اجلاس معاونان فرهنگی دانشگاه‌های کشور در استان هرمزگان برگزار شد

شصت و دومین اجلاس معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های کشور
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۷:۵۲ کد : ۲۶۸۶۴ اخبار برگزیده معاونت اطلاعیه های مهم
تعداد بازدید:۶۶۲

شصت و دومین اجلاس معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های کشور با رویکرد و هدف جلسات انتقال تجربه، خلاقیت و بازدید از دستاوردها و صنایع استان هرمزگان در بندرعباس در قالب روایت پیشرفت برگزار شد. دکتر حسین فرزانه پور معاون فرهنگی دانشگاه بیرجند نیز در این اجلاس شرکت کرد.

این اجلاس از تاریخ ۱ تا ۴ بهمن ماه با همکاری مدیریت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بندرعباس، ستاره خلیج فارس، مدیریت منطقه آزاد قشم، نیروی دریایی ارتش و دانشگاه هرمزگان با شعار "دانشگاه؛ پیشران و راوی پیشرفت ایران" برگزار شد.

در این اجلاس نشست های تخصصی جهاد تبیین، انتقال تجربه، ارائه خلاقیت ها، روایت پیشرفت، نقش دانشگاهیان در مشارکت حداکثری در انتخابات و برخی کارگروه‌های فرهنگی و اجتماعی از جمله موضوعاتی بود که مورد بررسی قرار گرفت.

در این اجلاس در راستای روایت پیشرفت زمینه آشنایی معاونین فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های کشور با صنایع مختلف (پالایشگاه بندر عباس، پالایشگاه میعانات گازیی ستاره خلیج فارس، ناوشکن دنا و سفر یکساله آن به دور دنیا، مرکز رشد واحدهای فناور با رویکرد فعالیت بین الملل جزیره قشم ) واقع در استان راهبردی هرمزگان فراهم شد.

عبدالحسین کلانتری در این اجلاس اظهار داشت: فعالیت در حوزه فرهنگ کار سخت و پیچیده‌ای است و پیچیدگی آن زمانی خود را نشان می‌دهد که اندک انحرافی از مسیر معیار صورت بگیرد که به‌راه کردن آن کار بسیار دشواری است.
وی افزود: وقایع سال گذشته نشان داد که کار در حوزه فرهنگ بسیار دشوار و ظریف است. کسانی که قبل از این حوادث، به کارکرد و نقش برنامه‌های خرده می‌گرفتند، سال گذشته در زیر بار مسئولیت کمر خم کردند.
کلانتری تصریح کرد: عرصه فرهنگ دیر تغییر، سخت تغییر، آرام تغییر و وسیع تغییر است، ولی تأثیرات عمیق و پایداری دارد.
وی ادامه داد: در این اجلاس علاوه بر نشست‌های تخصصی و هم‌افزایی‌ها و انتقال تجارب که در حاشیه نشست‌ها میان معاونین صورت خواهد گرفت، بازدید‌هایی از دستاورد‌های مهم جوانان این کشور در حوزه‌های نفتی انجام خواهد گرفت.

کلانتری خاطرنشان کرد: این نشست با شعار «دانشگاه، پیشران و راوی پیشرفت ایران» برگزار شده است تا در آن به نقش دانشگاه در دو موضوع مهم جهاد تبیین و روایت پیشرفت پرداخته شود.

دانشگاه، فراتر از تبیین‌گری و روایتگری نقش افق‌آفرینی دارد
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به انتخاب این شعار برای اجلاس معاونان فرهنگی گفت: این شعار تمام وظایف مهمی را که دانشگاه در این برهه تاریخی می‌تواند ایفا کند داراست. نقش پیشرانی، روایت‌گری و تبیین‌گری دانشگاه‌ها منتج به‌ امیدافزایی می‌شود.
وی افزود: دانشگاه‌ها نه تنها‌ امیدآفرین بلکه فراتر از آن افق‌آفرین هستند و راه برون رفت از مشکلات را به مردم و مسئولین نشان می‌دهند و در نتیجه فراتر از تببین‌گری و‌ امیدافزایی، افق‌آفرینی می‌کند. رهبر معظم انقلاب در دیدار  اخیر با دانشجویان همین موضوع را از آموزش عالی خواستند.
کلانتری تأکید کرد: افق علمی جدید که باید بتواند ما را در یک تراز علمی جدید قرار دهد، از متن دانشگاه باید بجوشد. دانشگاه باید این نقش بی‌بدیل را ایفا کند. البته دانشگاه‌ها مشکلات عدیده‌ای دارند اما رسالت خودشان را که تبیین‌گری و‌ امیدافزایی است نباید فراموش کنند و این نقش بی‌بدیل را اکنون در عرصه انتخابات باید ایفا کند.

اعتماد مردم به نهاد دانشگاه، مسئولیت دانشگاهیان را در انتخابات دوچندان می‌کند
وی ادامه داد: انتخابات عرصه مهمی است و دانشگاه باید نقش خود را در این باره صورت‌بندی کرده و تأثیرگذار باشد. دانشگاه کماکان بر اساس تحقیقات و نظرسنجی‌های معتبر مختلف، مهم‌ترین نهاد مورد اعتماد مردم است و این نکته بسیار مهم است و رسالت دانشگاه را دوچندان می‌کند. این اعتبار و وجاهت هم به خاطر این است که دانشگاه پیشران کشور است و مردم نقش بی‌بدیل دانشگاه را در برهه مختلف تاریخی تجربه کردند. فلذا این رسالت دانشگاه‌ها را در انتخابات دشوار‌تر می‌کنند.
کلانتری تصریح کرد: مردم انتظار دارند دانشگاه با عقلانیت خودش در انتخابات وارد بشود و در کنار آگاه‌سازی نسبت به اهمیت کلیت انتخابات و نقش مشارکت مردمی در توسعه پایدار نظام، شاخصه‌هایی به دست مردم بدهد که بتوانند انتخاب اصلح داشته باشند. فلذا عقلانیت را در جامعه افزایش بدهد.
وی افزود: به تعبیر دیگر مردم انتظار دارند دانشگاهیان شور و شعور و آگاهی سیاسی را در انتخابات افزایش دهند و این نقش بی‌بدیلی است که دانشگاه باید ایفا کند. به صورت خاص از دانشگاه‌ها و معاونان فرهنگی آن‌ها نیز انتظار ویژه‌ای داریم. بسته‌های سیاستی در حوزه انتخابات با مشارکت خبرگان و ذیربطان دانشگاهی تنظیم و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است و نشستی که اخیراً با معاون سیاسی وزیر کشور داشتیم در این راستا است که تسهیلاتی برای حضور مؤثرتر دانشگاه در این کارزار مهم، شکل گیرد.

دانشگاه‌ها حضور تشکل‌های دانشجویی در انتخابات را تسهیل کنند
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها نقش مهمی در این رابطه دارند و مشکلات موجود در دانشگاه‌ها نافی نقش اساسی ما در این عرصه نیست. لذا باید پرقوا وارد شد و از ظرفیت‌های تشکل‌های دانشجویی استفاده کرد.
وی در پایان تصریح کرد: ما در تعامل و استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های دانشجویی و زمینه‌سازی برای نقش آفرینی مؤثر آن‌ها در انتخابات باید تسهیل‌گری کنیم.

آخرین ویرایش۱۰ بهمن ۱۴۰۲