بررسی فرایند رنگرزی کلاف نخ پشمی با رنگزای طبیعی "دافنه" با ویژگی ضدباکتری توسط پژوهشگران دانشکده هنر

۲۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۸:۵۲ کد : ۲۲۷۵۹ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۴۱۱
بررسی فرایند رنگرزی کلاف نخ پشمی با رنگزای طبیعی "دافنه" با ویژگی ضدباکتری توسط پژوهشگران دانشکده هنر

در پژوهش صورت گرفته توسط پژوهشگران دانشکده هنر؛ فرایند رنگرزی کلاف نخ پشمی با رنگزای طبیعی "دافنه" با ویژگی ضدباکتری مورد بررسی و بهینه سازی قرار گرفت.

به گزارش گروه فرش دانشکده هنر، خانم لاله کاظمی میرکی، دانش آموخته رشته فرش، گرایش مواد اولیه و رنگرزی در پایان نامه کارشناسی ارشد خود با موضوع « بررسی قدرت رنگی و ویژگی های رنگی کلاف نخ رنگرزی شده با گیاه دافنه » ویژگی‌های رنگی و ضدباکتری کلاف نخ پشمی رنگرزی شده را مورد ارزیابی قرار داده است. کاربرد رنگزاهای طبیعی به دلیل حفظ سلامت انسان، توسعه و احیاء زمینهای بایر ، کاهش آلودگی‌های شیمیایی و صرفه‌جویی اقتصادی و ارزش صادراتی می‌تواند جایگزین مناسبی برای مواد رنگزای شیمیایی باشد. در این پژوهش از بخش‌های مختلف گیاه دافنه از قبیل برگ، میوه و ریشه گیاه برای رنگرزی کلاف نخ پشمی استفاده شد و ویژگیهای رنگی کلاف نخ پشمی در شرایط مختلف رنگرزی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج آماری مربوط به برازش مدل خطی بر نتایج تجربی نشان داد دمای رنگرزی، غلظت دندانه و غلظت ماده رنگزا بر قدرت رنگی تاثیر معناداری دارد و سبب جذب بیشتر رنگزا شده است. برگ و ریشه گیاه دارای ثبات رنگی خوبی بوده و همچنین آزمایش ضد باکتری روی قسمت‌های مختلف گیاه دافنه نشان داد که بیشترین خاصیت ضد باکتری مربوط به برگ این گیاه می‌باشد. نتایج این تحقیق نشان داد که می‌توان با استفاده از دندانه‌های مختلف شیدهای رنگی از قبیل زرد، سبزتیره و سبز روشن کسب نمود.

شایان ذکر است این پژوهش در قالب پایان نامه خانم لاله کاظمی میرکی و با راهنمایی دکتر حسین بارانی، مشاوره خانم سمانه خالقی و داوری دکتر هما مالکی و دکتر امین الدین حاجی عضو هیأت علمی دانشگاه یزد انجام شد.

آخرین ویرایش۲۴ بهمن ۱۴۰۱