آیین نکوداشت پروفسور محمدحسن گنجی و افتتاح انجمن جغرافیا و برنامه ریزی روستایی ایران شعبه خراسان جنوبی

۲۷ آذر ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۲ کد : ۱۲۲۱ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۲۱۵۱

آیین نکوداشت یاد و خاطره پروفسور محمدحسن گنجی- پدر علم جغرافیای نوین ایران- و افتتاح رسمی انجمن جغرافیا و برنامه ریزی روستایی ایران شعبه خراسان جنوبی، روز دوشنبه 26 آذرماه 1397 در محل تالار علامه فرزان دانشکده ادبیات و علوم انسانی با حضور دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند، دکتر حسن امامی رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی، اساتید و دانشجویان  رشته جغرافیا و جمعی از میهمانان برگزار شد.

در این مراسم دکتر جواد میکانیکی، دانشیار گروه جغرافیا و از شاگردان  پروفسور گنجی با  اشاره به ویژگی های علمی و اخلاقی ایشان، امید، گذشت و تلاش بسیار در سخت‌ترین شرایط زندگی را از ویژگی‌های بارز پروفسور گنجی برشمرد. وی با بیان اینکه دکتر گنجی تا آخرین روز عمر خویش هیچ‌گاه دست از مطالعه، تحقیق و پژوهش برنداشت؛ آموزش عالی در استان خراسان جنوبی را مدیون دکتر گنجی  به عنوان موسس دانشگاه بیرجند و تلاش های ایشان دانست. وی در بخشی دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز فعالیت رسمی انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی روستایی ایران در خراسان جنوبی تصریح کرد: ساماندهی امور آموزشی و پژوهشی مربوط به جغرافیای روستایی و انجام خدماتی در این حوزه از جمله فعالیت‌های این انجمن خواهد بود.

در ادامه مراسم دکتر احمد خامسان،رئیس دانشگاه بیرجند، با اشاره به بخشش وگذشت به عنوان مهم ترین ویژگی اخلاقی دکتر گنجی اظهار داشت: در کشور مشکلاتی وجود دارد اما اگر بخواهیم به بهانه مشکلات از خدمت کردن به کشور خودداری کنیم، کار درستی نیست و این درسی است که از زندگی پروفسور گنجی می‌گیریم.  این انسان بزرگوار، سختی‌ها را تحمل کرده و زمانی که میهن به او نیاز داشت در کشور ماند و خدمت کرد. وی افزود: چنین مراسمی با هدف آشنایی نسل جوان با این انسان فرهیخته برگزار شده و امیدواریم بتوانیم راه و منش دکتر گنجی را در زندگی شخصی خود به کار گیریم.

رئیس دانشگاه بیرجند اظهار داشت: با هدف شناساندن دکتر گنجی به دانشجویان، بلوار و میدان اصلی دانشگاه، به نام پروفسور محمد حسن گنجی نامگذاری خواهد شد. همچنین وی از راه‌اندازی بنیاد پروفسورگنجی در پردیس شهدای دانشگاه بیرجند و اختصاص جایزه ای به نام ایشان برای فعالیت های جغرافیایی و هواشناسی به عنوان برنامه‌های آینده این دانشگاه  خبر داد.

در ادامه مراسم دکتر محمد حجی پور نایب رئیس انجمن جغرافیا و برنامه ریزی روستایی خراسان جنوبی، پیام دکتر افراخته رئیس انجمن جغرافیا و برنامه ریزی روستایی ایران  را قرائت و گزارشی از فعالیت های انجام شده توسط انجمن خراسان جنوبی در یکسال گذشته  را ارائه نمود.

در حاشیه مراسم دکتر خامسان رئیس دانشگاه بیرجند به عضویت افتخاری انجمن جغرافیا و برنامه ریزی روستایی ایران درآمد.

در پایان این مراسم از چهار نفر از دانشجویان ممتاز دوره کارشناسی رشته جغرافیا  و  همچنین از اعضای انجمن علمی دانشجویی  و دانشجویان فعال رشته جغرافیا تقدیر شد.

 

آخرین ویرایش۲۷ آذر ۱۳۹۷