شرایط رنگرزی و کسب شیدهای رنگی مختلف با استفاده از سیب زمینی شیرین بنفش توسط پژوهشگران دانشکده هنر دانشگاه بیرجند مورد بررسی قرار گرفت

۲۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۹:۱۰ کد : ۲۲۷۶۲ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۴۳۳
شرایط رنگرزی و کسب شیدهای رنگی مختلف با استفاده از سیب زمینی شیرین بنفش توسط پژوهشگران دانشکده هنر دانشگاه بیرجند مورد بررسی قرار گرفت

در پژوهش صورت گرفته توسط پژوهشگران دانشکده هنر؛ استفاده از دورریزگیاهی پوست سیب زمینی در فرایند رنگرزی طبیعی مورد بررسی و بهینه سازی قرار گرفت.

به گزارش گروه فرش دانشکده هنر، خانم سحرقاصد، دانش آموخته رشته فرش، گرایش مواد اولیه و رنگرزی در پایان نامه کارشناسی ارشد خود با موضوع « بررسی شرایط رنگرزی و کسب شیدهای رنگی مختلف با استفاده از سیب زمینی شیرین بنفش» ویژگی‌های رنگی و تنوع فام رنگی مورد ارزیابی قرار داده است. امروزه تمایل به استفاده از رنگزاهای طبیعی نسبت به رنگزاهای شیمیایی به دلیل توجه به محیط زیست حائز اهمیت می¬باشد. ماده رنگزای موجود در پوست سیب زمینی شیرین بنفش به عنوان یک دور ریز گیاهی حاوی ماده‌ای به نام آنتوسیانین می‌باشد که می‌توان آن را به عنوان یک ماده رنگزای طبیعی استفاده نمود. در این پژوهش، پوست سیب زمینی شیرین بنفش برای رنگرزی نخ پشمی معرفی و فرآیند رنگرزی به منظور کسب فام های رنگی متنوع و بیشترین قدرت رنگی مورد ارزیابی قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده pH و مدت زمان رنگرزی تاثیر معناداری بر قدرت رنگی نمونه‌ها داشت. نمونه‌های رنگرزی از ثبات شستشویی و نوری خوبی برخوردار می‌باشد.

شایان ذکر است این پایان نامه با راهنمایی دکتر حسین بارانی، مشاوره خانم سمانه خالقی و داوری دکتر هما مالکی و دکتر امین الدین حاجی، عضو هیأت علمی دانشگاه یزد انجام شد.

آخرین ویرایش۲۴ بهمن ۱۴۰۱