رئیس دانشگاه بیرجند در جلسه شورای برنامه ریزی استان؛

آموزش و فرهنگ پاشنه آشیل توسعه و پیشرفت

۲۲ اسفند ۱۳۹۷ | ۰۸:۴۵ کد : ۲۳۴۸ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۴۵۵۶
دکتر خامسان؛ سرانه دانشجویان دانشگاه‌های استان در مقایسه با میانگین کشوری پایین است.
آموزش و فرهنگ پاشنه آشیل توسعه و پیشرفت

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به کم بودن میانگین سرانه دانشجویی خراسان جنوبی نسبت به کشور، گفت: سرانه دانشجویان دانشگاه‌های استان در مقایسه با میانگین کشوری پایین است و حداقل باید به میانگین کشوری نزدیک شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، دکتر احمد خامسان، سه شنبه 21 اسفند، در شورای برنامه ریزی و توسعه استان با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، اظهار کرد: بحث آموزش و فرهنگ پاشنه آشیل توسعه و پیشرفت این منطقه و موجب نگه داشت جمعیت می‌شود.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته مجموع دانشگاه‌های استان ظرفیت حدود 60 هزار جوان را نگه داشته است و باعث تاسف است که بگوییم در دانشگاه بیرجند جمعیت 15 هزار دانشجو به مرز 10 هزار  کاهش یافته است.

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه اگر رویکرد فعلی ادامه یابد روز به روز این جمعیت بیشتر کاهش خواهد یافت، تصریح کرد: اگر به آموزش عالی این منطقه بی توجهی شود قطعاً به استان ضربه خواهیم زد.

دکتر خامسان با بیان اینکه این استان از گذشته‌های دور معلم به استان‌های دیگر صادر می‌کرده است، افزود: بخش آموزش عالی در کوتاه مدت می‌تواند به امنیت و توسعه پایدار خراسان جنوبی کمک کند.

وی با گلایه از کم بودن میانگین سرانه دانشجویی خراسان جنوبی نسبت به کشور، تصریح کرد: سرانه دانشجویان دانشگاه‌های استان در مقایسه با میانگین کشوری پایین است و حداقل باید به میانگین کشوری نزدیک شود.

رئیس دانشگاه بیرجند بیان کرد: سرانه دانشجویان خراسان جنوبی از تمام استان‌های سطح کشور پایین‌تر و حتی زیر میانگین است به گونه‌ای که به ازای هر دانشجوی دانشگاه بیرجند 10 میلیون و 200 هزار تومان سرانه تخصیص می‌یابد اما به ازای هر دانشجوی زابل 13 میلیون و 700 تومان، در دانشگاه زاهدان 14 میلیون و 500 هزار تومان و به ازای یک دانشجوی دانشگاه مشهد 14 میلیون و 100 هزار تومان تخصیص داده می‌شود.

بخش معدن یکی از راهبردهای اصلی خراسان جنوبی است

دکتر محمدمهدی خطیب، مشاور استاندار خراسان جنوبی در امر آمایش سرزمین نیز در این جلسه اظهار کرد: طرح آمایش سرزمین استان خراسان جنوبی، توسط پژوهشگران دانشگاه بیرجند تهیه و به عنوان یکی از طرح های صنعتی برگزیده دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور معرفی شد.

وی با بیان اینکه این طرح توسط یک تیم چهل نفره از اساتید دانشگاه‌های خراسان جنوبی با محوریت دانشگاه بیرجند انجام شده است، تصریح کرد: طرح آمایش سرزمین استان به معنای برنامه‌ریزی کلان برای رسیدن به توسعه پایدار استان با توجه به پتانسیل‌های طبیعی و انسانی و موقعیت استراتژیک استان در 8800 صفحه و 400 برگ نقشه تهیه شده است.

مشاور استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از مواهب خوب استان مباحث زمین شناسی است که خداوند تمام نعمات خود را به ودیعت گداشته است، تصریح کرد: بحث معدن از راهبردهای اصلی استان است.

دکترخطیب با اشاره به نامطلوب بودن وضعیت آبی استان، افزود: با این منابع محدود آبی با اجرای برنامه‌هایی می‌توان تمام نیازهای استان را مرتفع کرد.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی از نظر جمعیتی نرخ رشد جمعیت به جز نهبندان مثبت است، اظهار کرد: براساس این طرح در سال ۱۴۱۵ خراسان جنوبی استانی توسعه یافته با جایگاهی برتر در حوزه تربیت نیروی انسانی، اقتصاد دانش بنیان، توسعه گردشگری، حفظ منابع طبیعی و محیط زیست خواهد بود.

مشاور استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه اهداف بر مبنای این سند چشم انداز تدوین شد، افزود: در این سند، توسعه راه‌آهن یکی از راهبردهای اصلی است تا در آینده استان را از انزوای موجود بیرون آوریم.

دکتر خطیب با تاکید بر مدیریت مصرف آب، خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی توانمندی‌هایی دارد اما کم برخوردار است.

وی اظهار داشت: چشم انداز استان جایگاه برتر در حوزه های تربیت نیروی انسانی متعهد، فرآوری مواد معدنی و کشاورزی پایدار، بهره وری بالا در منابع آب، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، اقتصاد دانش بنیان، توسعه گردشگری و حفظ منابع طبیعی و محیط زیست بوده که این اهداف بنیادین توسعه بر مبنای سند چشم انداز تدوین شده است.

دکتر خطیب خواستار ردیف بودجه مستقل برای گروه های علوم زمین شناسی، زعفران، افغانستان شناسی و گردشگری در دانشگاه بیرجند شد.

آخرین ویرایش۲۲ اسفند ۱۳۹۷