تاریخچه و اهداف
تاریخچه و اهداف آزمایشگاههای گروه روانشناسی و مشاورۀ دانشگاه بیرجند
تاریخچه
پس از تأسیس گروه روانشناسی دانشگاه بیرجند در سال 1385، آزمایشگاه روانشناسی تجربی و آزمایشگاه و کارگاه روانسنجی و آزمونهای روانی دانشگاه به همت دکتر احمد خامسان در محل دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی راهاندازی شد. این آزمایشگاهها پس از تأسیس دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی در سال 1378 گسترش یافت. گام بعدی در توسعۀ آزمایشگاهها با راه اندازی آزمایشگاه علوم شناختی به همت دکتر میترا راستگومقدم در سال 1396 و خرید دستگاههای EEG و QEEG برداشته شد. نهایتاً در سال 1400 آزمایشگاه کودک (رشد و توانمندسازی) و در 1401 نیز آزمایشگاههای مشاوره و روانشناسی فیزیولوژی به مجموعه آزمایشگاههای گروه روانشناسی دانشگاه بیرجند افزوده شد. آزمایشگاههای روانشناسی دانشگاه بیرجند خدمات متنوعی (فضای آزمایشگاهی استاندارد، دستگاههای پیشرفته، آزمونها و ....) را در زمینههای آموزشی و پژوهشی ارائه میدهند. در حال حاضر عمدۀ فعالیت صرف توسعۀ بخشهای آزمایشگاه علوم شناختی با استقرار دستگاههای پیشرفته میشود. برای اطلاع بیشتر از اهداف، انواع خدمات و امکانات به صفحات مربوطه مراجعه نمایید.
عضویت
آزمایشگاههای دانشگاه بیرجند در شکبههای آزمایشگاهی زیر عضویت دارند:
- آزمایشگاههای حوزۀ علوم و فناوری شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (لینک)
- سامانۀ جامع آزمایشگاهها و کارگاههای دانشگاه بیرجند (سجاب)
تاریخهای مهم
- 1385: آزمایشگاه روانشناسی تجربی
- 1385: آزمایشگاه روانسنجی و آزمونهای روانی
- 1396: آزمایشگاه علوم شناختی
- 1400: آزمایشگاه کودک (رشد و توانمندسازی)
- 1401: آزمایشگاه مشاوره
- 1401: آزمایشگاه روانشناسی فیزیولوژی
محل استقرار آزمایشگاهها
- محل اصلی استقرار آزمایشگاهها (با کاربری پژوهشی و آموزشی) در دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی در پردیس شوکتآباد دانشگاه بیرجند است.
- بخشهایی از آزمایشگاهها که علاوه بر خدمات آموزشی و پژوهشی، در مداخلات بالینی کاربرد دارند در کلینیک تخصصی خدمات روانشناسی و مشاورۀ همراه در پردیس شهدای دانشگاه بیرجند مستقر هستند؛ از جمله: آزمایشگاههای رشد کودک، روانسنجی و آزمونهای روانی و علوم شناختی
.
اهداف
1) برگزاری بخشهای عملی واحدها آموزشی در دورههای کارشناسی، کارشناسیارشد و دکتری
2) ارائۀ ابزارها و آزمونها مورد نیاز پژوهشی به دانشجویان و اساتید دانشگاه و سایر مراجعه کنندگان
3) ارائۀ محیط استاندارد برای پژوهشهای آزمایشی
4) ارائۀ اطلاعات به روز از ابزارها و آزمونهای (آموزشی، پژوهشی، تشخیصی، درمانی) روانشناسی
5) معرفی تحولات جدید در زمینۀ ابزارها و آزمونها روانشناسی و مشاوره
6) برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی و توانمندسازی در زمینۀ ابزارها و آزمونهای روانشناسی و مشاوره
7) ارائه خدمات مورد نیاز به بخشهای درمانی و کلینیکی داخل و بیرون دانشگاه