برگزاری جلسه دفاع از رساله دکتری دانشکده مهندسی

۱۵ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۵:۱۵ کد : ۱۸۰۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۵۰۲۹

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، جلسه دفاع از رساله دکتری محمد شفیعی علویجه دانشجوی رشته مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید تحت عنوان "بررسی و بهینه­ سازی فرآیند لپن­کاری سوراخ­های استوانه­ای شکل قطعاتی از جنس فولاد c440" با راهنمایی دکتر حسین امیرآبادی و با حضور دکتر جواد خادم به عنوان نماینده تحصیلات تکمیلی دانشکده در محل اتاق جلسات دانشکده مهندسی برگزار گردید.

دکتر امیرآبادی هدف از انجام این پژوهش را پرداخت­کاری سوراخ استوانه­ای شکل اسلیو شیر سروی هواپیمای F4 عنوان نمودند.

در این پژوهش ابزاری برای لپن­کاری سطوح استوانه­ای شکل داخلی طراحی و ساخته شده سپس به بررسی فرآیند لپن­کاری سطوح استوانه­ای شکل داخلی قطعه­ هایی از جنس فولاد c440 با استفاده از این ابزار پرداخته شده است. در ادامه با استفاده از نتایج آزمایشگاهی، مدل­هایی برای پیش­بینی مقادیر نرخ برداشت ماده، زبری سطح و خطای استوانه­ای بودن سوراخ­های لپن­کاری شده، بدست آورده شده سپس با استفاده از الگوریتم بهینه­ سازی ژنتیک چند هدفه به بهینه‌سازی هم‌زمان نرخ برداشت ماده، زبری سطح و خطای استوانه­ای بودن سوراخ­های لپن­کاری شده، پرداخته‌شده است. نتایج نشان از عملکرد مطلوب ابزار لپن­کاری ساخته شده در این تحقیق داشته و همچنین نشان می­دهند که استفاده از الگوریتم بهینه­ سازی ژنتیک چندهدفه سبب کاهش زمان و هزینه تولید و افزایش کیفیت قطعات تولیدی می­گردد.

لازم به ذکر است که داوری این رساله را دکتر خلیل خلیلی، دکتر سید محمدحسین سید کاشی و دکتر جواد اکبری (عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف) به عهده داشته اند.

آخرین ویرایش۱۵ بهمن ۱۳۹۷