خوابگاه دخترانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در دانشگاه بیرجند افتتاح شد

۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۸ کد : ۱۹۱۷۴ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۴۴۵۱
خوابگاه دخترانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان و مدیران استان روز سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ در دانشگاه بیرجند به بهره‌برداری رسید.
خوابگاه دخترانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در دانشگاه بیرجند افتتاح شد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، آیین بهره‌برداری از خوابگاه دخترانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دانشگاه بیرجند با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی، سرپرست دانشگاه بیرجند، مدیر ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان و مدیران استان برگزار شد. 
همزمان با آیین بهره‌برداری از خوابگاه دانشجویی دخترانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که توسط بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ساخته شده است؛ بطور همزمان دو خوابگاه در دانشگاه‌های اراک و بجنورد به صورت ویدئو کنفرانس با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) افتتاح شد.
خوابگاه دخترانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دانشگاه بیرجند با هزینه‌کرد ۳۹۰ میلیارد ریال به همت بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) افتتاح شد. عملیات اجرایی این پروژه سال ۱۳۹۵ با زیربنای پنج هزار و ۲۰۰ مترمربع و ظرفیت ۲۲۰ نفر آغاز شده است.
دکتر احمد لامعی‌گیو، سرپرست دانشگاه بیرجند در این آیین با گرامیداشت یاد و خاطره شهید عرصه مقاومت و علم و جهاد شهید چمران، سردار شهید قاسم سلیمانی و حضرت امام خمینی (ره) گفت: یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی دانشگاه‌ها مبحث خوابگاه‌ها است.
دکتر لامعی افزود: دانشگاه بیرجند در خراسان‌جنوبی به عنوان مهد اندیشه، علم و دین، مغز و قلب تپنده استان محسوب شده و بیش از ۴۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های استان خراسان جنوبی مشغول تحصیل هستند. 
وی بیان کرد: از این تعداد ۱۵ هزار دانشجو در دانشگاه‌های دولتی هستند که ۱۱ هزار و ۷۰۷ نفر آنان در دانشگاه بیرجند تحصیل می‌کنند.
سرپرست دانشگاه بیرجند اظهار داشت: در پردیس شوکت‌آباد چهار بلوک خوابگاهی برای برادران و چهار بلوک برای خواهران در نظر گرفته شده است. 
وی ادامه داد: در حال حاضر هزار و 200 دانشجوی دختر و هزار و 100 دانشجوی پسر در خوابگاه‌های مجردی، ۶۰۰ نفر در خوابگاه‌های ابوذر و توحید و همین میزان در خوابگاه‌های پردیس امیرآباد ساکن هستند که با بهره‌برداری خوابگاه شهید سلیمانی ظرفیت خوابگاهی دانشگاه بیرجند به 3800 نفر خواهد رسید.
دکتر لامعی با اشاره به وجود دو بلوک خوابگاهی برای متأهلین عنوان کرد: هزار و 8۶۰ دانشجو متأهل هستند که فقط ۲۰ نفر از این تعداد صاحب مسکن می‌باشند که لازم است در بخش ساخت خوابگاه متأهلین با توجه به سیاست‌های دولت به دانشگاه بیرجند نگاه ویژه‌ای شود.
وی با اشاره به ثبت‌نام ۹۰۰ نفر دانشجوی بین‌الملل افغانستانی در دانشگاه بیرجند یادآورد شد: اکنون ۶۰۰  دانشجوی بین الملل در دانشگاه بیرجند مشغول تحصیل هستند که ۱۰۵ نفر در خوابگاه‌ها سکونت دارند و ۱۳۶ دانشجوی متأهل افغانستانی متقاضی خوابگاه هستند.
سرپرست دانشگاه بیرجند نبود یا کمبود خوابگاه را یکی از مشکلات اصلی دانشگاه‌های استان اعلام کرد و افزود: باید تدبیر ویژه‌ای در این خصوص اندیشیده شود زیرا همه دانشگاه‌ها اعم از خصوصی و دولتی مشکل خوابگاه دارند. 
وی بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده در سال آینده حداقل ۵۰۰ دانشجوی افغانستانی پذیرش خواهیم کرد و در زمینه خوابگاه متأهلین و مجردی با مشکل مواجه خواهیم بود.
دکتر لامعی تأکید کرد: بزرگترین پروژه خیرساز استان توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) رقم خورده و امیدواریم با همراهی این ستاد، دانشگاه بیرجند و مجموعه آموزش عالی استان را دریابید و قول یک خوابگاه دیگر را در دانشگاه بدهید.
وی ادامه داد: احداث یا نوسازی خوابگاه‌ها در استان باید مدنظر قرار گیرد، همچنین در زمینه تجهیزات خوابگاهی نیز خواستار مساعدت بیشتر هستیم.

وزیر علوم: تأسیس خوابگاه‌های دانشجویی متأهلی ضروری است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاح سه خوابگاه دانشجویی دخترانه که توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ساخته و امروز افتتاح شد، بر ضرورت تأسیس خوابگاه‌های دانشجویی متأهلی تأکید کرد.
دکتر محمدعلی زلفی‌گل اظهار داشت: ساخت و توسعه خوابگاه‌های متأهلی نیز باید مورد توجه قرار گرفته و قدم‌های موثری در این زمینه برداشته شود.
دکتر محمدعلی زلفی‌گل با تأکید بر ضرورت حمایت از بنیان خانواده افزود: دانشجویان و جوانان ما باید ضمن تحصیل علم بتوانند به تشکیل زندگی مشترک خود نیز فکر کنند و دغدغه‌ای از بابت تأمین محل زندگی متأهلی نداشته باشند.
در این مراسم که به صورت ویدئو کنفرانس در محل نمایشگاه دائمی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اجرا شد، وزیر علوم تصریح کرد: اگر ما هزینه لازم را برای توسعه علم و فناوری، کارآفرینی و اشتغالزایی صرف کنیم، بدون شک با کشورهای پیشرفته هیچ تفاوتی نخواهیم داشت. ما از تمدن، تاریخ و ریشه‌ای برخورداریم که بسیاری از کشورهای پیشرفته آن را ندارند.

دکتر زلفی‌گل با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران در منطقه رتبه اول را دارد، ادامه داد: در بدو انقلاب ۱۷۰ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی و بعضاً کارشناسی‌ ارشد داشتیم اما امروز بالغ بر ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری شاغل به تحصیل داریم.
وی تأکید کرد: در حال حاضر تعداد اعضای هیأت علمی کشور به ۸۰ هزار نفر رسیده و دانشگاه‌های ما در آسیا و رنکینگ دنیا سری در سرها دارند و این نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری ایران در بخش علمی مؤثر بوده است.

وی افزود: با نقش‌آفرینی امام (ره) امروز ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد ۱۵ خرداد با امکاناتی که دارند محل‌های امنی مانند خوابگاه‌های دانشجویی را برای فرزندان این سرزمین فراهم می‌کنند.
وی ضمن گرامیداشت سالروز استاد فرهیخته و جهادگر شهید چمران، بیان کرد: امیدواریم در مسیر اهداف شهدا گام برداریم چون اعتقاد راسخ داریم در جمهوری اسلامی هر فردی که مسئولیت می‌پذیرد این مسئولیت حاصل خون هزاران شهید است. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه شهدا صادقانه و مخلصانه بر مبنای اعتقادات خالص خود جانشان را در طبق اخلاص گذاشته و از کیان و ناموس کشور دفاع کردند تصریح کرد: بنابراین هر فردی به مسئولیت می‌رسد اگر بر خلاف راه شهدا گام بردارد عاقبت به خیر نمی‌شود چون هزینه آن خون انسان‌های صادق و پاک بوده است. وی ادامه داد: از خدا می‌خواهیم قبل از اینکه به ما مسئولیتی داده شود ابتدا ظرفیت آن به ما عنایت شود و رفتار، گفتار و اخلاق ما به مسیر شهدا هدایت شده و در مسیر دوام و قوام نظام مقدس جمهوری اسلامی گام برداریم. زلفی‌گل عنوان کرد: اقدامی که ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در زمینه احداث خوابگاه‌های دانشجویی انجام می‌دهد بدون شک در راستای افزایش سرمایه اجتماعی نظام است.
وی یادآور شد: دانشجویی که جگرگوشه یکی از هم‌میهنان ما است وقتی در اتاق‌های خوابگاه احساس امنیت و آرامش می‌کند اعتقاد، اعتماد و علاقه وی و خانواده‌اش نسبت به نظام و انقلاب بیشتر می‌شود و این کار بهترین مسیر برای افزایش سرمایه اجتماعی نظام است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشجویان آینده‌سازان و آینده‌داران، وزیران، وکیلان، مدیران و استانداران کشور هستند که در دست روسای دانشگاه‌ها و جامعه فرهیخته دانشگاهی امانت محسوب می‌شوند.
وی هزینه‌کردن برای علم، فناوری و استعداد بهترین نوع سرمایه‌گذاری است، افزود: هرچقدر برای دانشجویان وقت بگذاریم در این زمینه و برای آینده کشور سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.
وزیر علوم بیان کرد: دو دیدگاه در وزارت علوم همیشه با هم در حال تقابل بوده اینکه خوابگاه و خوابگاه‌داری، سلف سرویس و از این قبیل کار دانشگاه نیست بلکه دانشگاه باید آموزش و تدریس ارائه بدهد.
مقام عالی وزارت اظهار داشت: این نوع نگاه شاید در برخی جوامع درست باشد اما در جامعه ما درست نیست، چون ۸۵ ساعت وقت دانشجویان را جغرافیای اوقات فراغت تشکیل داده و به عنوان مدیران دانشگاهی نمی‌توانیم نسبت به وقت دانشجویان بی‌تفاوت باشیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برای اوقات فراغت دانشجویان باید برنامه‌های آموزشی، فوق برنامه، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، ارزشی و مشاوره‌ای داشته باشیم لذا باید امکانات و زیرساخت‌های دانشگاهی مناسب باشد.
وی تصریح کرد: در اوقات فراغت دانشجویان می‌توان بهترین نوع خدمات را به آینده‌سازان و آینده‌داران کشور ارائه داد لذا احداث خوابگاه‌ها، سالن‌های ورزشی، سالن‌های سمینار، برگزاری همایش‌ها، امکانات فرهنگی و سایر ضروریاتی در دست ما است تا بتوان نسل آینده را در ‌کنار مسائل علمی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و روابط عمومی به دانشجویان آموزش دهیم.
دکتر زلفی‌گل عنوان کرد: همین مسیر را ادامه بدهید و یقین داشته باشید هزینه کردن برای دانشجویان علاوه بر سرمایه اجتماعی، سرمایه‌گذاری برای آینده مدیریت کشور هم هست.
وی یادآور شد: دانشجو وقتی ببیند دولت برای وی در خوابگاه‌ها یا سایر هزینه کرده وابستگی وی به نظام و انقلاب افزایش می‌یابد و اگر در آینده مدیر شد همین اقدامات را برای فرزندانمان انجام خواهد داد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی نظام مستضعفین است گفت: برای ما رعایت عدالت آموزشی در استان‌های مختلف مهم است اما شاید در یک نظام سرمایه‌داری نوع نگاه آنها متفاوت باشد.
وی افزود: عدالت سرلوحه کار نظام جمهوری اسلامی است پس برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های ما نیز باید با برخی جوامع متفاوت باشد.
زلفی‌گل بیان کرد: در دوران دفاع مقدس سیاه و سفید، فقیر و غنی و سایر مطرح نبود لذا هر فردی در حد توان خود در میدان حضور پیدا می‌کرد، این نوع نگاه باید در آموزش نوین هم باشد.
وی اظهار داشت: اگر می‌خواهیم جامعیت و عدالت آموزشی را برای همه اقشار کشور مهیا کنیم باید امکانات و تجهیزاتی مانند خوابگاه تامین شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه نبود امکانات منجر به محروم شدن برخی افراد از تحصیلات می‌شود علیرغم اینکه معدن استعداد هستند، عنوان کرد: باید شرایطی فراهم شود تا عدالت آموزشی در کشور و برای همه افراد محقق شود.
وی با تاکید بر اینکه خام فروشی فقط برای محصولات معدنی و اینها نیست یادآور شد: اگر نتوانیم امکانات و شرایط لازم را برای همه افراد فراهم کنیم و شرایط برای تبدیل استعداد بالقوه به بالفعل و بلوغ علمی فراهم نشود به معنای خام‌فروشی است. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: همانطور که خام‌فروشی و خام‌سوزی برای منابع مادی ظلم است برای استعدادهای منابع انسانی نیز باید مورد توجه واقع شود لذا تامین امکانات مقدمه‌ای برای ایجاد عدالت در بخش آموزشی است.
وی با اشاره به روز بسیج اساتید افزود: بسیجی یعنی کسی که رفتار، گفتار و کردارش متناسب با نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد، امروز به مناسبت شهادت چمران روز بسیج اساتید نام‌گرفته و اساتید چون الگو هستند باید در این زمینه نیز اثربخشی خیلی بیشتری داشته باشند.

10 خوابگاه دانشجویی توسط بنیاد 15 خرداد در کشور ساخته شد
حمیدرضا علیان زادگان رئیس بنیاد 15 خرداد در این مراسم افزود: با افتتاح سه خوابگاه که امروز در بیرجند، اراک و بجنورد افتتاح شد تعداد خوابگاه‌ها به ۱۰ مورد و ظرفیت آن به ۲ هزار و ۳۳۰ نفر خواهد رسید.
وی بیان کرد: زیربنای خوابگاه‌های این بنیاد به ۵۱ هزار مترمربع و سرمایه‌گذاری انجام شده در این زمینه به ۴۰۷ میلیارد تومان رسیده است.
مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد گفت: این اعداد و ارقام محقق نمی‌شود مگر با هم‌افزایی و تصمیم جمعی که در ارکان ستاد اتفاق افتاده است و تا پایان سال جاری نیز پنج خوابگاه دیگر افتتاح می‌شود.
وی ادامه داد: تا پایان سال ظرفیت نهایی خوابگاه‌های ما به سه هزار و ۲۵۰ نفر و ۷۴ هزار مترمربع زیربنا و سرمایه‌گذاری ۶۵۰ میلیارد تومان خواهد رسید.
سیدمجتبی موسوی مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) خراسان‌جنوبی هم در این آیین گفت: خوابگاه دانشجویی دخترانه ۲۲۰ تختخوابی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با زیربنای پنج هزار و ۲۰۰ مترمربع در دانشگاه بیرجند به همت بنیاد ۱۵ خرداد افتتاح شد.
سیدمجتبی موسوی افزود: عملیات اجرایی این پروژه از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و برای مجموع این پروژه ۳۹۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
وی بیان کرد: این خوابگاه با بهره‌مندی از مدرن‌ترین‌ استانداردهای روز در طراحی و معماری احداث شده و امکاناتی مانند نمازخانه، اتاق مطالعه، اتاق تلویزیون، سالن ورزشی، بهداری، آشپزخانه، اتاق میهمان و سالن رایانه و ملاقات دارد. وی گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تاکنون در بحث توانمندسازی اقتصادی و امور زیربنایی و مباحث سلامت بیش از هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال در استان سرمایه‌گذاری کرده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی هم در این آیین گفت: در حال حاضر در مقایسه با سال های قبل امکانات بسیار خوبی می‌توانیم برای دانشجویان فراهم کنیم، حق دانشجویان نیز بیشتر از این هست لذا احساس خرسندی می‌کنیم.
سید محمدرضا طالبی افزود: باید نهایت تلاش بر این باشد تا هیچ دانشجویی در سطح استان دغدغه خوابگاه یا اسکان نداشته باشد و والدینی که از سراسر ایران فرزندان خود را برای تحصیل به استان می‌فرستند نگران اسکان، تغذیه و زندگی فرزندانشان نباشند.
وی بیان کرد: باید فکر، ذهن و اندیشه دانشجو به این معطوف باشد که بتواند از تحصیلات پرمایه و پر مغزی استفاده کند و خروجی دانشگاه‌ها دانشمندانی باشند که به عنوان سرمایه‌های این نظام چرخ اقتصاد و تولید و زیرساخت‌های ایران اسلامی را راه‌اندازی کنند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: برای اینکه اقتصاد و تولید پررونق و دانش بنیان باشد باید زمینه تحصیل خوب را برای دانشجویان فراهم کنیم.
وی ادامه داد: یکی از این زمینه‌ها، تامین و احداث مجموعه‌های خوابگاهی است ما نیز نهایت تلاش خود را بر این‌ خواهیم گذاشت و از ظرفیت خیرین، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد ۱۵ خرداد در کنار اعتبارات استان استفاده خواهیم کرد تا در آینده نزدیک کمتر شاهد خروج دانشجویان و خوابگاه‌های خودگردان باشیم.
وی عنوان کرد: ‌از طرفی وضعیت اجاره‌بها نیز بالا رفته و دانشجویان قادر به پرداخت اجاره نیستند که این مهم نیز آسیب‌های دیگری در پی دارد که با احداث خوابگاه قابل حل است.

ساخت ۱۴ خوابگاه برای بیش از ۳ هزار دانشجو 
معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام نیز با بیان اینکه بنیاد ۱۵ خرداد ساخت کامل ۱۴ خوابگاه را طی تفاهم با وزارت علوم و بهداشت متعهد شده است.
سیدمصطفی سیدهاشمی در ادامه گفت: کل ظرفیت این ۱۴ خوابگاه ۳ هزار و ۱۰۰ نفر است و ۷۰ هزار مترمربع زیربنای خوابگاه‌هاست، ۶ خوابگاه برای دانشگاه‌های وزارت بهداشت و ۸ خوابگاه متعلق به وزارت علوم است.
وی با بیان اینکه خوابگاه‌هایی که امروز افتتاح شد ظرفیت ۷۴۰ نفری دارد و زیربنای آن ۱۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع است افزود: ۱۳۰ میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز این ۳ خوابگاه هزینه شده و عملیات ساخت خوابگاه‌های دانشگاه‌های بجنورد، علوم پزشکی و خلیج فارس بوشهر هم به پایان رسیده و آماده تجهیز است.
سیدهاشمی تصریح کرد: خوابگاه دانشگاه اراک، علوم پزشکی بیرجند، علوم پزشکی قائن، تربت حیدریه، دانشگاه بندرعباس و مراغه نیز براساس زمان‌بندی انجام شده پایان امسال و بهار سال آینده افتتاح خواهند شد.
معاون ستاد اجرایی فرمان امام تأکید کرد: این خوابگاه‌ها با استفاده از مدرن‌ترین استانداردهای فنی طراحی و ساخت شده است که شامل اتاق تلویزیون، مطالعه، سالن ورزشی، اتاق مهمان و سالن ملاقات جهت رفاه و بهره‌برداری دختران دانشجو انجام شده است.
سید هاشمی افزود: خوشبختانه سامانه‌ای در بنیاد ۱۵ خرداد راه‌اندازی شده که مردم و خیرین بتوانند به هر میزانی که می‌خواهند کمک کنند و کمک‌شان به اسم خودشان ثبت شود، خوشحالم که اعلام کنم ظرف ۱۴ ماه با استفاده از این سامانه ۳۱۳ میلیارد تومان با کمک مردم و خیرین جمع‌آوری شده که نشان می‌دهد این سامانه، سامانه‌ای قوی بوده و خیرین نیز به خوبی به میدان آمدند که این مبالغ صرف احداث مدارس، خوابگاه‌ها، بیمارستان‌ها، اشتغالزایی و سایر طرح‌ها در مناطق محروم می‌شود.

آخرین ویرایش۳۱ خرداد ۱۴۰۱