دانشگاه بیرجند میزبان استادان و پژوهشگران گویش‌شناسی ایران خواهد بود

۰۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۹ کد : ۲۲۵۳۲ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۰۸۱
نخستین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران چهارشنبه دهم اسفند سال ۱۴۰۱ به اهتمام دانشگاه بیرجند و با حضور استادان و پژوهشگران گویش‌شناسی کشور برگزار خواهد شد.
دانشگاه بیرجند میزبان استادان و پژوهشگران گویش‌شناسی ایران خواهد بود

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، نخستین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران چهارشنبه دهم اسفند سال 1401 به اهتمام دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود.
سرزمین وسیع ایران با قومیت‌های مختلف آمیزه‌ای از جلوه‌های زیبای بینازبانی و بینافرهنگی است که در خلال اعصار متمادی با محوریت زبان فارسی با یکدیگر به شکل مسالمت‌آمیزی در تعامل بوده‌اند. این تنوعات زبانی و گویشی قابل توجه در واقع پنجره‌ای رو به مطالعات فرهنگ‌پژوهی و مردم‌شناسی است. لذا حفاظت و حراست از این گنجینه‌های فرهنگی و میراث معنوی وظیفه‌ای است که در عصر حاضر بیش از پیش بر گردن سازمان‌ها و نهادهای دانشگاهی و فرهنگی سنگینی می¬کند نا شاید از رهگذر ثبت و مستندسازی آنها به مقوله احیای زبان‌ها و گویش‌های در معرض خطر پرتوی نو افکند. 
   مطالعات گویشی زمانی از جذابیت‌های متنوع‌تری برخوردار خواهد شد که زبان‌ها و گویش‌ها در نواحی مرزی و سرحدات در مجاورت هم قرار می‌گیرند. طبعاً این همجواری و تعاملات زبانی و گویشی در دو سوی مرز در خلال زمان، موجب داد و ستدهای زبانی از جمله وام‌گیری‌های زبانی در میان گویشوران شده که در مطالعات زبان‌شناسی امروز ذیل مدخل «تماس زبانی» (Language Contact) به ویژه برای متخصصان زبان‌شناسی اجتماعی از منظر تطبیقی در عرصه ملی و بین‌المللی جذاب و جالب توجه به نظر می‌رسد. از دیگر سو چنین مطالعاتی به سهم خود می‌تواند گامی در راستای همگرایی فرهنگی میان ایران و کشورهای همسایه تلقی گردد.
   بیرجند در زمره شهرهای مرزی ایران است و مرزی بودن از حیث مطالعات گویشی از مزایای نسبی آن محسوب می‌شود. چون زمینه چنین مطالعاتی در ایران تاکنون کم‌رنگ بوده است، لذا فرصت مغتنمی فراروی دانشگاه بیرجند می‌باشد که با بهره‌گیری از مزیت نسبی خود، پیش قراول مطالعات این رویکرد علمی در ایران شود و نخستین همایش ملی را در زمینه تعامل زبان‌ها و گویش‌های مرزی برگزار نماید و از این رهگذر به ارائه و معرفی آخرین مطالعات این حوزه میان‌رشته‌ای اقدام نماید و به علاوه به سهم خود به بررسی کیفی تعامل زبان‌ها و گویش‌های نواحی مرزی با زبان فارسی به عنوان عامل وحدت و انسجام ملی پرتوی تازه افکند.
در پی استقبال علاقمندان به شرکت در این رویداد ملی مهلت ارسال مقاله به این همایش ملی با عنایت به تعطیلات اداری اخیر و نیز زمان آزمون‌های دانشگاهی تا دهم بهمن سال جاری تمدید شده است. امید می‌رود این کنفرانس تخصصی در سایه تشریک مساعی استادان و دانشجویان علاقمند در تحقق اهداف خود مؤثر افتد و پژوهش‌های این حوزه را یک گام به پیش برد. لازم به ذکر است مراسم رونمایی از کتاب‌های نوین تخصصی این حوزه و نیز تقدیر از خادمین اصیل گویش‌شناسی ایران به عنوان برنامه‌های جانبی این همایش ملی پیش‌بینی شده است.

آخرین ویرایش۰۳ بهمن ۱۴۰۱