دومین نشست کافه کتاب در کتابخانه مرکزی و مرکز اطلاع رسانی دانشگاه بیرجند برگزار شد

۲۷ آذر ۱۳۹۷ | ۱۳:۴۴ کد : ۱۲۲۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۵۳۳۹

دومین نشست کافه کتاب عصر روز دوشنبه مورخ 26 آذر 97  با حضور دکتر ابراهیم محمدی عضو هیئت علمی گروه ادبیات فارسی و با معرفی کتاب "امپراتوری اندیشه: تاریخ ایران" اثر "مایکل اکسورثی" در کتابخانه مرکزی و مرکز اطلاع رسانی برگزار شد.

در این نشست پس از معرفی کتاب و توضیحاتی در خصوص فصل های کتاب توسط دکتر محمدی، حضار به بحث و تبادل نظر در خصوص محتویات کتاب پرداختند.

در ادامه نشست قسمت هایی از شاهنمامه فردوسی و همچنین غزلیات حافظ توسط دکتر محمدی خوانده شد که مورد استقبال شدید شرکت کنندگان و علاقه مندان قرار گرفت. در پایان دکتر لیلی سیفی رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه بیرجند ضمن تشکر از حضور شرکت کنندگان در این نشست از برگزاری جلسات دوره ای کافه کتاب به عنوان عاملی در ایجاد انگیزه مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان دانشجویان و همکاران دانشگاهی ابراز امیدواری کرد.

کتاب امپراتوری اندیشه کتابی است که در خصوص تاریخ ایران نگاشته شده است. نویسنده در کتاب امپراتوری اندیشه تلاش می‌کند به معرفی خلاصه‌ای از تاریخ ایران برای خوانندگان عام بپردازد و برخی تناقض‌ها و تضادها از منظر تاریخی را توضیح دهد. همچنین مراحل آغازین توسعه و تحول روشنفکری و فرهنگ ادبیات ایران را تشریح و تاثیر گسترده‌ی آن را نه‌تنها در خاورمیانه، آسیای مرکزی و هند، بلکه در سراسر جهان بررسی می‌کند. این کتاب در هفت فصل تدوین شده است. «ریشه‌ها: زرتشت، هخامنشیان، یونانیان»؛ «بیداری ایرانیان: اشکانیان و ساسانیان»؛ «اسلام و گسترش آن: عرب‌ها، ترک‌ها و مغول‌ها - چیرگی دوباره‌ی ایرانیان بر علوم اسلامی، تصوف و شعر»؛ «تشیع و صفویه»؛ «سقوط صفویان، نادرشاه، فترت قرن هجدهم و آغاز حکومت قاجارها»؛ «بحران در پادشاهی قاجار، انقلاب مشروطیت، و به قدرت رسیدن خاندان پهلوی» و «سلسله‌ی پهلوی و انقلاب اسلامی» عنوان فصل‌های کتاب است.

آخرین ویرایش۲۷ آذر ۱۳۹۷