دانشگاه بیرجند؛ از تربیت نیروهای متخصص تا پویایی اقتصادی منطقه

۲۶ دی ۱۳۹۷ | ۰۸:۴۹ کد : ۱۵۹۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۵۰۰۲
دانشگاه بیرجند؛ از تربیت نیروهای متخصص تا پویایی اقتصادی منطقه

دانشگاه بیرجند به عنوان یک قطب علمی افزون بر نقش موثر در پویایی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه سهم مهمی در ارتقای بیرجند، مرکزیت یافتن و تکوین هویت نوین آن را به خود اختصاص داده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند اظهار کرد: دانشگاه بیرجند براساس موافقت شورای گسترش آموزش عالی در سیزدهم خردادماه ۱۳۵۴ در قالب یک مؤسسه آموزش عالی به ریاست زنده یاد پروفسور محمدحسن گنجی از دانش آموختگان مدرسه شوکتیه و پدر علم جغرافیای نوین ایران تأسیس شد.

وی افزود: فعالیت آموزشی و علمی این دانشگاه از مهرماه سال 56 با پذیرش ۱۲۰ دانشجو در سه رشته کارشناسی شیمی، فیزیک و ریاضی آغاز شد. 

رییس دانشگاه بیرجند بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مجتمع آموزش عالی تغییر یافت و مراحل رشد و شکوفایی خود را با سرعت بیشتری ادامه داد و در سال 68 به مجتمع دانشگاهی تبدیل شد و به لحاظ موقیعت شایسته علمی در اسفندماه 71 به دانشگاه بیرجند ارتقاء یافت.

دکترخامسان اظهار کرد: دانشگاه بیرجند به عنوان قطب علمی و آموزشی شرق کشور و بزرگترین و قدیمی‌ترین مؤسسه آموزش عالی خراسان جنوبی با بیش از ۴۰ سال سابقه و کارکرد علمی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی بالغ بر ۲۴ هزار نیروی متخصص تربیت کرده است.

وی با بیان اینکه در 20 سال گذشته این دانشگاه 419 طرح پژوهشی داخلی و خارجی را انجام داده است، افزود:  در این مدت، 10751 مقاله همایش و 2360 مقاله  ISI  در این دانشگاه ثبت شده است.

رییس دانشگاه بیرجند اظهار کرد: ارائه 5704 مقاله پژوهشی، انعقاد 80 مورد تفاهم نامه در یک دهه گذشته و انعقاد 30 مورد تفاهم نامه با دانشگاه‌های خارجی در پنج سال گذشته از دیگر دستاوردهای دانشگاه بیرجند بوده است.

دکتر خامسان بیان کرد: در مردادماه امسال تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه بیرجند و اداره‌کل فنی و حرفه‌ای استان به منظور بهبود اشتغال پذیری دانشجویان، منعقد شد.

وی با اشاره به انجام بیش از 20 مورد پروژه و پایان نامه مشترک با دانشگاه‌های مطرح خارجی، افزود: در راستای گسترش ارتباطات علمی و بین‌المللی در سه سال اخیر دانشگاه بیرجند با ۲۱ دانشگاه مطرح خارجی تفاهم نامه همکاری علمی امضا کرده است.

رییس دانشگاه بیرجند اظهار کرد: دانشگاه بیرجند با توان پژوهشی بالا از نظر نیروی انسانی و امکانات قابل قبول پژوهشی تاکنون بیش از ۳۰۰ طرح پژوهشی، صدها مقاله علمی پژوهشی، ثبت اختراع، ترجمه و تألیف کتب متعدد توسط اساتید مجرب و دانشجویان خلاق و کسب رتبه دوم انعقاد قرارداد پژوهشی کشور را داشته است.

دکتر خامسان   با بیان اینکه   این دانشگاه همه ارکان یک دانشگاه کامل را دارد و از هیئت امناء و هیئت ممیزه مستقل برخوردار است، تصریح کرد:   دانشگاه بیرجند دارای حدود ۱۲ هزار دانشجو در ۳۴۰ کدرشته در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است.

وی ادامه داد:   دانشجویان تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) این دانشگاه حدود ۳۰ درصد جمعیت دانشجویی را تشکیل می‌دهند و ۵۰۶ دانشجوی دکتری در ۵۲ کد رشته مشغول به تحصیل و تحقیق هستند. 

رئیس دانشگاه بیرجند تصریح کرد: دانشگاه بیرجند با 350 نفر عضو هیئت علمی دارای بیشترین توان علمی و پژوهشی خراسان جنوبی بوده و   کارمندان این دانشگاه با تعداد 354 نفر خدمات اداری،کمک آموزشی، پشتیبانی و رفاهی را در بخش‌های مختلف انجام می‌دهند.

دکتر خامسان ادامه داد: دانشگاه بیرجند دارای ۱۱ دانشکده در سه پردیس شوکت آباد، امیرآباد و پردیس شهداء است که به ترتیب تأسیس عبارت از دانشکده علوم، دانشکده کشاورزی، دانشکده مهندسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشکده هنر، دانشکده علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم ریاضی و آمار، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست،دانشکده برق و کامپیوتر و دانشکده فنی فردوس هستند.

رییس دانشگاه بیرجند بیان کرد: دانشگاه بیرجند در راستای انجام رسالت آموزشی و علمی خود   دارای 53 هزار مترمربع فضای آموزشی و 113 هزار مترمربع فضای رفاهی و کمک آموزشی ملکی است.

دکتر خامسان تصریح کرد:   این دانشگاه به عنوان یک قطب علمی افزون بر نقش موثر در پویایی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه سهم مهمی در ارتقای بیرجند، مرکزیت یافتن و تکوین هویت نوین آن را به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد:   جذب دانشجویان خارجی از اولویت‌ها و اهداف دانشگاه بیرجند است و هم اکنون ۷۹ دانشجوی خارجی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: دانشگاه بیرجند براساس رتبه بندی مؤسسه تایمز که یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه بندی جهان است در زمره ۱۱۰۲ دانشگاه برتر جهان و در بین دانشگاه‌های داخلی در رتبه ۱۶ قرار دارد.

ریئس دانشگاه بیرجند بیان کرد: دانشگاه بیرجند براساس آخرین رتبه بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمره دانشگاه‌های جامع سطح ۲ در تراز عملکرد ملی و با مأموریت محوری توسعه آموزش، پژوهش و فناوری و کمک به رفع چالش‌های ملی قرار گرفته است.

دکتر خامسان یادآور شد: دانشگاه بیرجند از طریق مدیریت اثربخش و کارآمد، برخوردار از منابع مالی پایدار و متنوع، همکاری‌های گسترده منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین نظارت، ارزیابی و اعتبارسنجی مداوم عملکرد سازمانی طی ۵ سال آینده در نظام رتبه بندی دانشگاه‌ها بین چارک اول و در افق ۱۴۰۴ در دهک دوم دانشگاه‌های تابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (دولتی) و دومین دانشگاه بین‌المللی شرق کشور قرار می‌گیرد.

آخرین ویرایش۲۷ دی ۱۳۹۷