نشست هم اندیشی استادان مشاور کانون ها و انجمن های علمی دانشجویی با مسئولان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برگزار شد.

تعداد بازدید:۲۱۴

نشست هم ­اندیشی و تبیین شرح وظایف استادان مشاور کانون ­های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی و انجمن­ های علمی دانشجویی و بررسی راهکارهای توسعه و شناسایی موانع و چالش­ های پیش روی دانشجویان فعال فرهنگی به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم و استاد در روز سه شنبه 18 اردیبهشت­ ماه 1403، در سالن غذاخوری مرکزی دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای جلسه، دکتر حسین فرزانه­ پور، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، ضمن تبریک هفته گرامیداشت مقام معلم و استاد و تقدیر از استادان مشاور فرهنگی، گزارشی از انجام فعالیت ­های فرهنگی و اجتماعی و تنوع حوزه ­های کاری ارائه کرد و خواستار حضور مستمر و همراهی صمیمانه با دانشجویان شد.

دکتر علی ­اکبر محمدی، مدیر امور فرهنگی دانشگاه با اشاره به مادة 6 آیین­ نامة داخلی استاد مشاور انجمن ­های علمی دانشجویی دانشگاه بیرجند، مصوب آذرماه 1399 بر وظایف استاد مشاور تأکید کرد:

  • برگزاری جلسات هفتگی جهت اطلاع از روند فعالیت ­های انجمن­ های علمی دانشجویی و انعکاس آن به معاونت فرهنگی
  • تسهیل ارتباط دبیران انجمن­ های علمی با رئیس و معاونان دانشکده و پردیس­ ها و رئیس دانشگاه
  • ارائه مشاوره به انجمن ­های علمی دانشجویی در خصوص تدوین برنامة جامع کوتاه ­مدت و بلندمدت یکساله
  • توجه به ایجاد و تولید نشریه ویژة انجمن ­ها
  • حمایت از برگزاری سمینارها، کنفرانس ­ها، همایش­ ها و مسابقات علمی
  • بررسی و تأیید فوری طرح­ های دانشجویی در سامانة پویا به منظور تسریع تحقق خواسته ­های انجمن و برنامه ­ریزی مطلوب برای انجام آنها بخشی از وظایفی بود که مدیر فرهنگی دانشگاه خواستار جدیت و پیگیری استادان مشاور شد.

مدیر فرهنگی دانشگاه گزارشی از سامانة فرنما که پنجرة واحد و یکپارچة ثبت فعالیت­ های فرهنگی ارائه کرد و از استادان مشاور خواست دبیران انجمن را موظف به تکمیل و ثبت کامل گزارش برنامه در اسرع وقت نمایند.

دکتر علی ­اکبر محمدی از استادان مشاور درخواست ارائه طرح ­های فرهنگی و پژوهشی جهت تأیید کارگروه نظارت و حمایت از انجمن ­های علمی دانشجویی شد و گفت بالاترین نهاد حمایتی از انجمن ­های علمی به دلیل فقدان طرح­ های پژوهشی، تاکنون برگزار نشده است.

تأکید بر ارائه طرح جامع و تفصیلی ایجاد سمت رابط یا مسئول فرهنگی پردیس­ ها و دانشکده ­ها و در راستای تسهیل برنامة فرهنگی و بررسی علمی طرح­ های دانشجویی و اعضای هیأت علمی از دیگر موارد مهمی بود که مطرح شد. مدیر فرهنگی دانشگاه همچنین از طرح جشنوارة جریان رونمایی کرد. اولین جشنوارة رویدادهای برتر یاوران علمی و اعضای هیأت علمی نمونة فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مقرر است در دو بخش دانشگاهی و ملی در بهار و تابستان 1403 برگزار گردد.

دکتر محمدی گفت این جشنواره در راستای شناسایی تجربه ­های موفق و معرفی و تجلیل از مدیران، کارشناسان، اعضای هیأت علمی و یاوران علمی در بخش ­های فردی و آزاد از اهداف این جشنواره است و مقرر است در بخش ­های علمی متفاوت مورد داوری و ارزیابی قرار گیرد، مانند علوم انسانی، هنر معماری، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی، دامپزشکی، علوم زیستی و بهداشتی و تربیت­ بدنی).

در ادامه دکتر عباس واعظ زاده، مدیر امور اجتماعی دانشگاه، ضمن تبریک هفته گرامیداشت مقام معلم و استاد و تشکر از زحمات اساتید مشاور فرهنگی، بر لزوم هدایت اعضای انجمن های علمی و کانون های فرهنگی و تدوین برنامه و تقویم سالانه برای آنها توسط اساتید مشاور و کیفیت بخشی به برنامه های انجمن ها و کانون ها تاکید کرد.

مدیر اجتماعی دانشگاه از تصویب «شیوه نامه انتخاب اعضای هیات علمی سرآمد فرهنگی و اجتماعی دانشگاه» خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این شیوه نامه در آبان 1403 اجرایی شود. وی همچنین اظهار داشت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه به منظور ارتباط بیشتر اساتید و دانشجویان با دستگاه ها و نهادهای استانی و کشوری، تفاهم نامه های متعددی را به امضا رسانده یا در حال پیگیری است که از آن جمله می توان به تفاهم نامه با اداره کل ورزش و جوانان، جهاد دانشگاهی، کمیته امداد، فرماندهی انتظامی استان، بنیاد بین المللی نهج البلاغه، شرکت بهیار صنعت سپاهان و... اشاره کرد.

واعظ زاده فعال سازی گروه مطالعات و برنامه ریزی اجتماعی را به منظور بررسی و ارزیابی نیازها و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه را از دیگر کارهای معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در این دوره دانست و خواستار مشارکت بیشتر اساتید در برنامه های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شد.

در این نشست برخی از استادان مشاور، مسائل و چالش ­های پیش روی توسعة فعالیت ­های انجمن­ های علمی و کانون­ های فرهنگی و هنری را مطرح کردند که به چند مورد اشاره می­ شود:

  1. لزوم برگزاری بازدیدهای علمی متعدد، تجهیز اتاق انجمن­ های علمی، محدودبودن اتاق انجمن ­های علمی بین ­رشته ­ای، تقویت تعاملات میان دستگاه ­های استان و میان­ دستگاهی
  2. دعوت از استادان مشاور در برخی جلسات شورای معین و شورای فرهنگی و اجتماعی
  3. تلاش برای اطلاع و آگاهی ­بخشی دوره ­ها و کارگاه ­های مرکز جهاد دانشگاهی و فنی و حرفه ­ای
  4. تولید کلیپ و تولید محتوا از دوره ­ها و کارگاه ­ها در راستای انگیزه ­بخشی و انتشار آن
  5. عدم تبعیض میان رشته­ ها و انجمن­ ها در تصویب طرح ­ها
  6. لزوم ارزیابی دبیر و نایب دبیر انجمن­ های علمی توسط استادان مشاور و اعضای انجمن­ های علمی
  7. لزوم بازدید مسئولان فرهنگی و کارشناسان از دانشکده ­ها و گروه ­های آموزشی و بحث و تبادل نظر
  8. تسریع در طراحی پوسترها و فراخوان ­ها و افزایش حق ­الزحمة طراحان دانشجویی
  9. لزوم تعیین دقیق حق ­الزحمة مدرسان دوره ­ها و کارگاه ­ها
  10. توجه به مقولة مهم هنر در اثربخشی برنامه ­های فرهنگی با توجه به تأکید مقام معظم رهبری
  11. دعوت از رابط فنی و حرفه ­ای در دانشگاه برای حضور در پردیس ­ها و دانشکده ­ها و آشناساختن استادان با طرح و کارگاه و امکانات در اختیار و جهت­ دهی دانشجویان برای استفاده از این ظرفیت­ های موجود
  12. توجه به کیفیت ­بخشی برنامه­ ها به خصوص انسان­ سازی؛ چراکه هنر و خلاقیت زیباشناسی شخصیت پروری می ­باید در رأس برنامه ­های فرهنگی باشد و از کمیت ­گرایی پرهیز کرد.

در دیگر بخش این نشست خانم مهندس رجبی و دکتر اکبری مسئول ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه، گزارشی از تنوع دوره ­ها و کارگاه ­های رایگان فنی و حرفه­ ای ارائه کردند.

آخرین ویرایش۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳