در نشست خبری همزمان با پایان فاز اول مرمت باغ امیرآباد مطرح شد؛

تکمیل مرمت باغ امیرآباد دانشگاه بیرجند نیازمند مساعدت مسئولان برای اخذ ردیف ملی و استانی

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۸ کد : ۷۸۸۶ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۶۸۳۳
مرمت و احیای بنای تاریخی باغ امیرآباد دانشگاه بیرجند با مساعدت مالی مسئولان استانی و جذب ردیف اعتبار استانی و ملی می تواند به انتها برسد.
تکمیل مرمت باغ امیرآباد دانشگاه بیرجند نیازمند مساعدت مسئولان برای اخذ ردیف ملی و استانی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، صبح امروز چهارشنبه 17 اردیبهشت 99 با حضور جمعی از اصحاب رسانه در هوایی فرح بخش به باغ امیریه زیباترین باغ‌ تاریخی استان خراسان جنوبی رفتیم. 
پس از بازدید میدانی از بخش‌های شاخص این باغ خبرنگاران در نشست خبری که با حضور دکتر خامسان رئیس دانشگاه بیرجند و دکتر اسلامی معاون اداری و مالی دانشگاه برگزار شد شرکت کردند.
- تکمیل مرمت باغ امیرآباد نیازمند 8 میلیارد تومان اعتبار
دکتر خامسان با تبریک ماه رمضان و قبولی طاعات و عبادات در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عمارت باغ امیرآباد زیباترین باغ ایرانی شرق کشور است که با بیش از 14 هکتار فضا از دوران قاجاریه بنا نهاده شد و از اول انقلاب اسلامی به مالکیت دانشگاه بیرجند درآمده است.
رئیس دانشگاه بیرجند گفت: برای اجرا و تکمیل طرح مرمت و احیای باغ و عمارت تاریخی امیرآباد به بیش از 8 میلیارد تومان هزینه نیاز است.
دکتر خامسان افزود: این باغ در شش بخش شامل کوشک با بنای 8 ضلعی منحصر بفرد، باغ، ارگ کلاه فرنگی، چهار کاج یا اندرونی، استخر، ساختمان‌های الحاقی و ورودی باغ در شرق کشور مجموعه‌ای بینظیر است.
رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه از سال 97 بعد از 37 سال با جدیت برای مرمت و احیای این باغ اقدام نمودیم اضافه کرد: متأسفانه به‌دلیل مشکلات اجرایی و اداری بین دانشگاه و میراث فرهنگی ردیف ملی این باغ به باغ شوکت آباد منتقل شد و هم‌اکنون از میراث فرهنگی استان که نظر مثبتی به این موضوع دارد درخواست می‌نماییم که این ردیف مجدداً با پیگیری آن سازمان به باغ امیرآباد برگردد. همچنین از مسئولان استان می‌خواهیم نسبت به اخذ ردیف ملی و استانی مساعدت لازم را به منظور تسریع در امر مرمت و احیای این باغ داشته باشند. 
دکتر خامسان تصریح کرد: از هیأت امنای دانشگاه درخواست کردیم که یک میلیارد تومان از اعتبارات اختصاصی دانشگاه را صرف مرمت و احیای باغ نماییم که علاوه بر این مبلغ با پیگیری معاون اداری و مالی دانشگاه نیز مبلغ 500 میلیون تومان از اعتبارات در اختیار وزارت علوم برای مرمت باغ بودجه گرفتیم و با مقایسه عکس‌های قبلی این باغ متوجه تغییرات صورت گرفته خواهید شد.
دکتر خامسان با اشاره به طرح احیا و مرمت این باغ که توسط مشاور مورد تأیید میراث فرهنگی تهیه شده است، گفت: طرح احیا و مرمت باغ با هزینه 100 ملیون تومان تهیه شد و پس از آن بخش آموزشی و تاریخی را با کشیدن فنس از هم جدا نمودیم که در آینده حصاری سبز بدین‌منظور ایجاد خواهد گردید.
رئیس دانشگاه به قسمت‌های طرح مشاور شامل مجتمع فرهنگی، رفاهی با رستوران،آلاچیق و محوطه بازی کودکان و خیابان کشی محوطه باغ اشاره کرد و گفت: در این طرح کوشک نیز با نظر مشاور و میراث فرهنگی به عنوان نگارستان و موزه استفاده خواهد شد و قسمت چهارکاج به عنوان اقامتگاه بوم گردی و رستوران سنتی بازسازی خواهد شد و در نهایت قسمت الحاقی به عنوان رستوران غذاهای دریایی با هویت مستقل ایجاد می‌شود و در قسمت ورودی باغ نیز مرکز فروش صنایع دستی ایجاد خواهد شد.
دکتر خامسان دانشگاه بیرجند را گل سرسبد فرهنگ و آموزش شهر بیرجند و استان خراسان جنوبی دانست و بیان داشت: دانشگاه رسالتی بر دوش خود احساس می‌کند که از بعد اجتماعی و فرهنگی خدمتی را به شهروندان استان انجام دهد و امیدواریم کمک‌های لازم از سوی مسئولان استان برای برگشت ردیف ملی این باغ صورت گیرد تا سال آینده درب‌های باغ را به روی شهروندان باز نماییم.
دکتر خامسان به اتمام فاز اول مرمت و احیای این باغ با هزینه‌ای بالغ بر 1.5 میلیارد تومان اشاره کرد و بیان کرد:  با اتمام این فاز کارکنان دانشگاه خواهند توانست در روزهای کاری از ساعت 16 تا غروب آفتاب و در روزهای تعطیل از 8 صبح تا غروب آفتاب از این مجموعه بازدید نمایند.
- قابلیت اکوتوریسم باغ امیریه
دکتر سیدوحید اسلامی معاون اداری و مالی دانشگاه با ذکر اینکه متأسفانه بسیاری از شهروندان بیرجندی کوشک و باغ زیبای امیرآباد را ندیده‌اند و نمی‌شناسند، گفت: باغ و عمارت امیریه درحقیقت گنجی گم شده و مغفول مانده است که بی‌توجهیی به آن می‌تواند آنرا به مخروبه‌ای در سالیان نه چندان دور تبدیل نماید که آنگاه گناه آن متوجه تمامی ما مسئولان خواهد بود.
دکتر اسلامی به اهمیت این باغ از دو بعد معنوی و فرهنگی اشاره کرد و افزود: باغ امیرآباد علاوه بر دارابودن شرایط معمول گردشگری، دارای قابلیت اکوتوریسم نیز می‌باشد و دانشگاه بیرجند در راستای ترویج اقتصاد بدون نفت و فرمایشات مقام معظم رهبری برای احیا و مرمت این باغ با هدف رونق صنعت گردشگری کمر همت را بسته است تا از این گنج در اختیار کمال بهره را ببریم اما اقدامات و پیگیری‌های ما در حد وسع دانشگاه است و از مسئولان تقاضا داریم در طرح توازن نگاه ویژهای را مبذول فرمایند تا پس از این مردم شهر و استان و تمامی هم‌وطنان و توریست‌ها از این امکان بهره برداری نمایند. 
- دانشگاه بیرجند یک و نیم میلیارد تومان برای احیا و مرمت باغ امیرآباد هزینه کرده است
در ادامه مهندس علی یعقوبی مدیر امور فنی و نظارت بر طرح های عمرانی دانشگاه به اقدامات عمرانی برای مرمت و احیای این باغ گفت: فنس کشی، مرمت خیابان‌ها، جدول کشی، مرمت دیوار اصلی باغ و مرمت ارگ کلاه فرنگی با هزینه‌ای بالغ  1.5 میلیارد تومان انجام شده است و در هفته آینده سه مناقصه برای برق و روشنایی خیابان اصلی باغ از استخر تا کوشک با حدود 500 میلیون تومان هزینه و مرمت ساختمان الحاقی با حدود 700 میلیون تومان هزینه و مرمت داخلی برای حفظ سازه با حدود 100 میلیون تومان انجام خواهد شد.
- شاخص‌های کم نظیر تاریخی و اکولوژیکی باغ امیرآباد
مهندس هادی صالح‌پور مسئول مجتمع رفاهی، فرهنگی باغ امیریه دانشگاه بیرجند به شاخص‌های کم نظیر تاریخی و اکولوژیکی این باغ اشاره کرد و گفت: این باغ در استان بینظیر است و در بخش گیاهان 5600 گیاه مثمر و 800 گیاه غیرمثمر داریم که 500 کاج و 244 سرو چندصدساله و چندین چنار قدیمی با 300 سال عمر به عنوان قدیمی‌ترین موجود زنده بیرجند در این باغ خانه دارند.
وی با تقدیر از مساعدت‌ها، اقدامات و پیگیری‌های ریاست محترم دانشگاه، معاونت محترم اداری و مالی و مدیر محترم امور فنی و نظارت بر طرح‌های عمرانی گفت: در بحث رفاهی و تزئینی حدود دو هزار گیاه فصلی تاکنون در باغ کاشته شده است و محصولات اصلی این باغ را پسته، زرشک، انگور و عناب تشکیل می‌دهد.

آخرین ویرایش۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹