پرفسور توماس شوستراستاد اقتصاد بین الملل دانشگاه مانهایم آلمان در دانشگاه بیرجند سخنرانی کرد

۲۷ آذر ۱۳۹۷ | ۱۰:۲۲ کد : ۱۲۱۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۵۲۵۳

سخنرانی پرفسور توماس شوستراستاد اقتصاد بین الملل دانشگاه مانهایم آلمان با موضوع "الزامات دانشگاه کارآفرین: تجربیات دانشگاه های کشور آلمان" در دانشگاه بیرجند برگزار شد. در این سخنرانی پرفسور شوستر ابتدا به تشریح کامل سیستم آموزشی کشور آلمان در سطح مدارس و دانشگاهها پرداخت و سپس در خصوص تلاشها و برنامه های دانشگاه های کشور آلمان برای برقراری ارتباط نزدیکتر با جامعه و صنعت توضیحاتی را ارائه کرد.

وی با تقسیم کردن دانشگاههای کشور آلمان به سه دسته کلاسیک، علمی کاربردی، و مشارکتی، تجربه دانشگاههای مشارکتی را بسیار موفق تر از دو نوع دیگر دانشگاهها در آماده کردن دانشجویان برای بازار کار دانست. این استاد اقتصاد بین الملل دانشگاه مانهایم در تشریح سیستم دانشگاهی مشارکتی افزود: در این نوع دانشگاهها جذب دانشجو از طریق کارخانه ها و شرکت های طرف قرارداد با دانشگاه صورت می پذیرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه مانهایم با هشت هزار شرکت قرارداد همکاری دارد عنوان کرد: متقاضیان تحصیل می بایست ابتدا به سایت دانشگاه مراجعه نموده و شرکت و رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنند. سپس شرکت ها بر اساس معیارهای خود آن دانشجو را انتخاب کرده و با وی قرارداد می بندد و از آن پس آن فرد رسماً دانشجوی دانشگاه می شود و سپس آن دانشجو 3 ماه در دانشگاه مباحث تئوری و 3 ماه در شرکت کارهای عملی را تحت نظر اساتید راهنما می گذراند. دانشجو موظف است به مدت 3 سال بدون وقفه 6 ترم تحصیلی را در شرکت و 6 ترم را در دانشگاه سپری کند. در سال آخر دانشجو می بایست بر اساس نیازهای شرکت،رساله خود را تعریف کرده و به انجام برساند. سپس به وی مدرک کارشناسی اعطا می گردد.

به گفته وی به دلیل آشنا شدن کامل دانشجویان با قسمتهای مختلف شرکت در طول مدت سه ساله تحصیل، بیش از 90 درصد دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه مانهایم در شرکتهای مختلف استخدام می شوند و درصدی نیز در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل می دهند. وی شروع به کار سیستم دانشگاهی مشارکتی را 41 سال قبل دانست و  تصریح کرد: دانشگاه مانهایم که در 41 سال قبل با 40 دانشجو شروع به کار کرد هم اکنون تعداد 38000 دانشجو دارد.

استاد اقتصاد بین الملل دانشگاه مانهایم دلیل تاسیس این نوع سیستم دانشگاهی را پیشنهاد سه شرکت آلمانی اعلام کرد که معتقد بودند در سیستم دانشگاهی کلاسیک تمرکز کافی بر روی کارهای عملی برای آماده کردن دانشجویان برای کار در صنعت وجود ندارد.

پرفسور  شوستر با بیان اینکه تحصیل در این دانشگاهها برای دانشجویان رایگان بوده و دانشجویان و شرکت ها از این نوع سیستم دانشگاهی رضایت کامل دارند گفت: با توجه به موفقیت این نوع دانشگاه، سیستم های دانشگاهی مشابه به دانشگاه مانهایم در کشور های چین و شیلی در حال راه اندازی است.

در پایان، جلسه پرسش و پاسخ پیرامون مسائل مختلف آموزش عالی کشور آلمان و تجربیات دانشگاههای این کشور در ایجاد ارتباط نزدیکتر با صنعت صورت پذیرفت. 

آخرین ویرایش۲۷ آذر ۱۳۹۷