طراحی و ساخت پهباد عمود پرواز در دانشگاه بیرجند

۰۹ دی ۱۳۹۷ | ۱۴:۲۴ کد : ۱۳۸۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۶۷۰۱
طراحی و ساخت پهباد عمود پرواز در دانشگاه بیرجند

پهباد عمود پرواز ساخته شده در دانشگاه بیرجند در نمایشگاه هفته پژوهش رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، سعید فنودی دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک دانشگاه بیرجند با راهنمایی و سرپرستی دکتر سید یوسف احمدی بروغنی عضو هیأت علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه موفق به طراحی و ساخت پهباد عمود پرواز شدند.

ویژگی متمایز این عمود پرواز بدون سرنشین، طراحی دینامیکی و آیرودینامیکی خاص آن است که موجب می شود نسبت به سایرعمود پروازها نظیر مولتی روتورها و هلیکوپترها، قدرت مانور و قابلیت داده برداری بالاتر و مصرف باتری کمتری داشته باشد.

این پهپاد دارای قابلیت هایی همچون نشست و برخاست درفضاهای کوچک وبدون نیاز به باند پرواز است که صرفه جویی زمانی د ربرخاست وحرکت پرنده به سمت هدف مورد نظر را در پی دارد.

همچنین صرفه جویی درهزینه عملیاتی، قابلیت پرواز شناور برروی هدف، تصویربرداری با دقتی بالاتر از پهپادهای معمولی و قابلیت حمل توسط نیروی پیاده ازجمله ویژگیهای این پهپاد است.

برخی کارشناسان ساخت پرنده های بدون سرنشین معتقدندکه صنعت ساخت پهپادها از دهه 60 و همزمان با جنگ تحمیلی درکشورآغازشده و در حال حاضر ایران در زمره 10 کشور برتر دنیا درساخت پهپادها قراردارد.

پهپاد که مخفف ˈپرنده هدایت پذیر از دورˈ است در گشت، دیده بانی و عکسبرداری هوایی کاربرد وسیعی دارد. این نوع پرنده ها توسط یک خلبان از ایستگاه زمینی و از راه دورکنترل و راهبری می شود.

همه ساله هزینه زیادی برای بازبینی خطوط انتقا ل نفت، گاز و برق انجام میگیرد تا نشت و یا هرگونه آسیب و اختلال در مسیر این خطوط کشف شود. به عنوان یک راهکار کار آمد، انجام این امور توسط سیستم های پرنده، نظیر پهپاد عمود پرواز سبب افزایش سرعت و دقت در پایش هوایی و نیزکاهش محسوس هزینه های عملیاتی میشود.

این وسیله با مجهز بودن به زیر سیستمهای مراقبت ودیده بانی مانند دوربین، حسگرهای عملیاتی و کامپیوتر مرکزی، اطلاعات حاصل را به صورت زنده به ایستگاه زمینی ارسال می کند.

شایان ذکر است از این پهباد در نمایشگاه هفته پژوهش در سالن دستاوردها و فناوری های نوین دانشگاه بیرجند از بیست و چهارم تا بیست و هشتم آذرماه 97رونمایی شد.

آخرین ویرایش۱۱ دی ۱۳۹۷