همایش ملی مدل‌سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب در دانشگاه بیرجند گشایش یافت

۲۹ آبان ۱۳۹۷ | ۱۴:۱۸ کد : ۷۹۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۶۸۵۵

مراسم افتتاحیه نخستین همایش ملی مدل سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب با هدف آگاهی مردم در مدیریت آب و کاهش مصرف آب صبح امروز در تالار ولایت دانشگاه بیرجند برگزار شد.

دکترابوالفضل اکبرپور دبیر همایش ملی مدل سازی و فناوری های جدید در مدیریت آب با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت آبی استان، اجرای این همایش از دوسال پیش کلید خورده است، بیان کرد: ۱۸۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد و  از این تعداد، ۱۴۷ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.

وی افزود: از مجموع مقالات پذیرفته شده، ۴۸ مقاله به صورت سخنرانی و ۱۰۰ مقاله به صورت پوستر ارائه می شود.

دبیر همایش با بیان اینکه با توجه به اهمیت سفره های آب زیر زمینی، ۵۰ درصد از مقاله ها در رابطه با منابع آب زیر زمینی ارائه می شود اظهار کرد: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است که بیش از ۷۶۵ هزار نفر را در خود جای داده و ۴۴ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است.

دکتر اکبرپور میزان بارندگی خراسان جنوبی طی سال های ۹۵ و ۹۶ را ۸۵ میلیمتر در سال عنوان کرد و گفت:

برداشت بی رویه باعث افت شدید سطح آب زیرزمینی دشت ها شده است.

دکتر حمیدرضا نجفی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند در افتتاحیه این همایش بیان کرد: حضور اندیشمندان در جامعه و رفع مشکلات مردم یکی از مسائل ضروری است.

دکتر نجفی با بیان اینکه سکونتگاه های پایدار، امنیت را رقم می زند، اظهار کرد: خالی شدن سکونت گاه ها به ویژه در مناطق مرزی یکی از چالش های پیش روی استان می باشد و قریب به ۸۰ درصد از مهاجرت ها به دلیل نبود آب است.

دکتر نجفی با تأکید بر اینکه باید داشته هایمان را مدیریت کنیم گفت: امید است در این همایش مشکلات آبی احصا و راهکاری عملیاتی ارائه شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه از ورود دانشگاه بیرجند به مدیریت آب های خاکستری خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم که آب های خاکستری را به چرخه آب قابل مصرف برگردانیم.

مدل سازی در آب‌های سطحی و زیرزمینی، سیستم‌های انتقال آب، پدافند غیرعامل در مدیریت آب و فناوری نوین در کاهش کیفی آب از جمله محورهای این همایش دو روزه است.

نمایشگاه تخصصی و برگزاری 6 کارگاه آموزشی تخصصی در زمینه های مدل سازی و فناوری های جدید در مدیریت آب از جمله برنامه های جنبی همایش مذکور است.

کلید واژه ها: همایش ملی مدل‌سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب در دانشگاه بیرجند گشایش یافت

آخرین ویرایش۲۹ آبان ۱۳۹۷