دبیر همایش بین المللی بیابان لوت: بیابان لوت فرصت بی بدیل و منحصر به فرد گردشگری خراسان جنوبی است

۲۱ آذر ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۶ کد : ۱۱۲۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۴۴۲۶

همایش بین المللی بیابان لوت 11 و 12 اردیبهشت 1398 در دانشگاه بیرجند برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، دکتر محمد اسکندری ثانی دبیر اجرایی همایش بین المللی بیابان لوت با اعلام این خبر گفت: بیابان لوت یکی از فرصتهای بی بدیل و منحصر به فرد بخش گردشگری است و از مواهب اصلی گردشگری استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان مجاورت با بیابان لوت است که با توجه به گرایش های متعدد گردشگری می‌تواند تبدیل به یکی از پیشرانهای توسعه این مناطق شود.

وی وجود این بیابان را محرک مناسبی برای رشد اقتصادی پایدار استانهای مجاور و رشد تجارت بین‌الملل عنوان کرد و اظهار کرد: دانست و اظهار کرد: گردشگری پس از صنعت پتروشیمی و نفت، بالاتر از صنایعی مانند خودروسازی و مواد غذایی، در جایگاه سوم جهان قرار گرفته است.

دکتر اسکندری افزود: درآمدهای صادراتی کشورها در حوزه گردشگری در فاصله سال‌های 2010 تا 2018 تقریباً 25 درصد رشد داشته و صنعت گردشگری از این نظر نیز رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

 جذب سرمایه گذاری های خارجی، بهبود زیرساخت‌ها، کمک به اقشار ضعیف و بی بضاعت، رشد اقتصادی فراگیر،تقویت جوامع روستایی استان، بازآفرینی بافت تاریخی شهرهای استان، قابلیت درآمدزایی از طریق فناوری اطلاعات را از عواید توسعه گردشگری در این ناحیه برشمرد و افزود: تحقق استفاده از فرصتهای موجود در این اثر ارزشمند طبیعی همچنین موجب بهبود شرایط اقتصادی زنان، تقویت صنایع دستی، حفظ محیط‌زیست، آگاهی و حساسیت جوامع به معضل تغییرات آب و هوایی، حفاظت از میراث فرهنگی، حفظ و پایداری میراث فرهنگی ناملموس و ترویج فعالیت‌های بشردوستانه خواهد شد.

 دکتر اسکندری با اشاره به این که استان خراسان جنوبی یکی از مناطق کمتر شناخته شده و حتی بکر برای ایجاد گونه های متنوع گردشگری در سطح محلی، ملی و بین المللی است گفت: در مراحل جذب گردشگر، شناسایی و کشف پتانسیل ها نقطه آغازین فرایند می باشد که گام بعدی آن معرفی، بازاریابی و تبدیل مزیت ها گردشگری به برند گردشگری استان است که لازمه آن شناسانیدن و برجسته نمودن ویژگی های بارز گردشگری استان است.

وی با بیان این که کویر مرکزی ایران یکی از مناطق کمتر شناخته شده ایران است که استان خراسان جنوبی به همراه استانهای کرمان و سیستان و بلوچستان را پوشش می دهد افزود: برای شناساندن و تبدیل این فرصت به برند گردشگری استان در سطح بین المللی و ملی، ایجاد و خلق برند و زنجیره های مرتبط با آن باید بصورت علمی با همکاری بخش دولتی، بخش خصوصی به ویژه اتاق بازرگانی استانهای مشرف و بخش دانشگاهی  به تهیه الگو و مدلی برای توسعه این بخش اقدام نمود. از سوی دیگر نیز برگزاری فسیتوال ها، نمایشگاهها، کنفرانس ها و نشست ها خود یکی از راهکارهای علمی برای خلق برند مقصد گردشگری بیابان لوت در عرصه استان خراسان جنوبی است.

شایان ذکر است دانشگاه بیرجند با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران و بیرجند، اتاق بازرگانی کرمان و اتاق بازرگانی سیستان و بلوچستان در نظر دارند تا همایش بین المللی بیابان لوت را در 11 و 12 اردیبهشت سال 1398 در دانشگاه بیرجند برگزار نمایند.

آخرین ویرایش۲۱ آذر ۱۳۹۷