همایش بین المللی "کویر لوت فرصت های محلی، ملی و بین المللی" در دانشگاه بیرجند برگزار می شود

۲۲ آبان ۱۳۹۷ | ۱۵:۱۱ کد : ۶۹۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۸۰۱

نشست هم اندیشی همایش بین المللی "کویر لوت فرصت های محلی، ملی و بین المللی" امروز سه شنبه 22 آبان در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه بیرجند برگزار شد.

دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند در نشست هم اندیشی پیرامون اولین همایش بین المللی کویر لوت فرصت های محلی، ملی و بین المللی با اشاره به برگزاری موفق دو دوره همایش بین المللی امنیت انسانی در دانشگاه بیرجند از آمادگی کامل مجموعه دانشگاه جهت برگزاری این همایش بین المللی خبر داد.

دکتر محمد رضا مجیدی در این نشست اظهار کرد: گردشگری علاوه بر رونق اقتصادی می تواند زمینه رهایی از اقتصاد وابسته به نفت را ایجاد کند.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند بیان کرد: هر چند در خراسان جنوبی نفت نداریم ولی ظرفیت هایی چون کویر و منابع کانی می تواند موجب بهره مندی اقتصادی این منطقه شود.

دکتر مجیدی با اشاره به ثبت جهانی بیابان لوت ادامه داد: بعد از ثبت جهانی لوت اتفاق خاصی در مورد بزرگداشت این موضوع رخ نداده است.

وی با اشاره به اینکه کنفرانس بین المللی  "کویر لوت فرصت های محلی، ملی و بین المللی" در اریبهشت ماه سال آینده برگزار می شود، افزود: این کنفرانس چند منظور بوده و از ابعاد مختلف علمی، اقتصادی و زیست محیطی کویر را بررسی می کند.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی آثار ثبت شده متعددی چون باغ اکبریه، قنات بلده فردوس و بیابان لوت را دارد که فرصتی برای رونق گردشگری در ابعاد بین المللی در منطقه است.

محمد رضا مجیدی اظهار کرد: قبل از برگزاری همایش اصلی چند پیش نشست را در شهرستان های مرتبط با کویر برگزار خواهیم کرد.

دکتر محمد اسکندری ثانی دبیر اجرایی همایش بین المللی "کویر لوت فرصت های محلی، ملی و بین المللی" در این نشست بیان کرد:  گردشگری یکی از بخش های پیشرو در اقتصاد بسیاری از کشورهای دنیا محسوب می شود.

وی ادامه داد: اگر به دنبال گردشگری پایدار هستیم باید حفظ منابع طبیعی و توزیع ثروت حاصل از گردشگری در جوامع محلی را مد نظر قرار دهیم.

دبیر اجرایی همایش بین المللی کویر لوت  افزود:  از سود سرمایه گذاری در حوزه گردشگری همه افراد جوامع محلی منتفع می شوند.

حسن رمضانی مدیر کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: هر چند در حوزه گردشگری در خراسان جنوبی زیر ساخت های کافی به ویژه در حوزه حمل و نقل  و پرواز های منظم وجود ندارد ولی ظرفیت های مهم استان در این حوزه غیر قابل انکار است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد:  یکی از موتورهای محرک گردشگری در خراسان جنوبی کویر لوت است که گردشگران خارجی بسیاری را به خود  جذب کرده است.

رمضانی با اشاره به افزایش 30 درصدی ورود گردشگران خارجی به خراسان جنوبی، ادامه داد: مقصد بسیاری از گردشگران خارجی کویر لوت است.

وی افزود: در موضوع کویر لوت مطالعات زیادی در حوزه پوشش گیاهی و جانوری، حیات جانوری و مردم شناسی صورت گرفته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات انجام شده در روستای دهسلم به عنوان روستای نمونه در کویر، اظهار کرد:  ایجاد دو اقامتگاه بوم گردی،ایجاد اولین کمپ بیابانی با هزینه کرد یک میلیارد تومان در دهسلم از جمله این اقدامات است.

رمضانی بیان کرد: همچنین در کویر سرایان و سه قلعه نیز بخش خصوصی سرمایه گذاری بسیار خوبی انجام داده  و تنها در کویر سه قلعه بخش خصوصی 20 میلیارد تومان هزینه کرده است.

محمد علی جاوید شهردار بیرجند نیز در این نشست اظهار کرد: علی رغم ظرفیت های مهم گردشگری در خراسان جنوبی اثری از تحت تأثیر قرار گرفتن اقتصادی شهری از این مؤلفه مهم توسعه اقتصادی نمی بینیم.

شهردار بیرجند ادامه داد: با برگزاری کارگاه های گردشگری می توان سهم این بخش را در اقتصاد شهری افزایش داد.

زهرا رضائی ملکوتی مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت  نیز در نشست هم اندیشی پیرامون اولین همایش بین المللی کویر لوت اظهار کرد: کویر لوت اولین اثر  طبیعی ثبت شده در فهرست میراث طبیعی جهانی در سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان است.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت اظهار کرد: علی رغم تصور بسیاری از مردم کویر لوت به لحاظ پوشش گیاهی و جانوری بسیار شکننده است و کوچکترین تنشی باعث از بین رفتن آن می شود که این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

رضائی ملکوتی اظهار کرد: پایگاه جهانی کویر لوت سه وظیفه مهم معرفی، اطلاع رسانی و حفاظت را بر عهده دارد و مطالعات متعددی در حوزه حوزه پوشش گیاهی و جانوری کویر لوت انجام شده است.

وی با اشاره به شکننده بوده پوشش گیاهی کویر لوت، بیان کرد: در این راستای مدیر حضور گردشگران در این کویر را بر عهده داشته ایم و شرایط را به گونه ای مدیریت کردیم که در یک زمان با حجم بی رویه از ورود گردشگران به آن منطقه رو به رو نشویم.

علیرضا خامه زر عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: هر چند در حوزه گردشگری از جمله جذاب ترین کشورهای دنیا هستیم ولی در این عرصه موفق نبوده ایم.

خامه زر یادآور شد: این همایش بین المللی یک کار فرابخشی است که با همکاری و همفکری  از آن بیشترین بهره برداری را برای معرفی خراسان جنوبی کرد.

در ادامه این نشست رؤسای دانشگاه ها به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

همایش بین المللی "کویر لوت فرصت های محلی، ملی و بین المللی" 11 و 12 اردیبهشت 98 در دانشگاه بیرجند برگزار می شود.

آخرین ویرایش۲۲ آبان ۱۳۹۷