به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار شد:

پیش همایش اولین همایش بین المللی روابط ایران و افغانستان/ گرامیداشت یکصدمین سال روابط ایران و افغانستان

۰۹ تیر ۱۴۰۰ | ۰۸:۲۱ کد : ۱۳۵۵۹ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۶۵۶
وبینار اولین همایش بین المللی روابط ایران و افغانستان وگرامیداشت یکصدمین سال روابط ایران و افغانستان شامگاه سه‌شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰ توسط دانشگاه بیرجند  با مشارکت دفتر همکاری‌های بین المللی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت امور خارجه، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه کابل، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه هرات، دانشگاه سیستان و بلوچستان و دانشگاه بلخ و به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار شد. 
پیش همایش اولین همایش بین المللی روابط ایران و افغانستان/ گرامیداشت یکصدمین سال روابط ایران و افغانستان

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند در این مراسم عنوان کرد: اشتراکات فرهنگی و زبانی در ایجاد روابط عمیق و تحکیم روابط بین ایران و افغانستان نقش مؤثری دارد. دکتر خامسان با بیان اینکه واقعیت امر این است که ما افغانستان را دوست و برادر خود می دانیم، افزود: امیدواریم با برگزاری این نشست‌های علمی به توسعه و امنیت پایدار بین دو کشور کمک کنیم. وی ضمن اشاره به  گروه پژوهشی افغانستان شناسی در دانشگاه بیرجند افزود:  بیش از 15 سال است که این گروه پژوهشی در دانشگاه بیرجند تأسیس شده و امیدواریم ارتقای دوجانبه علمی را در دو کشور افزایش دهیم. رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به توانمندی ذاتی نیروی انسانی و طبیعی دو کشور، ادامه داد: شایسته است افغانستان کشوری آباد، آزاد و مستقل  و با انگیزه برای جوانان باشد و دانشگاه بیرجند برای رسیدن به این نتیجه از هیج کمکی دریغ نمی‌کند. دکتر خامسان یادآور شد: در جلسه هیئت امنای دانشگاه موافقت شد تا از سال تحصیلی جاری بورسیه  برای دانشجویان افغانستانی در نظرگرفته شود.


تقویت پیوندهای دو کشور مبنای ایجاد منطقه قوی  
سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل نیز ضمن اشاره بر گسترش خشونت و شرایط سخت در افغانستان، بر نقش ایران در تأمین اجماع منطقه‌ای برای حمایت از روند صلح افغانستان تأکید کرد. دکتر بهادر امینیان با بیان اینکه امیدوارم این همایش آغازگر ارتباط مناسب برای افغانستان باشد، تأکید کرد: هر اتفاقی که در کشور افغانستان بیفتد هشدار و بحران برای منطقه و ایران است و باید راهکار مناسب برای همکاری قوی برای حل مشکلات این کشور مدنظر باشد. وی با اشاره به اینکه ایران در بعد مسایل فرهنگی، ارتباط نخبگان و پیوند ترانزیتی شرایط خوبی با کشور افغانستان دارد، یادآور شد: افغانستان هم علیرغم فقر و مشکلات اقتصادی از پتانسیل‌های خوبی برای توسعه برخوردار است که می‌توان برای توسعه منطقه از آن بهره گرفت. وی با بیان اینکه  امیدوارم از این تنگه سخت که در آن بسر می‌بریم بگذریم افزود: یکصدمین سال روابط ایران و افغانستان را به  فال نیک بگیریم و به امید خدا وارد مرحله جدید شده تا منطقه توسعه پیدا کند.

تجربه صد ساله: نگاهی به مناسبات بهتر در آینده  
سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران  هم  در این وبینار خاطرنشان کرد:  رابطه دوجانبه میان ایران و افغانستان رابطه‌ای خاص و منحصر به‌ فرد و در واقع در سطح جهانی کم‌نظیر است.  عبدالغفور لیوال ادامه داد:  به دلیل همسایگی، مسلمان بودن و داشتن مرز مشترک و اشتراکات فرهنگی، در سیاست خارجه ایران کشوری استراتژیک محسوب می شود. وی ضمن گرامیداشت یکصدمین ایران و افغانستان، عنوان کرد: سابقه صد ساله روابط ایران و افغانستان یک روابط دیپلماتیک است و من باور دارم ارتباط گرم می‌تواند به مناسبات خوب و پرمنفعت دوکشور کمک کند و حسن همجواری و هم فرهنگی برای ما یک نعمت است. وی با اشاره به تلاش برای شناخت و دیدگاه‌های مناسب  بین دو کشور، ادامه داد: دو کشور همسایه هم فرهنگ و هم کیش هستیم و من به تعمیق روابط حسنه در قلب آسیا  بین ایران  و افغانستان خوشبین هستم.
 

فرصت های پیش رو در مباحث علمی ایران و افغانستان  
دکتر گنجی، مشاور امور بین الملل دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز عنوان کرد: ما با کشور افغانستان در بخش های شمالی میانی و جنوبی و زابل هم مرز هستیم و این یک حلقه ارتباط خوب برای تعاملات بیشتر علاوه براشتراک دیگر با این کشور است.  دکتر گنجی خاطر نشان کرد: زبان می‌تواند برای توسعه علمی مؤثر باشد زبان مادری مشترک بین دو کشور نیز می‌تواند برای همکاری علمی اثر بخش باشد.  وی با بیان اینکه ارتباط علمی خوبی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی افغانستان داریم، افزود: به دلیل نزدیکی این دو کشور تحصیل برای دانشجویان ارزان تر از سایر کشورهاست و متقاضیان می‌توانند دغدغه کمتری داشته باشند. وی عنوان کرد: دانشگاه سیستان و بلوچستان ظرفیت بالای برای جذب دانشجویان افغانستانی دارد و آمادگی همکاری مؤثر با دانشگاه‌های این کشور و همایش‌های مشترک با کشور افغانستان هستیم.
جامعه شناس و استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز به نقش مؤثر گفتمان و مطالعه موردی افغانستان تأکید کرد.  دکتر وحید شالچی گفت: از آن‌جا که هیچ دو ملتی در جهان به اندازه ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها با هم شباهت‌های فرهنگی و تاریخی ندارند، می‌توان گفتمان مؤثری برای تبادل اطلاعات و همکاری داشت. وی برگزاری وبینار گرامیداشت روابط ایران و افغانستان را با اهمیت دانست و افزود: دانشگاه طباطبایی نیز در کنار سایر دانشگاه‌ها آمادگی همکاری هر چه بیشتر علمی با کشور دوست و همسایه دارد.

ظرفیت‌ها و چالش‌های همکاری‌های علمی و فرهنگی
رئیس گروه همکاری‌های دو جانبه علمی مرکز همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه  فردوسی مشهد نیز در این وبینار بیان کرد: با توجه به پیوندهای عمیق افغانستان و همجواری با ایران دانشجویان افغانستانی از دانشگاه فردوسی بورسیه دریافت می‌کنند و چندین تفاهم نامه بین دو کشور بسته شده است. دکتر  عذرا قندهاریون با اشاره به اینکه دانشگاه فردوسی بیش از 2 هزار و 400 دانشجوی خارجی دارد افزود: این دانشگاه رتبه یک در جذب دانشجوی خارجی داشته و دانشجویان افغانستانی رتبه اول در بین دانشجویان خارجی دارند. 
وی  با اشاره به اهمیت گسترش روابط دانشگاه فردوسی مشهد با دانشگاه‌های استان‌های شرقی کشور افغانستان  یادآور شد: امضای تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه‌های  افغانستان گامی بزرگ در این حوزه بوده است. وی ادامه داد: دانشگاه فردوسی بیش از هزار دانشجوی افغانستانی دارد که بیشتر آنها آقایان هستند.  
نورجهان یوسفزی رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل از دیگر مهمان این وبینار بود که در مورد روابط دیرینه بی نیاز از ترجمان و واسطه با لهجه شیرین دری صحبت کرد. مشترکات فرهنگی ایران و افغانستان و چگونگی تقویت آن نیز موضوع دیگر این همایش بودکه دکتر فریدالله فرهمند رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه  کابل درخصوص آن به گفتگو پرداخت و همچنین دکتر حسن کلاته رئیس گروه همکاری‌های دو جانبه علمی مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران به  بررسی نقش همکاریهای علمی دو جانبه ایران و افغانستان پرداخت. 
دانشگاه  بیرجند با توجه به پیوندهای فرهنگی، عمق استراتژیک، مرز مشترک میان این استان و کشور افغانستان و به طور خاص استان‌های مجاور و همچنین وجود گروه پژوهشی افغانستان در نظر دارد همایش بین المللی یکصد سال روابط ایران و افغانستان: فراز و فرود، چالش ها، فرصت ها و چشم انداز‌ها را با همکاری دانشگاه‌هایی از کشور ایران و افغانستان برگزار نماید.

آخرین ویرایش۰۹ تیر ۱۴۰۰