حضور رئیس مرکز مشاوره و توانمندسازی دکتر صمدیه و رئیس اداره بهداشت و درمان دکتر رویا عقیلی در دومین نشست کشوری دفتر مشاوره و سلامت

۲۵ آبان ۱۴۰۰ | ۰۷:۵۹ کد : ۱۵۵۳۲ اخبار
تعداد بازدید:۲۱۳۵
دومین نشست کشوری مشترک رؤسای مراکز مشاوره و رؤسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه های دولتی سراسر کشور با سرپرست دفتر مشاوره و سلامت با دکتر ابراهیم نعیمی (مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت) و دکتر داداش پور (رئیس سازمان امور دانشجویان) در تاریخ ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰ در سامانه اسکای روم برگزار گردید.
حضور رئیس مرکز مشاوره و توانمندسازی دکتر صمدیه و رئیس اداره بهداشت و درمان دکتر رویا عقیلی در دومین نشست کشوری دفتر مشاوره و سلامت

این جلسه با توضیحات دکتر داداش پور رئیس سازمان امور دانشجویان با تاکید بر اهمیت توجه به ابعاد مختلف سلامت در بعد جسمانی و روانشناختی آغاز گردید و به موارد زیر به صورت کلی اشاره شد.

 - با توجه به پیش­بینی وجود سونامی اختلالات روان­شناختی، مراکز مشاوره برای جذب دانشجویان آسیب­ دیده و در معرض خطر، برنامه­ های ویژه داشته باشند.

- آموزش مهارت­ های اساسی از قبیل تعامل مطلوب، حل مسأله، تنظیم هیجان و تاب ­آوری در اولویت برنامه­ های مراکز مشاوره قرار گیرد.

- برنامه ­ریزی فعالیت­ ها متناسب با گروه­های هدف عمده (دانشجویان نوورود، دانشجویان شاهد و ایثارگر، دانشجویان غیرایرانی، دانشجویان استعدادهای درخشان و سایر دانشجویان و دانشگاهیان) باشد.

- آسیب­ شناسی ازدواج­ های دانشجویی و همکاری با دفتر نهاد رهبری دانشگاه ­ها در دستور کار مراکز مشاوره قرار گیرد.

-­ دبیرخانه ­های مناطق ده­گانه فعال­تر شده و تعامل بیشتری با مراکز مشاوره منطقه خود داشته باشند.

- ارتقاء و توانمندسازی کارشناسان، مشاوران و مدیران مراکز مشاوره (هم در حوزه محتوایی و هم در حوزه اداری- اجرایی) از سیاست­های اصلی دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم است.

-­ ارائه خدمات مشاوره و روان­درمانی و دوره­ های بازآموزی ویژه مشاوران بایستی با زیست­ بوم فرهنگی-اجتماعی کشور تناسب داشته باشد.

-­ برای دانشجویان در معرض آسیبی که در برنامه ­های مراکز مشاوره شرکت نمی­کنند، بایستی تدابیری اندیشه شود تا این گروه هم تحت پوشش برنامه ­ها قرار گیرند.

-­ ضرورت پیش­بینی دقیق فعالیت­ ها و نوع ارائه خدمات و آمادگی کامل مراکز مشاوره در زمان ازسرگیری آموزش حضوری

 

در این جلسه دکتر تجسسی کارشناس بهداشت دفتر مشاوره و سلامت برنامه های این بخش را بدین شرح بیان کرد:

-    جذب و بکارگیری نیروی بهداشت محیط در از سر گیری آموزش حضوری در دانشگاه ها

-    برگزاری کارگاه های HSE منطقه ای برای کارشناسان و روسای مراکز بهداشت و درمان

-    برگزاری جلسات مربوط به قطب های 12 گانه ی تخصصی

-    کمک به اجرای برنامه هایHSE با تخصیص دو مرحله ابلاغ اعتبار به مراکز بهداشت و درمان تا پایان سال

 

از جمله مباحث مطرح شده در این جلسه که از سوی برخی از روسای مراکز بهداشت و روسای مراکز مشاوره عنوان شد، بحران مراکز بهداشت و درمان و مشاوره در زمان بازگشایی دانشگاه ­ها بود؛ که به منظور آمادگی در این دو بخش نگاه ویژه در سطح کلان مدیریتی در بحث بودجه و تامین نیروی انسانی این مراکز مورد مطالبه قرار گرفت.

همچنین در ادامه دکتر داداش پور بیان کردند با توجه به ازسرگیری قریب الوقوع آموزش­های حضوری، بر این نکته تأکید جدی داشتند که بایستی مراکز مشاوره و بهداشت، آمادگی کامل مواجهه با چالش­های احتمالی و نیز وجود پروتکل­ های مشخص در خصوص نحوه ارائه انواع خدمات مشاوره را داشته باشند.

در پایان، دکتر نعیمی ضمن تشکر از حضور شرکت­ کنندگان به موضوع برگزاری جلسه ­ای ویژه استفاده از تجربیات موفق مراکز مشاوره و نیز تماس تک به تک با کلیه مسئولان مراکز مشاوره اشاره کردند. و خاطر نشان کردند برنامه های مراکز مشاوره و درمان باید گروه های مختلف دانشجویی را در بر بگیرد و تلاش شود تا برنامه های ویژه ای برای جذب دانشجویان آسیب دیده و در معرض خطر در اولویت قرار بگیرد.

آخرین ویرایش۲۵ آبان ۱۴۰۰

نظر شما :