با حضور معاون وزیر علوم و جمعی از مسئولان استان برگزار شد؛

آیین تکریم رئیس سابق و معارفه سرپرست جدید دانشگاه بیرجند

۱۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۳ کد : ۱۷۶۲۰ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۴۳۳۳
مراسم تودیع و تقدیر از رئیس سابق دانشگاه و معارفه سرپرست جدید دانشگاه بیرجند با حضور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس سازمان امور دانشجویان در تالار ولایت دانشگاه بیرجند برگزار شد. در این مراسم دکتر احمد لامعی‌گیو با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان سرپرست دانشگاه بیرجند معرفی و از خدمات چهار ساله دکتر احمد خامسان رییس سابق دانشگاه قدردانی شد.
آیین تکریم رئیس سابق و معارفه سرپرست جدید دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه اکنون ۳۰ درصد مجموع دانشجویان کشور در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند، گفت: شهر دانشجویی باید پاسخگوی تقاضاهای ملی و محلی خود نیز باشد. دکتر هاشم داداش‌پور، با اعلام اینکه در مقطعی با افزایش شدید جمعیت جوان و دانشجویی مواجه شدیم و متناسب با آن تعداد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور نیز به شدت افزایش یافت، تصریح کرد: اکنون که روند جمعیت دانشجویی در دانشگاه‌ها کاهنده شده، طبیعی است روند دانشگاه‌ها به سمت تجمیع و تمرکز بیشتر حرکت کند چون منابع گسترده‌ای برای توزیع در سراسر محیط دانشگاهی نداریم. وی با بیان اینکه دانشگاه بیرجند جزو محدود یا تنها دانشگاهی بوده که شهرک دانشگاهی است، افزود: به این دلیل که مجموعه اساتید جزئی از این دانشگاه محسوب می‌شوند و اتصال و پیوند بین خانواده و دانشگاه مشهود بوده، فرصت بی‌نظیری است.
رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه اگر محیط دانشگاه به مجموعه‌ای از نواحی فناوری و نوآوری متصل شود اتفاق بسیار مبارکی خواهد بود؛ لذا دانشگاه باید به این سمت حرکت کند، اظهار کرد: در سراسر دنیا به‌ویژه برخی کشورها اصرار دارند مجموعه دانشگاه را از حالت تک بعدی به معنای اینکه خانواده هیچ اتصالی به دانشگاه نداشته باشد به سه بعد حضور کارمندان، اعضای هیأت علمی و دانشجویان‌، محیط مسکونی، اجتماعی یا محیط شغلی تبدیل کنند. معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه  همیشه از خراسان جنوبی به عنوان سرزمین زعفران تعبیر می‌کردیم؛ خاطر نشان کرد: اما باید بگوییم اینجا سرزمین مفاخر و دانش است و عجیب نیست دانشگاهی در فراخور نام این بزرگان مطرح شود؛
وی تأکید کرد: از قدیم تاکنون هیچ سرزمینی رشد پیدا نکرده مگر اینکه مفاخر آن سبب رشد آن سرزمین شوند و خراسان جنوبی نیز در عرصه دینی و دانشگاهی سرزمین پیشقراولان بوده است.

دانشگاه بیرجند،پیشگام در توسعه فرهنگی به عنوان یک نهاد الگوساز

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: دانشگاه بیرجند باید به عنوان یک نهاد الگوساز، در توسعه فرهنگی جامعه پیشگام باشد. دکتر قناعت با تأکید بر اینکه دانشگاه بیرجند نینی در شرق کشور است به تشریح ویژگی های دانشگاه در تراز انقلاب پرداخت. وی افزود: دانشگاه باید از حالت آموزش محور و پژوهش محور خارج شده و به یک دانشگاه کارآفرین تبدیل شود. به گفته وی؛ در این زمینه، طی سال‌های اخیر کارهای خوبی انجام شده که باید با سرعت بیشتری ادامه یابد. استاندار تمدن‌سازی را از ویژگی های دانشگاه در تراز انقلاب برشمرد و با تأکید بر ضرورت مرجعیت علمی داشتن این حوزه فرهنگی، خاطرنشان کرد: دانشگاه باید جایگاه خود را در بیانیه گام دوم انقلاب تبیین نماید و مطالبات رهبری(مدظله العالی) از دانشگاه را سرلوحه کار خود قرار دهد.به گفته وی؛ وقتی مدرسه شوکتیه به عنوان سومین یا چهارمین مدرسه نوین کشور مطرح است، تأیید کننده این واقعیت می باشد که این شهر و استان، فرهنگی است.
استاندار، خراسان جنوبی را مهد پدران علوم مختلف خواند و گفت: دانشگاه بیرجند، یک دانشگاه مادر است و لذا انتظار ما از این مجموعه بسیار بالا می باشد. در این مراسم حجت الاسلام جعفری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری  نیز ضمن تبریک به رئیس جدید دانشگاه گفت: باید تعهد و اخلاق مداری را سرلوحه کار قرار داد. وی بر لزوم اعتماد به تمام دانشگاهیان متعهد و تربیت مدرس تأکید کرد و گفت: باید با خرد جمعی و همفکری با افراد متعهد، سرشناس و وظیفه شناس و استفاده درست از فرصت‌ها بتوانیم بر مشکلات غلبه و برای آنها چاره جویی کنیم و در راه اهداف انقلاب اسلامی گام برداریم.

دانشگاه پژوهش محور و کارآفرین

رئیس سابق دانشگاه بیرجند ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان در مراسم از همه کسانی که طی بیش از ۴۰ سال فعالیت دانشگاه زحمت کشیده‌اند تقدیر کرد. دکتر احمد خامسان ضمن یادبود مرحوم خورشیدزاده استاد دانشگاه، عنوان کرد:  دانشگاه بیرجند از یک دانشگاه پژوهش محور و آموزش محور به یک دانشگاه کارآفرین تبدیل شده و مطمئن هستم دکتر لامعی‌گیو در پیشبرد اهداف دانشگاه موفق  عمل خواهد کرد. وی با اشاره به پروژه های متعددی که در 4 سال گذشته در دانشگاه به بهره برداری رسیده است، افزود: درمانگاه دانشگاه در سال 98 آماده شد و دو بخش درمان و مشاوره را جدا کردیم. رئیس اسبق دانشگاه بیرجند ادامه داد: در بخش تغذیه ضمن زیبا سازی سالن های غذا خوری، سلف مرکزی را بالای 90 درصد صنعتی کردیم. وی درباره امکانات دانشگاه از جمله اکانات خوابگاهی توضیحاتی را ارائه داد و برای ساماندهی خوابگاه‌های متأهلی درخواست حمایت کرد.  وی اظهار داشت: در حال حاضر که بحث رستوران‌های آزاد در دانشگاه‌ها مطرح است، رستوران مکمل زعفران در دانشگاه افتتاح شده و تجهیزات آن توسط بخش خصوصی تامین خواهد شد.
وی با اشاره به توسعه خوابگاه‌های دانشجویی در بیرجند ادامه داد: با پروژه‌های در حال احداث سال‌های آتی مشکلی در این خصوص نخواهیم داشت. دکتر خامسان با بیان اینکه خوابگاه صدف اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: عملیات اجرایی خوابگاه سرو نیز به‌زودی آغاز و سال ۱۴۰۲ افتتاح خواهد شد.
وی گفت: درخصوص تربیت بدنی دو پروژه سالن چند منظوره فرهنگی ورزشی دخترانه و پروژه زمین چمن مصنوعی در حال احداث و تکمیل است.

دکتر لامعی‌گیو، سرپرست دانشگاه بیرجند با درود و تحیت به ساحت مقدّس و روح منزّه خاتم رُسُل و هادی سُبُل و همه پویندگان شریعت محمّدی و جویندگان طریقت علوی و با سلام و ثنا به ارواح قدسیه شهدای اسلام و انقلاب اسلامی و درود بر نفس زکیّه بزرگ معمار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) و آرزوی صحّت و تندرستی برای حکیم یگانه، رهبر فرزانه انقلاب، حضرت امام خامنه‌ای(حفظه الله تعالی)، که پیوسته منویّات و رهنمودهایش اکسیر نجات و بصیرت، و نگاهش، روشنگر راه هدایت است و عرض تحیّت به محضر دولت مردان انقلابی و عالیترین مراتب احترام و
ادب به محضر سروران عظام و اَساتید همام تقدیم کرد و به معاون وزیر علوم، هیأت همراه و استاندار خیرمقدم گفت و ادامه داد؛ جای بسی مسرّت و مباهات است که تغییرات مدیریتی دانشگاه بیرجند در 12 بهمنِ همیشه پیروز، آغاز شد و خدمتگزاری و التفات به این دانشگاه در ماه شعبان؛ ماه بهار عاشقان، ماه رحمت و نور و سرور با حضور نخبگان معزّر، توسط معاون محترم وزیر علوم، و رئیس سازمان امور دانشجویان کشور آغاز شد. سرپرست دانشگاه افزود: اینک از بن دندان، وظیفه خود می‌دانم که خالصانه ترین مراتب سپاس خویش را از اعتماد مقام عالی وزارت، جناب آقای دکتر زلفی گل و استاندار محترم خراسان جنوبی، جناب آقای دکتر قناعت و دستگاه‌ها و نهادهای انقلابی که بندهی کمترین را قابل حمل امانت خطیر مسئولیت دانشگاه بیرجند دانستند، اعلام نمایم.

برنامه تفضیلی مبتنی بر سه اصل باور، اراده و برنامه
دکتر لامعی با اعلام اینکه برنامه تفصیلی مدیریت اینجانب به مقام عالی وزارت تقدیم شده است، گفت: این برنامه مبتنی بر سه اصل باور، اراده و برنامه است که واژه «باب» به طور اختصاری به این معنا اشاره دارد و این سه اصل را کلید ورود به دروازه پیشرفت این برنامه می‌دانم. برای تحقق اهداف و برنامه‌ها در راستای اعتلای فرهنگ و جایگاه دانشگاه و اهداف آموزش عالی، طبق منویات مقام معظّم رهبری، در کنار خانواده بزرگ دانشگاه بیرجند، تمام تلاش و توانم را بکار خواهم گرفت؛ زیرا عمیقاً معتقدم که دانشگاه بیرجند ظرفیت آن را دارد تا به قطب علمی، فرهنگی، پژوهشی و صتعتی شرق کشور تبدیل شود و مرجعی ممتاز برای فعالیت های علمی و پژوهشی در سطح ملی و بین المللی محسوب گردد. برنامه کاری اینجانب، این است که دانشگاه را به سوی تولید دانش بومی، تولید فناوری و کارآفرینی بُرده، و اهداف دولت محترم را در زمینه های اشتغال، اقتصاد دانش بنیان، رشد منابع انسانی، فعال سازی معادن و منابع طبیعی، به سهم خودش، محقّق سازد. بدون شک این مهم با مساعدت وزارت متبوع و معاضدت استاندار محترم خراسان جنوبی و دیگر دستگاه‌های مرتبط است. بدون شک، گام نهادن در راستای تحقّق رسالت دانشگاه‌ها، که همان تربیت نیروی متخصص، متعهد و جامعه‌پذیر، بر مبنای سند دانشگاه اسلامی و دو راهبرد گفتمان علم گرایی و
دانشگاه تمدّن ساز اسلامی ایرانی و بیانیه گام دوم انقلاب است، در سایه همدلی و همکاری مجموعه دانشگاهیان میسّر خواهد شد.
همچنین در حاشیه این مراسم مجموعه ورزشی 22 بهمن، مرکز تفریحات سالم دانشگاه بیرجند افتتاح شد و عملیات اجرایی خوابگاه متأهلین سرو 5 آغاز گشت.

آخرین ویرایش۱۹ اسفند ۱۴۰۰