با حضور دکتر موسی اکرمی، نخستین نشست فرهنگ دانشگاهی برگزار شد

۱۳ دی ۱۳۹۹ | ۰۳:۵۷ کد : ۱۱۳۸۰ اخبار برگزیده معاونت اطلاعیه های مهم
تعداد بازدید:۱۶۳۰
نخستین نشست از سلسله نشست های فرهنگ دانشگاهی شامگاه پنجشنبه ۱۱ دی ماه و با حضور اساتید و نخبگان فرهنگی سراسر کشور و به صورت مجازی برگزار شد.

 

 به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند در ابتدای این جلسه، دکتر علی زنگویی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، ضمن تسلیت ایام فاطمیه و شهادت سردار قاسم سلیمانی و خیرمقدم به اساتید و فرهیختگان فرهنگی حاضر در نشست به تشریح هفته فرهنگ در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: تصمیم ما در دانشگاه‌بیرجند بر این بود تا نشست ها به صورت سلسله جلسات برگزار شود و با توافقی که با پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف انجام شد، تصمیم بر این شد تا با همکاری آنها جلسات بصورت هفتگی و منظم برگزار شود. وی ضمن بیان مسئله اخلاق، به مسئله اخلاق و فقه در قرآن اشاره کرد و گفت: متأسفانه در حال حاضر پژوهش با اخلاق فاصله گرفته است. وی در ادامه تأکید کرد: بایستی هدف از پژوهش، توسعه علوم انسانی و کمک به صنعت باشد و باید سعی شود تا به این هدف دست پیدا کنیم.

 دکتر نعمت الله فاضلی، عضوهیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن ذکر بحران‌هایی که در سالیان سال دانشگاه‌ها با آن مواجه بودند، به نقش جامعه در دانشگاه‌ها اشاره کرد. وی در ادامه از فرهنگ دانشگاهی به عنوان ((منبع)) یاد کرد و افزود: دانشگاه سده ۱۵ دانشگاهی است که بتوان در آن تنوعات فرهنگی، ارزش‌های محلی، جغرافیایی، اکولوژیکی و ... را پاسخگو باشد. دکتر فاضلی در ادامه تأکید کرد: دانشگاه مجموعه بزرگ فرهنگی است و دانشگاهیان باید از منظرهای مختلف به دانشگاه نگاه داشته باشند. وی در پایان از دانشگاه بیرجند به‌عنوان قطب فرهنگی یادکرد و ابراز امیدواری کرد: این سلسله جلسات از سوی دانشگاه بیرجند تداوم پیدا کند.

 در ادامه این جلسه دکتر موسی اکرمی، نویسنده، مترجم و ویراستار و مهمان ویژه این نشست، ضمن قرائت شعری از سعدی، به مقایسه بین عابد و عالم پرداخت و به نقش عالم به‌عنوان نقش همگانی و اجتماعی در جامعه اشاره کرد. وی در ادامه ضمن بیان این نکته که پژوهشگر به دنبال حقیقت و واقعیت است، به بیان چهار ویژگی نظریه‌های علمی از دیدگاه مرتون پرداخت. دکتر اکرمی با بیان اهمیت اخلاق در پژوهش گفت: متاسفانه امروز اخلاق و مسائل اخلاقی از پژوهش دور مانده است و دانشگاه‌ها برای نجات بشریت و جامعه با تهدید جدی مواجه شده‌اند. وی خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز در دانشگاه‌ها حوزه پژوهش از دانشگاه‌ها مغفول مانده است و ما با عدم توازن در کیفیت و کمیت مواجهیم و امروز پژوهش به مشکلی بحرانی تبدیل شده است.

دکتر اکرمی، به وضعیت پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و کیفیت آنها اشاره کرد و گفت: آنچه امروز ما می‌بینیم بداخلاقی و بی‌اخلاقی در این حوزه است. وی به رعایت اخلاق در پژوهش‌های دانشمندان و فرهیختگان سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: در قرن حاضر، اخلاق به‌صورت جدی مطرح می‌شود و بایستی همواره در خصوص مبانی اخلاقی صحبت کنیم. این استاد فلسفه علم در ادامه صحبتهایش، خاطر نشان کرد: حوزه اخلاق حوزه بایدها و نبایدهاست. وی ضمن بیان مکاتب اخلاقی ارسطو، افلاطون و کانت بر اخلاق وظیفه گرا اشاره کرد و افزود: متاسفانه ما در پژوهش با فساد مواجهیم و برخی از اعضای هیئت‌علمی نیز در این فساد سهیم‌اند. وی وجود مقالات، پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و موارد متعدد این‌چنین را از مصادیق فساد و بی‌اخلاقی در پژوهش ذکر کرد و به مقوله دموکراسی سازی و شایسته‌سالاری در دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: اگر این امور تحقق پیدا کند، قطعاً نتیجه آن را در پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و... شاهد خواهیم بود.

 وی ادامه داد: من معتقدم در همین ساختار معیوب، اخلاق وظیفه گرا وجود دارد و هستند کسانی که معتقد به اصول و اخلاق باشند. هرچند در دانشگاه‌ها باید شرایط بسیار بهتر از شرایط حال حاضر باشد و استادان ما بایستی اخلاق را بیشتر از این رعایت کنند.

دکتر اکرمی در پایان ابراز امیدواری کرد: دانشگاهی داشته باشیم که مرکز تربیت افراد نخبه برای جامعه باشد و تحت هر شرایطی حقیقت در آموزه‌های پژوهشی عیان باشد. در پایان این جلسه افراد حاضر در نشست به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص اخلاق در پژوهش پرداختند شایان‌ذکر است سلسله نشست‌های فرهنگ دانشگاهی همه هفته و به صورت منظم از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند و با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

 

آخرین ویرایش۱۳ دی ۱۳۹۹