وقف ۴۸۰ جلد کتاب نفیس خطی و چاپ سنگی به موزه، مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند

۰۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۲:۱۶ کد : ۱۵۶۳۷ اخبار برگزیده های موزه و مرکز اسناد
تعداد بازدید:۹۷۱

مراسم تجلیل از واقفان نسخ خطی و چاپ سنگی روز دوشنبه 9 اسفند 1400 در مجموعه موزه، مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند برگزار شد.
خانواده شریف با همتی بلند مجموعه‌ای نفیس از نسخ خطی، کتب چاپ سنگی و کتب چاپ جدید را به موزه، مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند وقف کردند.
دکتر مفید شاطری، عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند در حاشیه این مراسم گفت: این مجموعه از دوره قاجار تا اواخر دوره پهلوی اول در چهار نسل این خاندان جمع آوری و حفظ شده است که قدیمی‌ترین نسخ خطی و کتب چاپ سنگی مربوط به کتابخانه مرحوم آقا سید ابوطالب مجتهد قاینی پدر خانم آیت ا...  آقا محمدرضا شریف است. همچنین بخشی از کتاب‌ها از کتابخانه و برخی نیز تألیفات آقا سید ابوتراب مجتهد مشهور به انوار از علمای بزرگ بیرجند و فرزند آقا سید ابوطالب مجتهد است. در مجموعه سوم عمده کتاب‌ها مربوط به آیت الله آقا محمدرضا شریف مشهور به شریعت‌مدار است که در حین تحصیل در حوزه‌های نجف، مشهد و اصفهان ابتیاع شده است.
دکتر شاطری موضوع کتب این مجموعه غنی را در حوزه دین، معارف، تاریخ، حقوق، جغرافیا و ادبیات برشمرد و بیان داشت: از  480 جلد کتاب اهدایی 220 نسخه چاپ سنگی و 65 نسخه خطی و دستنویس است و 195 نسخه از این کتب چاپ جدید است، برخی از کتاب‌ها مربوط به نویسندگان بیرجندی است که دیوان اشعار گلزار سعیدی و تفسیر سوره توحید و ... بخشی از کتب این مجموعه غنی را تشکیل می‌دهد. وی افزود: بخش دیگری از این مجموعه نفیس شامل کتب مرحوم محمدحسن شریف آزاده از بزرگان و صاحبنظران و دومین فرماندار شهر بیرجند است. لازم به ذکر است؛ مجموعه این کتاب‌ها طی مراسمی توسط حمیدرضا شریف و محمد حسن شریف آزاده فرزندان آن بزرگوار به نیابت از خانواده شریف وقف بر موزه، مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند شد. دکتر شاطری اعلام کرد: کتب وقفی در آینده اسکن خواهد شد و از طریق کتابخانه الکترونیک در اختیار علاقمندان و دانش‌پژوهان قرار خواهد گرفت.
در ادامه این مراسم برادران شریف با همراهی دکتر لامعی و دکتر شاطری از بخش‌های مختلف موزه، مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند بازدید کردند.

 

آخرین ویرایش۰۷ آبان ۱۴۰۱