معرفی طرح های برگزیده دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم؛

طرح آمایش سرزمین استان خراسان جنوبی توسط پژوهشگران دانشگاه بیرجند تهیه شد

۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۴:۵۶ کد : ۲۳۱۹ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۵۵۱۱
طرح آمایش سرزمین استان خراسان جنوبی، توسط پژوهشگران دانشگاه بیرجند تهیه و به عنوان یکی از طرح های صنعتی برگزیده دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور معرفی شد.
طرح آمایش سرزمین استان خراسان جنوبی توسط پژوهشگران دانشگاه بیرجند تهیه شد

طرح آمایش سرزمین استان خراسان جنوبی، توسط پژوهشگران دانشگاه بیرجند تهیه و به عنوان یکی از طرح های صنعتی برگزیده دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور معرفی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، با تصویب سند آمایش و تعیین نقشه راه استان دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این سند را به عنوان یکی از طرح های صنعتی برگزیده دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور معرفی کرد.

دکتر محمدمهدی خطیب عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند با بیان این که  طرح توسط یک تیم چهل نفره از اساتید دانشگاه‌های خراسان جنوبی با محوریت دانشگاه بیرجند انجام شده است گفت: طرح آمایش سرزمین خراسان جنوبی به معنای برنامه‌ریزی کلان برای رسیدن به توسعه پایدار استان با توجه به پتانسیل‌های طبیعی و انسانی و موقعیت استراتژیک استان در 8800 صفحه و 400 برگ نقشه تهیه شده است.

دکتر خطیب ادامه داد: این طرح در مقایسه با طرح‌های اجرا شده در کشور و طرح‌های ارتباط با صنعت به علت اصالت روش‌های علمی و محتوای کیفی به عنوان طرح برگزیده کشوری انتخاب شد.

وی با بیان این که آمایش به معنای شناخت وضع موجود شامل منابع طبیعی، منابع انسانی و موقعیت استراتژیک و همچنین اطلاعاتی راجع به ظرفیت ها و موانع است، اضافه کرد: همچنین سند آمایش استان مطلوب را به تصویر می کشد و راه رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب را نشان می دهد. به گفته وی سند آمایش برنامه ای کلی و نقشه راهی برای استان است که بر مبنای آن اولویت های توسعه پایدار در خراسان جنوبی مشخص شده اند، در نتیجه باید برنامه های عملیاتی برای هر کدام از بخش های استان در قالب این نقشه راه تهیه و تدوین شوند.

شناسایی وطبقه بندی پتانسیل های موجود در استان، شناسایی محدودیت های توسعه در استان، سند چشم انداز ۱۴۱۵ برای استان، تحلیل سناریوهای تخصصی و سناریوهای کلی توسعه ی پایدار در استان خراسان جنوبی، تهیه بیش از ۴۰۰ برگ نقشه از پتانسیل های موجود، (شناسایی) مخاطرات،، (مکان یابی) سازمان فضایی، الگوهای مناسب کشت و مبانی جهت‌گیری توسعه کالبدی و نظم اجرایی آمایش در استان از دستاوردهای ویژه این طرح برگزیده است.

پایش طرح آمایش سرزمینی استان خراسان جنوبی و واکاوی نقاط قوت و ضعف اجرای آمایش و ارائه راهکارهای اجرایی متناسب با شرایط زمانی از برنامه‌های آتی جهت توسعه طرح می‌باشد.

آخرین ویرایش۲۰ اسفند ۱۳۹۷