامع، چه زمانی می باشد؟ 

طبق پیوست (ت) شیوه نامه جامه آموزشی دانشگاه بیرجند، دانشجو می بایست حداکثر تا دو هفته پیش از تاریخ آزمون کتبی، از طریق "مجوز دفاع آزمون جامع" در قسمت درخواستاهای تحصیلات تکمیلی سامانه پویا اقدام نماید.

آزمون جامع در دانشگاه بیرجند چند مرتبه در سال برگزار می شود؟

طبق پیوست (ت) شیوه نامه جامه آموزشی دانشگاه بیرجند، ارزیابی جامع کتبی به صورت متمرکز و سالانه در سه نوبت مطابق برنامه زیر انجام می پذیرد:

  • اولین روز امتحانات نیمسال اول (برای دانشجویانی که در نیمسال مهر، درس ارزیابی جامع را اخذ نموده اند) 
  • اولین روز امتحانات نیمسال دوم (برای دانشجویانی که در نیمسال بهمن، درس ارزیابی جامع را اخذ نموده اند)
  • اولین روز شروع نیمسال مهر (برای دانشجویانی که در نیمسال تابستان، درس ارزیابی جامع را اخذ نموده اند)

آخرین مهلت برای دفاع از طرح تحقیق چه زمانی می باشد؟ 

طبق مصوبه شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه در بهمن ماه سال ۱۳۸۹، آخرین مهلت دفاع از طرح تحقیق تا پایان نیمسال هشتم می باشد.

آخرین مهلت برای ارائه نمره بسندگی زبان انگلیسی چه زمانی می باشد؟

طبق مصوبه شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه در بهمن ماه سال ۱۳۸۹، آخرین مهلت ارائه نمره زبان تا پایان نیمسال هشتم می باشد.

فرمول محاسبه شهریه پایان نامه یا رساله به صورت روز شمار چگونه است؟ 

تعداد روزهای ترم تا تاریخ دفاع* (تعداد روزهای ترم (۱۳۵ روز) / مبلغ شهریه) 

دانشجویان ارشد و دکتری روزانه برای چه دروسی باید شهریه بپردازند؟ 

دروس جبرانی، جبران معدل، دروس تکراری، دروس جایگزین برای دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی ۹۴ به بعد و دانشجویان دکتری ورودی ۹۵ به بعد (مصوبه سی ودوم هیات امنای ۹۷/۶/۱۸)

اگر دانشجویی در پایان تحصیلات در کارنامه مالی بستانکار گردد، برای استرداد اضافه وجه واریزی چه اقدامی باید انجام دهد؟

در پرتال دانشجویی در قسمت درخواست های آموزشی درخواستی جدید با عنوان استرداد وجه اضافه پرداختی (بابت شهریه) را ایجاد و مواردی از قبیل شماره حساب، نام بانک، نام دارنده حساب و شماره شبا را در درخواست اضافه می نماید و درخواست را ارسال می کند. کارشناس مربوطه پس از بررسی و صحت درخواست طی نامه به امور مالی دانشگاه اضافه وجه واریزی را به حساب دانشجو برگشت می دهد.

نحوه ی پرداخت شهریه در سامانه پویا چگونه است؟

از طریق مرورگر موزیلا (فایرفاکس) وارد پرتال دانشجویی شوید از قسمت مالی، مبلغ بدهی را در کارنامه مالی چک میکنید، سپس از قسمت پرداخت الکترونیکی، مورد پرداخت را شهریه شبانه انتخاب می کنید و مبلغ بدهی و آخرین سرترم را وارد میکنید و سپس وارد درگاه پرداخت الکترونیکی می شوید.

دانشجویان روزانه از چه ترمی شهریه پرداز می شوند؟

دانشجویان روزانۀ مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد از نیمسال ۶ و دانشجویان مقاطع کارشناسی و دکتری از نیمسال ۱۰ باید شهریه بپردازند.