تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه بیرجند و مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در دانشگاه بیرجند امضا شد

۲۴ تیر ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۸ کد : ۴۰۹۷ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۴۸۷۵
تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه بیرجند و مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری به امضای دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند و دکتر محمدجواد دهقانی رئیس مرکز منطقه‌ای رسید و به‌طور رسمی شاخه مرکز منطقه‌ای در کتابخانه مرکزی دانشگاه بیرجند به عنوان قطب علمی و آموزشی شرق کشور و بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین موسسه آموزش عالی استان خراسان جنوبی تأسیس شد.
تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه بیرجند و مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در دانشگاه بیرجند امضا شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، براساس این تفاهم نامه شاخه مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST )، در دانشگاه بیرجند تأسیس شد.

از جمله تعهدات این مرکز می توان به ایجاد دسترسی رایگان به متن کامل مقالات مجلات فارسی، لاتین و عربی و دسترسی به متن کامل مقالات کنفرانس ها، روزنامه ها، طرح های تحقیقاتی، اطلاعات کتابشناختی و متن کامل برخی از پایان نامه های فارسی و لاتین و محتوای پایگاه های موضوعی موجود در وب سایت مرکز منطقه ای و آموزش نیروی انسانی و در صورت نیاز بازآموزی سالانه مسئول شاخه مرکز منطقه ای، برگزاری کارگاه های آموزشی با استفاده از اطلاعات پایگاه های اطلاعاتی، برگزاری نشست های تخصصی سالانه در جهت سنجش نیازهای اطلاعاتی پژوهشگران اشاره نمود.

دکتر دهقانی رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در مراسم امضای این تفاهم‌نامه همکاری گفت: ایجاد شاخه مرکز منطقه‌ای در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور یکی از مؤثرترین راهکارها برای تحقق اقتصاد مقاومتی بخصوص در شرایط تحریم است زیرا در این صورت امکان تبادل مدارک علمی فی‌مابین و اشتراک‌گذاری منابع علمی مختلف از قبیل کتاب‌های تخصصی، مقالات مختلف علمی منتشرشده در مجلات معتبر و یا همایش‌های علمی، گزارش‌های فنی و پژوهشی، پایان‌نامه‌ها و غیره، فراهم آمده و باعث صرفه‌جویی در تأمین بودجه و اعتبار منابع علمی موردنیاز دانشگاه‌ها خواهد شد.

دکتر دهقانی اعلام کرد: بر اساس تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز منطقه‌ای و دانشگاه بیرجند، ضمن ایجاد امکانات مناسب جهت استقرار شاخه مرکز منطقه‌ای، امکان ارائه خدمات اطلاع‌رسانی علمی به اعضای هیئت‌علمی، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بدون محدودیت فراهم‌شده و دسترسی مستقیم به منابع علمی پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز منطقه‌ای ایجاد خواهد شد. بر همین اساس، امکان درج اطلاعات و متن کامل منابع علمی مانند: مقالات، مجلات، مجموعه مقالات، کنفرانس‌ها، متن و چکیده‌ی طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌هایی که در دانشگاه بیرجند تولید و منتشر گردیده است جهت نمایه‌سازی در پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز منطقه‌ای وجود خواهد داشت و از این طریق تمامی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی امکان رؤیت و بهره‌برداری از این منابع علمی را در آینده خواهند داشت.

مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری بر اساس تفاهم‌نامه همکاری میان فرهنگستان علوم جهان و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۷۰ تأسیس‌شده و هدف اصلی این مرکز تأمین مدارک علمی موردنیاز اعضای هیئت‌علمی، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی ایران و کشورهای منطقه است.

ازجمله فعالیت‌های مهم مرکز منطقه‌ای می‌توان به برقراری نظام مبادله الکترونیکی اطلاعات بین پژوهشگران ایرانی و کشورهای منطقه، تأسیس انواع پایگاه‌های اطلاعاتی، انتشار گزارش‌های پژوهشی، نشریات علمی و کتاب‌های فارسی و غیرفارسی، حمایت از پژوهش‌های داخلی و منطقه‌ای در حوزه‌های علوم و فناوری، برقراری ارتباط و همکاری علمی با بخش‌های صنعتی، خدماتی و آموزشی برای شناسایی نیازها و تأمین اطلاعات موردنیاز آن‌ها اشاره کرد.

این مرکز در حال حاضر بیش از ۸ میلیون مدرک علمی در پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف خود ازجمله مقالات نشریات و همایش‌ها، کتاب‌ها، گزارش‌های طرح‌های تحقیقاتی کاربردی و پایان‌نامه‌ها در کلیه حوزه‌های موضوعی ازجمله علوم انسانی، فنی و مهندسی، پزشکی، کشاورزی و … و به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی بوده که به‌صورت الکترونیکی به‌صورت IP-Base در اختیار اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان این دانشگاه قرار می‌گیرد.

مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری به‌منظور خدمات‌رسانی بیش از ۳۵ شاخه را در دانشگاه‌های مهم کشور و مراکز علمی ازجمله دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، گیلان، بوعلی سینا همدان، شهید باهنر کرمان، هرمزگان، ارومیه، پیام نور، دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور، یاسوج، صنعتی سهند تبریز، جامعه المصطفی (ص)، دانشگاه بیرجند و ...  را تأسیس کرده و بدین ترتیب یک شبکه علمی پیوسته میان دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور فراهم‌شده است.

این مرکز همچنین دارای چندین شاخه در سایر کشورهای منطقه می‌باشد که در چند سال اخیر باهدف گسترش ترویج زبان و ادبیات فارسی مرکز منطقه‌ای نسبت به تأسیس شاخه به‌منظور دسترسی به پایگاه و منابع اطلاعاتی فارسی خود در سایر دانشگاه‌های دارای کرسی زبان فارسی اقدام کرده است که در چند ماه قبل تأسیس شاخه در کشور آذربایجان ازجمله آن‌ها بوده است.

شایان ذکر است؛ این تفاهم نامه همکاری به مدت پنج سال دارای اعتبار می باشد.

آخرین ویرایش۲۴ تیر ۱۳۹۸