انعکاس؛

گفتگوی خبرنگاران خبرگزاری ایسنا و صدا و سیمای خراسان جنوبی با رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه بیرجند

۰۵ تیر ۱۳۹۸ | ۰۷:۰۹ کد : ۳۸۵۲ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۵۲۳۵
گفتگوی خبرنگاران خبرگزاری ایسنا و صدا و سیمای خراسان جنوبی با رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه بیرجند

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه کتابخانه مرکزی دانشگاه بخشی برای روشندلان داشته و مجهز به سه سیستم برجسته نگار است، گفت: این کتابخانه با بیش از  140 هزار منبع چاپی و 72 پایگاه اطلاعاتی به جامعه دانشگاهی خدمت‌رسانی می‌کند.

لیلی سیفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه خراسان جنوبی، اظهار کرد: کتابخانه مرکزی دانشگاه بیرجند در سال ۵۶ تأسیس شد و هم‌اکنون با بیش از 140 هزار منبع چاپی و 72 پایگاه اطلاعاتی به جامعه دانشگاهی خدمت‌رسانی می‌کند.

وی با اشاره به ارائه خدمات تخصصی کتابخانه مرکزی، اظهار کرد: در راستای ارتقای مهارت‌های سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی جدیدالورود از مهر 96 اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی متمرکز کرده‌ایم و تاکنون بیش از 80 کارگاه آموزشی برگزار شده است.

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه بیرجند بیان کرد: طرح غدیر نیز ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه به‌صورت رایگان اجرا می‌شود که افرادی که عضو طرح شوند می‌توانند از تمامی خدمات و منابع چاپی این طرح در سراسر ایران استفاده کنند.   

سیفی تصریح کرد: خدماتی نظیر اعتبارسنجی نشریات، تحویل مدرک و پرسش از کتابدار به‌صورت غیرحضوری برای کاربران کتابخانه مرکزی ارائه می‌شود.

وی افزود: این کتابخانه بخشی برای روشندلان داشته و مجهز به سه سیستم برجسته‌نگار است که در ماه حدود شش تا هفت دانشجوی روشندل از خدمات این بخش استفاده می‌کنند و کتاب‌های صوتی را نیز در اختیار آنان می‌گذاریم.    

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه بیرجند بیان کرد: در راستای پیشگیری از سرقت علمی از آبان 96 سامانه همانندجو از طریق کتابخانه مرکزی اجرا و بکارگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان با ورود به سامانه همانندجو می‌توانند   پایان‌نامه‌ها را در راستای جلوگیری از سرقت علمی همانند جوی کنند.    

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه بیرجند بیان کرد: بخش مرجع تعاملی نیز راه‌اندازی شده است که کلاس‌های روش تحقیق و نیاز به مرجع را پوشش می‌دهد که خدمات به دانشکده‌های مختلف ارائه می‌دهد.  

سیفی ادامه داد: همچنین در راستای تبدیل کتابخانه مرکزی به مرکز تعاملی یادگیری بخش اتاق پژوهش ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیئت علمی راه‌اندازی شده است و بر آن هستیم تا کتابخانه مرکزی را به مرکز یادگیری تعاملی تبدیل کنیم.

وی با اشاره به تجهیز سالن‌های اطلاع‌رسانی، تصریح کرد: این سالن‌ها خدماتی را از جمله پایگاه‌های اطلاعاتی و جستجو و تحویل مدرک، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و پوشش کلاس‌های  تخصصی دانشکده ارائه می‌دهد. 

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه بیرجند بیان کرد: سالن‌های اطلاع‌رسانی کتابخانه مرکزی دانشگاه بیرجند یکی از مجهزترین سالن‌ها با بیش از 110 سیستم در بین کتابخانه‌های دانشگاهی ملی است.   

سیفی با اشاره به اتاق مشاوره گروهی برای انجام درس‌های گروهی، افزود: با هدف استفاده بهینه از فضا و منابع کتابخانه‌ای، کتابخانه مرکز مشاوره بهداشت و درمان، کتابخانه‌های حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی و کتابخانه کتب مذهبی غدیر نهاد رهبری در کتابخانه مرکزی و مرکز اطلاع‌رسانی دکتر محمد حسن گنجی دانشگاه بیرجند تجمیع شدند.

وی با بیان اینکه تیراژ پایین کتاب‌ها و گرانی کاغذ یک سری چالش‌ها را ایجاد کرده است، تصریح کرد: ظرفیت سالن‌های مطالعه را دو برابر کرده‌ایم و اکنون این سالن‌ها با ظرفیت بیش از  4۰۰ نفر خدمات می‌دهند.

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه بیرجند با اشاره به ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، یادآور شد: جلسات کافه کتاب نیز با حضور اساتید دانشگاه به‌صورت ماهانه در کتابخانه مرکزی برگزار می‌شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)؛ بخش ویژه روشندلان، مجهز به سیستم برجسته نگار است

خبرگزاری صدا و سیما: کتابخانه دانشگاه بیرجند مجهز به 72 پایگاه اطلاعاتی

آخرین ویرایش۰۵ تیر ۱۳۹۸