با حضور دکتر آیتی، هشتمین نشست فرهنگ دانشگاهی برگزار شد

۰۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۴:۰۴ کد : ۱۲۰۹۵ اخبار برگزیده معاونت
تعداد بازدید:۱۴۵۸
هشتمین نشست از سلسله نشست های فرهنگ دانشگاهی، شامگاه چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه و بصورت مجازی برگزار شد.

هشتمین نشست از سلسله نشست های فرهنگ دانشگاهی، شامگاه چهارشنبه 29 بهمن ماه و بصورت مجازی برگزار شد.

به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند، نشست فرهنگ د انشگاهی با عنوان فرهنگ دانشگاهی، برداشت هایی از منیه المرید چهارشنبه 29 بهمن ماه و با حضور دکتر محسن آیتی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند و جمعی از اساتید حوزه فرهنگ دانشگاهی از سراسر کشور برگزار شد.

دکتر علی زنگوئی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند در ابتدای این جلسه، ضمن خیر مقدم به حاضرین در این نشست به اهمیت منیه المرید اشاره کرد و گفت: این کتاب در واقع شیوه دانش پژوهی در سالیان سال بوده است. وی در ادامه از دانش اخلاقی، عمل اخلاقی و ملکه اخلاقی به عنوان مراحل کسب اخلاق اشاره کرد.

در ادامه این نشست دکتر محسن آیتی به معرفی کتاب منیه المرید و ارتباط آن با فرهنگ دانشگاهی پرداخت. وی ضمن بررسی آداب تعلیم وتعلم در اسلام از آداب و وظایف معلم و شاگرد، آداب و وظایف معلم و آداب و وظایف شاگرد به عنوان محورهای اصلی منیه المرید ذکر کرد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ضمن تشریح وظابف معلم و شاگرد گفت: معلم و متعلم باید جهت درستی را پیش روی خود داشته باشند و بدانند از چه مسیری گام بردارند. وی ضمن بیان این مطلب که نباید معلم و شاگرد به سوی کارهای غیرعلمی مشغول شوند، گفت: معلم و متعلم بر اساس نظرات منیه المرید بایستی دائماً به تحصیل علم بپردازند.

دبیر دومین همایش ملی فرهنگ دانشگاهی در ادامه صحبتهایش ضمن بیان اهمیت شآن دانش، گفت: معلم به هیچ وجه نباید شأن دانش را بشکند و علم باید به دست اهل علم سپرده شود. دکتر آیتی با انتقاد از شرایط و شیوه دانشجوگزینی در شرایط حاضر تأکید کرد: هم اکنون فاصله فاحشی با حفظ شئون دانش وجود دارد و باید این موضوع مورد بازنگری و بازبینی قرار گیرد.

دکتر آیتی در ادامه این نشست ضمن تاکید بر لزوم حفظ ادب و نزاکت توسط متعلم در محضر استادان، به اهمیت حفظ حیثیت دانش و اینکه چقدر در حال حاضر از آن پاسداری می کنیم اشاره کرد.

در ادامه هشتمین نشست فرهنگ دانشگاهی، اعضای حاضر در جلسه به بیان نظرات و دیدگاههای خود در زمینه فرهنگ دانشگاهی پرداختند. 

آخرین ویرایش۰۳ اسفند ۱۳۹۹