کمیته اخلاق در پژوهش در دانشگاه بیرجند تشکیل شد

۱۷ تیر ۱۳۹۸ | ۱۱:۱۸ کد : ۴۰۱۴ اخبار اخبار برگزیده آخرین اخبار
تعداد بازدید:۱۹۴۵
کمیته اخلاق در پژوهش در دانشگاه بیرجند تشکیل شد

مدیر امور پژوهشی دانشگاه بیرجند از دریافت مجوز و تشکیل «کمیته اخلاق در پژوهش»  برای نظارت اخلاقی بر رسانه‌ها، پایان نامه‌ها  و پژوهش‌های علمی خبر داد.

دکتر رضا شریعتی نسب، مدیر امور پژوهشی دانشگاه بیرجند با اعلام این خبر اظهار کرد: دانشگاه بیرجند به عنوان بزرگترین دانشگاه شرق کشور که متعهد به حفظ بالاترین استانداردهای کیفی اخلاق در پژوهش در پژوهش های انسانی و اجتماعی و زیست پزشکی است، موفق شد با دریافت مجوز از کمیته ملی اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی، این کمیته را در دانشگاه تشکیل دهد.

وی با بیان اقدامات انجام شده از سوی دانشگاه برای ارتقای استانداردها و رعایت موازین پژوهشی به منظور بهبودکیفیت تحقیقات علمی، گفت: دغدغه ایجاد کمیته اخلاق دانشگاه سال‌‌هاست که از سوی برخی از اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیان میشد؛ این مهم با حمایت  و پشتیبانی رئیس دانشگاه، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه و کارشناسان مدیریت امور پژوهشی به انجام رسید و موفق شدیم با دریافت مجوز تشکیل کمیته اخلاق گامی موثر در افزایش استانداردها و موازین پژوهش بین المللی در جهت بهبود تحقیقات علمی برداریم.

شریعتی نسب در خصوص اجرای این سیاست در دانشگاه متذکر شد: از این پس تمام پروژه‌های تحقیقاتی از جمله پایان‌نامه‌ها، رساله‌های دکتری و طرح‌های تحقیقاتی اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی که با موضوعات حساس و با آزمودنی انسانی و حیوانی سروکار دارند، باید مطابق با استاندارها و موازین اخلاقی و حقوقی موجود در شیوه نامه اخلاق در پژوهش به انجام برسند.

بدین ترتیب موضوعات پژوهشی مورد نظر باید قبل از شروع به کار، به تصویب کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه رسیده باشد.

لازم به ذکر است دانشگاه بیرجند از معدود دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که مجوز تاسیس کمیته اخلاق در پژوهش را اخذ نموده است.

- وبسایت کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی


 

 

 

 

آخرین ویرایش۲۳ مهر ۱۳۹۸