بازدید دانشجویان فعال قرآنی و فرهنگی دانشگاه بیرجند از موزه مرکزی و همچنین گنجینه قرآن و نفایس حرم مطهر رضوی؛

تعداد بازدید:۱۹۸
بازدید دانشجویان فعال قرآنی و فرهنگی دانشگاه بیرجند از موزه مرکزی و همچنین گنجینه قرآن و نفایس  حرم مطهر رضوی؛

 در جریان اعزام 80 دانشجوی فعال قرآنی و فرهنگی دانشگاه بیرجند به اردوی زیارتی مشهد مقدس که از تاریخ 12 الی 15 بهمن ماه 1402 برگزار گردید، دانشجویان از موزه مرکزی و همچنین گنجینه قرآن و نفایس حرم مطهر رضوی بازدید نمودند. فعالان قرآنی و مذهبی دانشگاه، روز جمعه با حضور در موزه مرکزی آستان قدس، از گنجینه های تاریخ حرم رضوی، تمبر، سکه و اسکناس، هنرهای تجسمی، آبزیان، نجوم، فرش و منسوجات، سلاح، ظروف، مدال و... بازدید نمودند. ضمناً آنها با حضور در موزه قرآن و نفایس از بخش های مختلفی از جمله: نسخ خطی قرآن کریم و نهج البلاغه، هدایای مقام معظم رهبری، آثار استادفرشچیان و... بازدید و از توضیحات کارشناسان حاضر در موزه بهره برداری نمودند.

موزه قرآن و نفایس مشهد در سال ۱۳۶۴ به عنوان اولین موزه قرآن جهان در ساختمانی به مساحت ۱۰۰۰ مترمربع افتتاح شد ه است. در این گنجینه مجموعه‌ای از قرآن‌های خطی با قدمت تاریخی از قرن سوم تا قرن سیزدهم هجری قمری، همچنین مجموعه‌ای از مرقعات از دوره صفوی تا عصر حاضر، مجموعه‌ای از جلدهای لاکی و روغنی و نقاشی‌های گل و مرغ و تذهیب و خوشنویسی هنرمندان معاصر در آن به نمایش درآمده است .

در حال حاضر آستان قدس با وجود حدود ۲۰۰۰۰ نسخه قرآن و جزوه قرآنی بزرگترین مجموعه نسخ خطی قرآن را در اختیار دارد که قدیمی‌ترین قرآن موجود در آن دارای تاریخ وقف ۳۲۷ هجری می‌باشد.

آخرین ویرایش۱۷ بهمن ۱۴۰۲