فردوس کجاست؟

۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۸ کد : ۴۴۷۵ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۱۶۶۵۵

 

در چه شهری پذیرفته شده اید؟

 

فردوس شهرستانی در شمال استان خراسان جنوبی شامل شهر اسلامیه و دهستانهای باغستان، برون و خانکوک به مرکزیت شهر فردوس می باشد.

این شهرستان از شمال به شهرستان بجستان، از شمال شرق به شهرستان گناباد، از شرق به شهرستان قائنات، از جنوب و جنوب شرقی به شهرستان سرایان و از غرب و جنوب غربی به شهرستان های طبس و بشرویه محدود شده است.

شهر فردوس مرکز شهرستان فردوس در 1100 کیلومتری جنوب شرقی تهران، 320 کیلومتری جنوب غربی مشهد و 200 کیلومتری شمال غربی بیرجند واقع گردیده است.

این شهرستان با توجه به موقعیت جغرافیایی و عدم وجود توده‌های مرطوب و کوهستان‌های مناسب و به علت مجاورت با دو کویر مرکزی و نمک دارای آب و هوای صحرایی، خشک و کم‌باران می‌باشد. میانگین میزان بارندگی این شهرستان در حدود ۱۵۵ میلی‌متر در سال است. این شهرستان به لحاظ وسعت زیادش از نظر آب و هوایی دارای دو منطقه متفاوت است:

مناطق کوهپایه‌های شمالی که معمولاً دارای زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های معتدل می‌باشد که شهرهای فردوس و اسلامیه تقریباً در این ناحیه قرار دارند و علت وجود این آب و هوا عمدتاً کوهستانی و مرتفع بودن آن است.

  • قسمت جنوب و جنوب غربی که دارای تابستان‌های فوق‌العاده گرم و خشک می‌باشد.

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۲۸٬۶۹۵ نفر (در ۸٬۷۴۹ خانوار) بوده‌است.

مردم فردوس به گویش تونی سخن می‌گویند. این گویش در میان گویش‌های فارسی در خراسان، یکی از قدیمی‌ترین گویش‌ها به‌شمار می‌رود که تا حد بسیار زیادی ویژگی‌های قدیمی‌تر زبان فارسی را حفظ کرده‌است.

شهر فردوس دارای مفاخر بزگواری چون علامه فاضل تونی، قطب الدین حیدر تونی، مولانا آهی تونی، ملا علاء الملک تونی فاضل خان ، السید الجلیل امیر خلیل الله تونی ،آیت الله فردوسی پور و دکتر محمد جعفر یاحقی و دکتر غلام رضا مدبر عزیزی در دوران معاصر می باشد.

محصولات و سوغات اصلی منطقه را انار، رعفران،پسته، بادام ، پنبه،گردو و انواع کشک و زیره تشکیل می دهند.

 

شهرستان فردوس، از جمله شهرستان‌های تاریخی کشور است که از ۱۹۰ اثر تاریخی شناسایی شده در آن، تاکنون ۹۰ اثر به ثبت آثار ملی رسیده‌اند. جاذبه‌های گردشگری این شهرستان عبارتند از:

 

دانشکده فنی و مهندسی فردوس در یک نگاه

 

این دانشکده بااستعانت از درگاه ایزد متعال و پیگیری مسئولین شهرستانی و استانی استان خراسان جنوبی درسال 1386 به تصویب هیات دولت رسید وبه وزارت علوم ابلاغ گردید و شورای محترم گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات وفنآوری با ایجاد یک واحد آموزش عالی درشهرستان فردوس موافقت به عمل آورد.

این واحدآموزشی جزء آموزشکده­های اقماری دانشگاه بیرجند بوده که از مهرماه 89 در رشته­های کاردانی برق- قدرت وکاردانی برق- الکترونیک دانشجو پذیرفت و در مهرماه 91 رشته­های کاردانی کامپیوتر- نرم افزار وکارشناسی ناپیوسته برق-قدرت و کارشناسی ناپیوسته برق الکترونیک و کارشناسی ناپیوسته کامپیوتر نرم افزار به این مجموعه اضافه گردید و در مهرماه 92 با گشایش رشته کارشناسی ناپیوسته عمران در این رشته نیز دانشجو پذیرفته و همچنین علاوه بر رشته های فوق در مهرماه 97 در رشته های کارشناسی پیوسته برق قدرت، کارشناسی پیوسته الکترونیک، کارشناسی پیوسته عمران،کارشناسی پیوسته نرم افزار کامپیوتر از طریق کنکور سراسری دانشجو می پذیرد. لازم به توضیح است که تاسیس سه رشته مهندسی پژشکی، معماری و شهرسازی، گردشگری نیز در حال پیگیری است که پس از تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری به رشته های موجود اضافه خواهد گردید.

دانشکده فنی و مهندسی با دارا بودن 20 کارگاه و آزمایشگاه تخصصی(کارگاه مدارفرمان الکتریکی، کارگاه عمومی برق، کارگاه مفصل بندی و شبکه هوایی، کارگاه سیم پیچی، آزمایشگاه ماشین های الکتریکی، آزمایشگاه کنترل خطی، آزمایشگاه مدارهای الکتریکی، آزمایشگاه مدارهای مخابراتی، آزمایشگاه تکنیک پالس، آزمایشگاه الکترونیک،آزمایشگاه میکروپرسسور، آزمایشگاه معماری کامپیوتر، آزمایشگاه دیجیتال ، کارگاه تخصصی کامپیوتر، آزمایشگاه بررسی و...) در رشته های مهندسی برق ،کامپیوتر و عمران از مجهزترین و بروز ترین دانشکده های دانشگاه بیرجند می باشد.

این دانشکده تعداد 12 نفر از فارغ التحصیلان ممتاز و نخبه مقطع دکتری را به عنوان هیات علمی تمام وقت جذب نموده است.

احداث و برخورداری از خوابگاه های خیرساز و  خودگردان دانشجویی نوساز ، تجهیزات و امکانات سلف سرویس دانشجویی و سرویس های ایاب و ذهاب رایگان از جمله امکانات رفاهی دانشکده فنی و مهندسی فردوس  می باشد.

 

 

 

 

کلید واژه ها: دانشکده فنی فردوس ثبت نام دانشجویان نوورود

آخرین ویرایش۲۳ شهریور ۱۳۹۸