دستگاه تولید نخ از نانو الیاف الکتروریسی شده در دانشکده هنر راه اندازی شد

۲۷ آذر ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۹ کد : ۱۲۱۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۵۶۹۵

در راستای استفاده از فناوری‌های نوین و با هدف انجام تحقیقات در تولید و کاربرد در حوزه های مختلف سامانه الکتروریسی سازه های نانولیفی (Electrospinning) در دانشکده هنر دانشگاه بیرجند مستقر و راه اندازی شد.

این دستگاه مجهز به پمپ های تک و دونازله، منبع تغذیه ولتاژ بالا با توان های مختلف، جمع کننده های ویژه، و سیستم تاب دهنده و برداشت نخ است و امکان تهیه و تولید ساختارهای مختلف نانولیفی همچون لایه های بی بافت تصادفی با درصد تخلخل کنترل شده، نانو الیاف موازی و جهت دار، هیبریدی، ساختارهای سه بعدی، حجیم و نخ را دارد.

انجام پروژه‌های مختلف در زمینه تولید نانوالیاف پلیمری، فلزی و سرامیکی و به کارگیری نانو ذرات، نانولوله ها و تولید نانوکامپوزیت های نانو لیفی مختلف به کمک این سامانه قابل انجام می‌باشد.

نانوالیاف به دلیل ساختار ویژه و سطح تماس بالایی که دارند بسته به نوع و جنس آن کاربردهای متنوع و بی بدیلی پیدا نموده‌اند. تولید منسوجات هوشمند، تجهیزات و ادوات ذخیره ساز و تولید انرژی مانند باتری های لیتیومی، سلول های خورشیدی، پیزوالکتریک ها، موارد مختلف پزشکی از قبیل مهندسی بافت، ترمیم زخم و دارو رسانی، فیلترهای گاز و مایع، کامپوزیت ها و حسگرهای مختلف، از جمله مواردی از کاربردهای متنوع این دسته از نانومواد است.

آخرین ویرایش۲۸ آذر ۱۳۹۷