آیین افتتاح اولین کنفرانس ملی سیستم ها و فناوری های محاسباتی مراقبت از سلامت در دانشگاه بیرجند

۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۵:۱۵ کد : ۲۶۴۶ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۶۷۷۷
مراسم افتتاحیه اولین کنفرانس ملی سیستم ها و فناوری های محاسباتی مراقبت از سلامت امروز چهارشبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
آیین افتتاح اولین کنفرانس ملی سیستم ها و فناوری های محاسباتی مراقبت از سلامت در دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، دکتر حمیدرضا نجفی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند در مراسم افتتاحیه این کنفرانس گفت: کنفرانس ملـی سیستم‌ها و فناوری‌های محاسباتی مراقبت از سلامت استعداد این را دارد که بین‌المللی شود و لازم است در این راستا دبیرخانه دائمی این کنفرانس راه‌اندازی شود. 
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اظهار کرد: در بخش‌های مختلف علم با حجم زیادی از اطلاعات و داده‌ها روبرو هستیم که اخذ نتیجه در آن ها نیازمند محاسبات دقیق است. 
وی ادامه داد: امروزه فناوری‌های نوین در راستای مراقبت‌های پزشکی و حفظ سلامت جامعه بسیار مهم و تاثیرگذار هستند و باید به ارتباط این دو حوزه توجه کرد. 
دکتر نجفی با تأکید بر فعالیت شرکت ‌های دانشبنیان، یادآور شد: توسعه شرکت‌های دانش بنیان از اهداف کلان نظام بوده و این شرکت‌ها در توسعه فناوری مرتبط با سلامت نقش مهمی را ایفا کرده و زمینه رشد استان را به وجود خواهند آورد.
در ادامه دکتر حامد وحدت نژاد دبیر کنفرانس با ارائه گزارشی از روند برگزاری این رویداد علمی گفت: این کنفرانس در حوزه مراقبت و سلامت برگزار می شود و هدف آن کاهش هزینه ها و افزایش کارایی خدمات سلامت هر فرد می باشد.
دکتر وحدت نژاد، دانشگاه بیرجند را پایه‌گذار اصلی این کنفرانس دانست و از دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به عنوان حامی اصلی کنفرانس تقدیر و تشکر کرد.
وی افزود: کمیته علمی این کنفرانس دارای 130 عضو از دانشگاه های معتبر و شناخته شده ایران (نظیر دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه امیر کبیر، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه اصفهان و دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی) می‌باشد.
دبیر این کنفرانس گفت: 97 مقاله از پژوهشگران داخلی و خارجی شرکت کننده دریافت شده است که از این تعداد پس از داوری، ۳۰ مقاله به صورت پوستر و ۱۴ مقاله به صورت سخنرانی ارائه خواهد شد.
وی در ادامه بر لزوم پایه گذاری دبیرخانه دائمی این همایش در دانشگاه بیرجند و تأسیس آزمایشگاه مشترک بین دانشگاه بیرجند و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اشاره کرد و اظهار داشت: بهره برداری تجاری از پژوهش های ارائه شده از اهداف بلند مدت این کنفرانس است. 
دکتر وحدت نژاد تصریح کرد: این همایش، اولین کنفرانس در حوزه کاربرد کامپیوتر در پزشکی است که در سه محور سیستم و تکنولوژی‌های محاسباتی برای حوزه پزشکی، کاربرد هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، نرم‌افزارها و ابزارهایی که بر مبنای محاسبات و علم کامپیوتر در حوزه پزشکی کاربرد دارند، برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: انجمن علمی نانوفناوری پزشکی ایران، انجمن علمی مدیریت سلامت ایران، انجمن علمی ماشین بینایی و پردازش تصویر ایران، انجمن علمی مهندسین برق و الکترونیک ایران و پایگاه استنادی جهان اسلام ISC ، حمایت خود را از این همایش اعلام کرده است.

دکتر محمد دهقانی فیروزآبادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این کنفرانس گفت: یکی از نیازهای اساسی و مهم انسان سلامت است و رشد و توسعه فناوری در بخش سلامت به پیشگیری و درمان بیماری‌ها کمک می‌کند که در این زمینه شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند بسیار موثر باشند.

 دکتر دهقانی فیروزآبادی اظهار کرد: سال‌های متمادی نظام آموزشی ما تک بعدی بوده و از این حیث خروجی مطلوبی نداشته است. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: در سال‌های اخیر جامعه علمی قدم‌های بزرگی در راستای همکاری‌های مشترک علمی برداشته است که نمونه آن را در ایجاد رشته‌های میان رشته‌ای برای بهره‌گیری بیشتر از علوم در راستای ارتقاء سیستم‌ها و نظام‌ها و حل مسائل و مشکلات کشور می‌توان دید. 
دکتر دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: تشکیل شرکت‌های دانش بنیان و قرار گرفتن فناوری در کنار توسعه دانش اقدام بزرگ دیگری در کشور برای رشد و تعالی علم در سال‌های اخیر بوده است. 
وی با اشاره به حوزه سلامت و اهمیت آن، افزود: یکی از نیازهای اساسی و مهم هر انسانی سلامت است و رشد و توسعه فناوری در بخش سلامت به پیشگیری و درمان بیماری‌ها کمک می‌کند که در این زمینه شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند بسیار موثر باشند. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خاطرنشان کرد: باید در ادامه این کنفرانس ارتباطات این پژوهشگران تداوم داشته باشد تا در زمینه ارتباط حوزه سلامت و فناوری فعالیت‌های بیشتری انجام شود. 
اولین کنفرانس ملی سیستمها و فناوری های محاسباتی مراقبت از سلامت 28 و 29 فروردین 98 با حضور جمعی از اساتید، پژوهشگران، محققان و علاقمندان دانشگاهی و صنعتی با برگزاری جلسات ارائه مقاله، کارگاه، پنل آموزشی و سخنرانی های کلیدی توسط مدیران و محققین داخل و خارج از کشور در دانشگاه بیرجند برگزار می شود.

آخرین ویرایش۲۸ فروردین ۱۳۹۸