توصیه های حفاظتی ویژه دانشجویان جدیدالورود

۱۱ دی ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۲ کد : ۱۴۰۷ اطلاعیه ها دستورالعمل هشدارها
تعداد بازدید:۴۶۶۱
حفاظت از سلامت جامعه دانشگاهی در راستای حفظ اصول و ارزشهای نظام مقدس جمهوری اسلامی به عهده حراست دانشگاه می‌باشد چرا که هر سازمانی جهت نیل به اهداف خود به سلامت درونی نیاز دارد. در دانشـگاه که بهترین های جامعه جوان کشور جمع می شوند انتظار میرود بهترین آداب، اخلاق و رفتار اجتماعی در آن رایج گشته تا انسان هایی وارسته ، مدیر و مدبر تربیت گردند. دانشگاه بیرجند به عنوان قطب علمی شرق کشور پذیرای تعداد قابل توجهی از دانشجویان عزیر این مرز و بوم بوده و ضمن برخورداری از کادر هیأت علمی مجرب و فرهیخته در کنار کارمندان فعال و سخت کوش، از امکانات آموزشی و رفاهی خوبی برخوردار می باشد. خوابگاه های دانشجویی و دانشگاه، به عنوان خانه دوم دانشجویان باید محیطی سرشار از همدلی و صمیمیت و تؤام با امنیت باشد. چرا که کسـب علم و دانش بدون وجود امنیت عملی نیست. لذا وظیفه داریم برای رسیدن به چنین محیط پویا و با نشاطی تلاش کنیم. آرزوی ما این است که در دوران تحصیل در دانشگاه برای شما هیچ مشکلی رخ ندهد، اما باید دانست که بسیاری از شکست ها و ناکامی ها به عدم رعایت نکته هایی کوچک برمی گردد. آنچه در ادامه پیش روی شماست بخش کوچکی از شناختی است که بایستی در راه کسب آن تلاش نمایید. حراست دانشگاه به عنوان مشاور و حافظ امنیت شما در ابعاد مختلف، برای اینکه این مسیر را با سلامت و موفقیت طی نمایید نکاتی را برای تذکر یادآوری می کند.

1- مهمترین انتخاب شما در دانشگاه، انتخاب دوست است تجربه نشان داده که دوستان خوب باعث رشد معنوی و درسی همدیگر شده و دوست بد، زندگی خیلی از دانشجویان را به تباهی و نابودی کشانده است به طور مثال ورود در مسائلی چون اعتیاد و یا معضلات اخلاقی که موجب افت تحصیلی و حتی اخراج دانشجو می گردد با هدایت دوستان ناباب صورت می گیرد.

2- از خطرات بزرگی که امروز جوانان این مرز و بوم را تهدید می کند دام رهایی ناپذیر اعتیاد به انواع مـواد مخـدر و مواد روان گردان است. بهتر است شما عزیزان در این موارد اطلاعات خود را بیشتر نموده تا خدای ناکرده در این دام خانمان سوز گرفتار نشوید و به عنوان یک دانشگاهی، دیگران را نیز نسبت به عواقب شوم آن آگاه نمایید. محیط دانشگاه و خوابگاههای دانشجویی باید در شأن دانشجو و دور از مسائل غیر اخلاقی باشد که این موضوع برای اکثر دانشجویان فهیم روشن است اما در عین حال باید بدانید : در صورت عدم رعایت قوانین دانشگاه ، خصوصاً دامن زدن به معضلاتی مانند استفاده از انواع مواد مخدر و روان گردان، مشاهده و ترویج فیلم های غیر اخلاقی ، توهین ، فحاشی ، درگیری و .... ، دانشگاه از طریق شورای انضباطی جهت حفظ سلامت محیط، با متخلف برخورد جدی و قانونی می نماید.

3- اردوهای تفریحی و ... بدون مجوز دانشگاه ممنوع است. این اردوها بعضاً با برنامه ریزی های دوستانه انجام    می شود و دانشگاه هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد. در صورت ایجاد حادثه یا مشکل، مسئولیت آن به عهده دانشجو بوده و باید پاسخگوی دانشگاه و خانواده خود و یا خانواده دوستان خود باشد. توصیه می‌گردد از اردوهای علمی، تفریحی، زیارتی که توسط دانشگاه برنامه‌ریزی می‌شود استفاده کنید.

4- بعضی گروه ها به طور حساب شده، اعتقادات برخی دانشجویان را هدف قرار می دهند. باید مواظب بود و دوست را از دشمن تشخیص داد. شرع مقدس اسلام بر تفکر ، تحقیق و انتخاب راه، سفارش های  مؤکد نموده است. در این راستا هرگاه شک یا شبهه ای در ذهن تان در مورد مسائل اعتقادی پیش آمد قبل از این که ذهن شما تحت تأثیر مشورت های انحرافی قرار گیرد با خبرگان در دسترس یا با کارشناسان دفتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری  و مرکز مشاوره  وارد سؤال و جواب شوید تا به نتیجه مطلوب برسید. همچنین انس با نماز و مساجد دانشگاه و فضای معنوی آن می تواند خیلی از دردهای بی درمان حاصل از تنهایی و دوری از خانواده را با معنویت و صفائی که دارد جبران و درمان کند.

5- از آنجا که امکان سوء استفاده از تلفن های همراه دوربین دار وجود دارد و بـا توجـه به احتمال جا گذاشتن و گم شدن تلفن همراه، توصیه می شود عکس‌های خانوادگی و مسایل شخصی خود را در حافظه تلفن همراه نگهداری نکنید و در صورت استفاده از اینترنت همواره بدانید که مطالب، نوشته ها و مکاتبات شما می‌تواند به راحتی مورد سوء استفاده دیگران قرار گیرد.

6 -  هنر بزرگ "نه" گفتن :

 در برابر تعارف های دوستانه و تقدیم بی دلیل هدایا، تشویق به استعمال دخانیات و مواد مخدر، شرکت در میهمانی ها و در مورد اعمالی که دور از شأن شماست، بی تعارف "نه" بگویید.

" نه گفتن " شاید باعث شود برخی از دوستان خود را از دست بدهید، اما هرگز آن پشیمانی بزرگ را به دنبال نخواهد داشت.

 بسته های پستی، امانات و اشیاء را از افراد متفرقه و ناشناس قبل از شناسایی قبول نکنید.

در هنگام تماس تلفنی افراد ناشناس ، تا از هویت او مطمئن نشده اید ، هرگز اسم یا شماره تلفن یا اطلاعات فردی خود و دوستانتان را ارائه ندهید.

7- تقویت و تثبیت آرامش در خوابگاه:

خوابگاه محل زندگی شماست لازم است، نمادهای زندگی سالم همراه با آرامش را در آن جاری سازید.

در صورت مراجعه به منزل فامیل و عدم مراجعه شبانه به خوابگاه، قبلاً مسئولین خوابگاه را مطلع نمایید.

در صورت بروز هرگونه مشکلی (نظیر اختلاف با هم اتاقی، مشکلات تأسیساتی و ...) مراتب را به سرپرست خوابگاه گزارش نمایید.

تقسیم کار از مشخصه های زندگی گروهی است لذا جهت جلوگیری از اختلاف و ایجاد فشار روانی، در اتاق تقسیم کار داشته باشید.

قوانین و مقررات، به منظور رفاه حال شما و تامین نظم تهیه و تدوین شده اند، پس با رعایت هنجارها در بهتر شدن امور به مسئولین کمک نمایید.

در صورت آوردن وسایلی از قبیل کامپیوتر و ... به خوابگاه مراتب را به اطلاع مسئول خوابگاه رسانده و هنگام خروج نیز با مسئول خوابگاه هماهنگی نمایید تا مشکلی رخ ندهد.

8- ایجاد و حفظ  امنیت در خوابگاه ها و دانشگاه:

 حتی اگر برای زمان کوتاهی اتاق را ترک می کنید، حتماً درب اتاق را قفل نمایید و کلید اتاق را در مکان های شناخته شده  قرار ندهید.

از رها نمودن کیف و کتاب های درسی خود در کلاس ها و محوطه خوابگاه، کتابخانه، دانشکده یا دانشگاه خودداری کنید.

برای جلوگیری از مشکلات بعدی ، از اشیاء با ارزش خود مراقبت نمایید و از آوردن اشیای گرانبها و پول بیش از نیاز  به خوابگاه خودداری نمایید.

ترددهای مشکوک را به اطلاع مسئولین  برسانید.

از ورود و دخالت در هرگونه اقدام غیر قانونی از قبیل عدم رعایت شئونات اسلامی، اخلاقی و قوانین، ایجاد مزاحمت، ایجاد رعب و وحشت، درگیری و دعوای بین افراد و هرگونه مواردی که امنیت و سلامت محیط  دانشگاه را سلب می نماید، خودداری نموده و مراتب را به اطلاع مسئولین برسانید.

هرگز فرض نکنید برایتان اتفاقی رخ نمی دهد، پس هم اتاقی یا دوست خود را درجریان اینکه کجا و با چه کسانی بیرون می روید و کی بر می گردید قرار دهید، تا در صورت بروز هر اتفاقی، اقدام به موقع مانع بروز وقایع دردناک گردد.

9- روش های مقابله با مشکلات :

قوی مطلق ، خداوند متعال است. به جای اینکه به دامن انسانی ضعیف پناهنده شوید به خدا پناه برید. هیچ کس آنقدر محرم اسرار نیست که تمامی رازها  و مشکلات شما را بداند. چه بسا از درد دل های شما سوء استفاده نیز بکند. تنها محرم اسرار خداوند است.

خانواده مطمئن‌ترین دوست و پشتوانه شماست. در دوراهی‌ها حتماٌ از خانواده  کمک بگیرید، آنها منتظر عملکرد مثبت شمابوده و از موفقیت شما خشنود می شوند.

حراست دانشگاه از شما و متعلق به شماست. هدف آن حفظ امنیت و سلامت روحی و روانی دانشگاهیان است. مشکلات خود را در زمینه های امنیتی و ....  با این مدیریت در میان بگذارید تا با استفاده از تجربیات موجود برای رسیدن به هدف یاری شوید.

حراست دانشگاه به دور از هرگونه سیاست بازی با محور قرار دادن اصول مسلم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، خیر و مصلحت دانشگاه و دانشگاهیان را می خواهد و با هر عاملی که به این مهم آسیب برساند برخورد خواهد نمود.

جهت رعایت نظم، شئونات و آرامش دانشگاه با انتظامات دانشگاه که در همه مراکز حضور دارند همکاری لازم را انجام داده و در صورت درخواست کارت دانشجویی ، با استقبال کارت خود را ارائه نمایید. همچنین گشت شبانه روزی انتظامات با شماره تلفنهای 09157200988 و 09030906400 هر لحظه پاسخگوی شماست.

فراموش نکنید در عین حال که بایستی انسانی چند بعدی باشید اولویت اصلی با درس است، پس یاد بگیرید با زمان بندی کارهای روزانه از درس عقب نمانید.

در مشکلات خود از مشاوره با مراکز ذی صلاح نترسید، از معتمدین خود در مورد کارها و برنامه های درسی خود مشاوره بخواهید.

برای مصون بودن از شرارت و مزاحمت و جلوگیری از بروز هر گونه مشکلی مسئولین را در جریان مزاحمت ها و حتی تهدیدهای تلفنی قرار دهید.

اگر از برنامه ها و میهمانی های خصوصی فیلم یا عکس تهیه می شود، به گونه ای حاضر شوید که در صورت هر گونه اتفاق احساس پشیمانی نکنید.

مراقب باشید قرار دادن اطلاعات خاص علمی، شخصی و خانوادگی روی کامپیوتر متصل به اینترنت پذیرش انتشار آن اطلاعات در سطح وسیع می باشد.

آنچه شما را در رسیدن به هدف یاری می کند تنها تکیه بر استعدادها نیست بلکه عامل اصلی موفقیت، پشتکار و اراده قوی در مقابله با بروز هر گونه مشکل و اتخاذ تصمیمات درست به خصوص در سال اول ورود به دانشگاه است.

 

کلید واژه ها: توصیه های حفاظتی دانشجویی حفاظت دانشجویی

آخرین ویرایش۱۵ آذر ۱۳۹۹