دریافت مجوز دانش بنیان توسط شرکت مهندسی به کان سنگ فرآور

شرکت مهندسی به کان سنگ فرآور از شرکت های مستقر در زیست بوم نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه بیرجند موفق به دریافت مجوز دانش‌بنیان در حوزه مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری های شیمیایی شد.

این شرکت با مدیریت دکتر علی بهنام فرد از اعضای هئیت علمی گروه معدن دانشگاه بیرجند در زمینه های صنایع معدنی و فلزات شامل خردایش و پودرکنی، پرعیارسازی فیزیکی، هیدرومتالوژی و محیط زیست معدنکاری فعالیت می کند.

در ادامه توضیحاتی از محصول دانش بنیان شده این شرکت ارائه شده است:

نمونه کانسنگ های عناصر نادر خاکی که در کشور یافت می شوند دارای عیار بسیار پایین و عدم کانی سازی مونازیت هستند. لذا پرعیارسازی فیزیکی این کانسنگ ها عملاً نمی تواند کنسانتره عیار بالا تولید نماید و لذا فرآیندهای متعاقب استحصال فلزات باارزش از آنها عملاً صرفه اقتصادی ندارد و علی رغم تلاش های زیاد در کشور، در هیچ محدوده ای نتوانسته اند محصولی با قابلیت فروش از عناصر نادر خاکی تولید کنند. این مشکل به عدم کانی سازی مونازیت در آنها بر می گردد که در این شرکت با انجام مطالعات دقیق کانی شناسی از جمله SEM و میکروپروب، وجود کانی سازی مونازیت به اثبات رسید و در ادامه با طراحی یک فرآیند چند مرحله ای از دانه بندی، آسیاکنی و پرعیارسازی با اسپیرال، کنسانتره عیار بالا 1% از یک نمونه با عیار بسیار کم حدود ۱۸۰ ppm از عناصر نادر خاکی تولید شد. در واقع گره اصلی در پرعیارسازی ذخایر کم عیار نادر خاکی، همین تولید کنسانتره با عیار بالا با بکارگیری فرآیندهای پرعیارسازی فیزیکوشیمیایی است و در صورتی که این مهم انجام شود ادامه فرآیند استحصال عناصر نادر خاکی و یا حتی فروش مستقیم آن امکان پذیر می شود.