با حضور جمعی از دانشگاهیان سراسر کشور،نشست ویژه شهید دکتر محسن فخری زاده بصورت مجازی برگزار شد

۱۱ آذر ۱۳۹۹ | ۰۱:۳۰ کد : ۱۰۷۶۰ اخبار
تعداد بازدید:۷۷۵
نشست مجازی ویژه شهادت دکتر محسن فخری زاده شامگاه روز دوشنبه،۱۰ آذر ماه و از طریق سامانه آموزش الکترونیک دانشگاه برگزار شد.

به گزارش معاونت فرهنگی واجتماعی دانشگاه بیرجند، این نشست مجازی با حضور جمعی از دانشگاهیان دانشگاههای سراسر کشور، همکاران و علاقمندان شهید فخری زاده و خانواده این شهید سرافراز برگزار شد.

دکتر احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند در ابتدای این جلسه ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت شهید محسن فخری زاده به جامعه دانشگاهی و آحاد ملت ایران، گفت: هر پرچمی که از دست یکی از فرزندان برومند ایران عزیز بر زمین می‌افتد، قطعاً فرزندان دیگر ایران زمین آن راه را ادامه خواهند داد. وی در ادامه با اشاره به ترور مظلومانه این شهید، به نقش و مسئولیت سنگین دانشگاهیان در عرصه دفاع و پیشرفت کشور اشاره کرد.

دکتر علی زنگوئی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند نیز ضمن بیان شخصیت علمی شهید محسن فخری‌زاده، گفت: ایشان سلیمانی عرصه علم وفناوری بود.وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما به واسطه فرهنگ عمیق شهادت، بابت داشتن چنین فرزندانی برخود می بالیم .

در ادامه این جلسه، حامد فخری زاده، فرزند شهید محسن فخری زاده، ضمن عرض تبریک به ملت ایران و مقام معظم رهبری، به بیان جنبه های علمی وشخصیتی زندگی شهید محسن فخری زاده پرداخت و افزود: ایشان، شهید علم واندیشه بود و تنها سلاح ایشان، قلم بود. وی به نوع نگاه شهید به علوم نوآورانه اشاره کرد و بر ابتکار و خلاقیتی که در کار علمی داشتند تأکید کرد. حامد فخری زاده، در ادامه صحبتهایش به سه عنصر علم، فلسفه و عرفان در زندگی شهید اشاره کرد و افزود: ترس استکبار و صهیونیسم ، از تولیدات علمی این شهید بود و هدف دشمن از این اقدامات، متوقف کردن جریان تولید علم در کشور می باشد.

دکتر محمدمهدی فیروزآبادی، عضو هیأت علمی و استاد گروه فیزیک دانشگاه بیرجند ضمن بیان سابقه آشنایی با شهید محسن فخری زاده، به همکاری فی مابین دانشگاه بیرجند و مجموعه تحت مدیریت شهید اشاره کرد و افزود: با وجود تمامی محدودیت هایی که با آن مواجه هستیم، شهید فخری‌زاده و همکاران ایشان در خصوص تجهیز مجموعه های آزمایشگاهی دانشگاه بیرجند، همکاری شایان توجهی داشته اند.وی به همکاری مشترک دانشگاه بیرجند و مجموعه سپند با عنوان ((گروه پژوهشی تولید و کاربرد پرتوها)) اشاره کرد و خاطر نشان کرد:  با حمایت و مدیریت شهید فخری زاده بتازگی این گروه تشکیل شده و در ادامه شاهد فعالیتهای بیشتر آن خواهیم بود.

در پایان این جلسه، دکتر رسول رکنی‌زاده، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان ومعاون پژوهش و فناوری این دانشگاه، ضمن بیان ویژگیهای علمی و شخصیتی این دانشمند هسته‌ای، گفت: ایشان یکی از استوانه های علمی محسوب می شدند و بسیاری از سازمانها در زمینه های علمی به ایشان متکی بودند. وی در ادامه به تشریح وضعیت ژئوپلوتیکی ایران در منطقه اشاره کرد و افزود: ما دائماً در دنیا در حال مبارزه هستیم و این بدلیل شرایط کشور ماست.وی در ادامه صحبتهایش ضمن بیان ویژگی تمدنی ایران در طول تاریخ به بررسی حذف فیزیکی افراد در کشورو سیری که در زمینه حذف فیزیکی افراد اتفاق افتاده، اشاره کرد.

 این عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان به نقش دانشمندان هسته ای در کشور پرداخت و گفت: اگر امروز مسئولین عالیرتبه ما توان مذاکره با قدرتهای برتر دنیا را دارند، بواسطه قدرت علمی کشور است و اگر قدرت علمی مستقل نداشتیم، به هیچ وجه در مذاکره حرفی برای گفتن نبود.

دکتر رکنی‌زاده، به امید و پایداری که در زندگی علمی شهید فخری زاده وجود داشت، اشاره کرد و ضمن بیان این نکته که: بنا به نظر اساتید شهید فخری زاده، ایشان هیچ نظیری در زمینه هسته ای نداشت،گفت: ایشان تا پایان حیاتش روی یک جریان ایستاد. وی همچنین ضمن بیان عشق و تفکر در علوم دانشگاهی که مغفول مانده است، گفت: شهید فخری زاده عشق و تفکر را بخوبی درک کرد و توانست نمونه اصیلی از زندگی را با تأکید بر عشق و اندیشه نشان دهد.

شایان ذکر است این نشست حدود دو ساعت بطول انجامید.

آخرین ویرایش۱۱ آذر ۱۳۹۹