یازدهمین نشست کافه کتاب برگزار شد

۲۲ آبان ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۹ کد : ۲۵۷۶۰ اخبار
تعداد بازدید:۱۷۱

   یازدهمین نشست کافه کتاب به مناسبت آغاز هفته کتاب و کتابخوانی روز یکشنبه 21 آبان 1402 از ساعت 14-12 با حضور سرکار خانم دکتر سمیه حمیدی عضو محترم هیأت علمی دانشگاه بیرجند و با معرفی کتاب "معجزه، بحران  و آینده : تجربه توسعه آسیای شرقی" در سالن جلسات کتابخانه مرکزی  و مرکز نشر برگزار شد. در این نشست که دانشجویان و کارکنان دانشگاه بیرجند حضور داشتند سرکار خانم دکتر حمیدی ضمن عرض خیرمقدم به شرکت‌کنندگان به معرفی و بررسی  بخش‌های مختلف کتاب پرداخت. کتاب "معجزه، بحران و آینده: تجربه توسعه آسیای شرقی" نوشته ها- جو چانگ  اقتصاد دان معروف کره جنوبی و ترجمه لیلا سادات فاطمی نسب می باشد. این کتاب در پی یافتن علل اصلی توسعه‌ی موفقیت آمیز کشورهای آسیای شرقی  است. این کشورها  پس از جنگ جهانی دوم کشورهایی عقب‌مانده و فقیر به شمار می‌رفتند که بعضی از آن‌ها اخیراً توسعه یافته‌اند. در مورد علل توسعه سریع کشورهای شرق آسیا نظرات متفاوتی ابراز شده است. برخی پژوهشگران عامل اصلی موفقیت این کشورها را پیروی از ساز و کار بازار و جهت گیری صادراتی دانسته اند. در حالی که گروهی دیگر بر نقش دولت در حمایت از صنایع نوپا و ارائه‌ی  مشوق‌های مختلف برای بخش خصوصی جهت سمت‌گیری تأکید کرده اند. اقتصاددانان نولییرال بر این باورند که راهکار برون رفت کشورهای فقیر از معضل تنگدستی، سرمایه‌داری و تجارت بین المللی پیروی از الگوی توسعه کشورهای آنگلوساکسون و تاکید بر بازار آزاد است، حال آن که پروفسور ها- جو چانگ این ادعا را به چالش می‌کشد .

 او معتقد است دولت حمایتگر و مداخله گرا رمز موفقیت کشور کره جنوبی در عرصه شکوفایی اقتصادی است. مؤلف در عبارتی از کتاب اشاره می‌کند که کشور کره را بخاطر اینکه زادگاه من است به عنوان نمونه انتخاب نکرده‌ام بلکه به این خاطر بوده که کره جنوبی از جمله نمونه‌های موفق سیاستگذاری برای توسعه مبتنی بر صنعت  و فناوری شناخته می‌شود. دولتمردان این دولت در دهه شصت برای عبور از اقتصاد جنگ زده آن زمان، برنامه ای طراحی کردند تا ضمن نگهداری و حفاظت از اصول اقتصاد بازار و ایجاد مزیت رقابت در صنایع راهبردی، حضور و حمایت دولت را هم داشته باشد. ارائه سیاست های مداخله گرایانه از طریق تشویق صادرات، هدایت سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در حوزه های استراتژیک، ممنوعیت در حوزه گردشگری خارجی، ممنوعیت در ورود کالاهای لوکس و تشویق مردم به پس انداز و سرمایه گذاری و سیاست های حمایتی از سرمایه گذاران در این راستا صورت گرفت. مدعای اصلی این کتاب آن است که راه توسعه یک الگوی خطی و حرکت بر مبنای الگوی توسعه غربی نیست، بلکه کره جنوبی تلاش کرده تا با توجه به شرایط محیطی و پتانسیل هایش به یک الگوی بومی متناسب با مبانی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه خودش را طراحلی نماید. لذا الگوی پیشرفت بایستی بومی و متناسب با مقتضیات هر کشور طراحی شود.  

 در نهایت این کتاب و راهکارهای اقتصادی آن برای پژوهشگران و سیاست گذاران ایرانی در شرایط کنونی بسیار راهگشا و ارزشمند خواهد بود.

آخرین ویرایش۲۲ آبان ۱۴۰۲

نظر شما :