تبادل تفاهم نامه همکاری مشترک میان دانشگاه بیرجند و اداره کل منابع طبیعی استان خراسان جنوبی

۰۴ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۷:۳۰ کد : ۱۸۷۰۵ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۴۷۹
تفاهم نامه همکاری مشترک میان دانشگاه بیرجند و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی امروز سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ با حضور سرپرست دانشگاه بیرجند و مدیرکل منابع طبیعی و محیط زیست در دانشگاه بیرجند منعقد شد.
تبادل تفاهم نامه همکاری مشترک میان دانشگاه بیرجند و اداره کل منابع طبیعی استان خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در مراسم تبادل تفاهم نامه همکاری مشترک میان دانشگاه بیرجند و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی، دکتر لامعی سرپرست دانشگاه بیرجند با گرامیداشت یاد و خاطره حماسه سازان و شهدای حماسه فتح خرمشهر به اندیشه والای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: دانشگاه بیرجند که همزاد انقلاب است و تحولات و گسترش آن همراه با انقلاب اسلامی رقم خورده بهترین مثال برای جهاد تبیین است. دکتر لامعی گفت: در سایه تلاش خانواده بزرگ دانشگاه امروز با کمال افتخار دانشگاه بیرجند در عرصه ملی و بین المللی بعنوان مرجع علمی و دیپلماسی در بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جایگاه ویژه‌ای را از آن خود کرده است. انعقاد قراداد پژوهشی با 45 کشور دنیا، 20 پایان نامه مشترک با اساتید دانشگاه‌های مختلف جهان و مراودات علمی با 19 کشور بخشی از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه بیرجند است.
سرپرست دانشگاه بیرجند با اعلام اینکه دانشگاه‌های کشور و به تبع آن دانشگاه‌های استان خراسان جنوبی همسان با تحولات سیاسی و اقتصادی دچار دگرگونی و تحول شده‌اند، افزود: نسل دانشگاه‌ها غالباً با نگاه آموزشی شکل گرفتند و در گام‌های بعدی پژوهش و کارآفرینی و در نسل چهارم به دانشگاه‌های جامعه محور و فن‌آور تبدیل شدند. وی با تأکید بر اینکه یکی از رسالت‌های دانشگاه‌ها، عملیاتی کردن فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری بویژه براساس الگوی شعار سال است، گفت: مخاطب اصلی مقام معظم رهبری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است. وی به اقدامات درخور توجه دانشگاه بیرجند در عرصه شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 70 شرکت دانشگاهی و دانش بنیان در سه پهنه شوکت آباد، پهنه کشاورزی و دامپروری امیرآباد و پهنه شهدا دانشگاه بیرجند مشغول به تولید علم هستند. وی با اعلام تعداد اساتید و دانشجویان استان خراسان جنوبی و حضور 85 درصد از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی در دانشگاه بیرجند، بیان داشت: در سال دانش بنیان و در راستای عملیاتی کردن فرمایش رهبر معظم انقلاب با انعقاد این تفاهم نامه شاهد تعامل عملی در حوزه دانش و دانش بنیان هستیم.
مهندس علیرضا نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با قدردانی از دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست استان شرایط ملی، منطقه‌ای و استانی حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری را  نام برد و گفت: با توجه به اقلیم منطقه‌ای و خشکسالی و مجاورت با کویر منابع طبیعی استان خراسان جنوبی از حساسیت بالایی برخوردار است.
وی حفظ و توسعه پایدار چهار عامل اصلی حیات را عامل امنیت غذایی دانست و مجموعه فعالیتها و فرآیندهای و هدف این مجموعه را برای پایداری و ثبات آب و خاک و گیاه ذکر کرد که خود عامل ایجاد هوایی پاک است.
وی لازمه رسیدن به هدف را با سرعت پیشرفت تغییر اقلیم و با توجه به گستردگی و کمبود منابع طبیعی، مشارکت جامعه مخاطب و دانش بنیان کردن فعالیت‌ها بیان کرد و ادامه داد: با همکاری نهادهای علمی این مهم محقق خواهد شد.
مهندس نصرآبادی 14 پروژه دانش بنیان با عنوان تحت تداوم که در راستای استفاده از ظرفیتهای علمی و پژوهشی برنامه ریزی شده است را نام برد و ابراز امیدواری کرد اجرای این تفاهم‌نامه به عنوان الگویی در کشور معرفی شود.
دکتر اکبرپور، معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه به وضعیت منابع طبیعی و اقلیم خشک و نیمه خشک استان و اینکه میانگین بارندگی کشور یک سوم بارندگی دنیا است اشاره کرد و گفت: با توجه به برداشتهای بی رویه آب‌های زیرزمینی در دشت‌های استان در آینده با مشکل کمبود آب مواجه خواهیم شد. وی یکی از راه‌های جبران کمبود آب در استان را  کنترل و مهار سیلابها ذکر کرد. دکتر اکبرپور همکاری در پایان نامه‌های تقاضا محور با توجه به وجود رشته‌های مرتبط، انجام طرح‌های پژوهشی دانش بنیان، وجود شبکه آزمایشگاه مرکزی با وسایل آزمایشگاهی منحصربفرد، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های مهارت افزایی و اشتغال آفرین و نشریات معتبر علمی را بعنوان بخشی از امکانات دانشگاه بیرجند جهت همکاری متقابل اعلام کرد.
دکتر محمدرضارضایی رئیس دانشکده منابع طبیعی محیط زیست دانشگاه بیرجند با ابراز خرسندی از تبادل این تفاهم نامه به همکاری و مشارکت ادارات علی الخصوص اداره کل منابع طبیعی استان با دانشگاه بیرجند اشاره کرد و ادامه داد: به منظور توسعه و ایجاد بستر مناسب و همکاری در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و دانشجویی و کارگاهی این تفاهم‌نامه با اداره کل منابع طبیعی منعقد شد. وی افزود: این تفاهم نامه با هدف حفظ و حراست و پیشگیری و حل مشکلات منابع طبیعی استان منعقد گردید. 
در ادامه، تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه بیرجند و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی توسط دکتر لامعی سرپرست دانشگاه بیرجند و مهندس نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان امضا شد.

آخرین ویرایش۰۴ خرداد ۱۴۰۱