مراسم اختتامیه جشنواره ملی زرشک در خراسان جنوبی برگزار شد

۲۷ مهر ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۳ کد : ۲۰۵۵۹ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۷۳۱
با حضور رئیس دانشگاه بیرجند، معاون وزیر جهاد کشاورزی، رئیس اتاق بازرگانی کشور، رؤسای شرکت‌های سرمایه گذاری، نمایندگان مردم استان، مسئولان و کشاورزان خراسان جنوبی روز چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ در فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد.
مراسم اختتامیه جشنواره ملی زرشک در خراسان جنوبی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در مراسم اختتامیه جشنواره ملی زرشک که با حضور دکتر لامعی، رئیس دانشگاه بیرجند و رئیس کمیته علمی این جشنواره برگزار شد، نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر توقع مسئولان از کشاورزان تأمین امنیت غذایی کشور است باید ابتدا امنیت کشاورزان با تأمین زیرساخت‌های بخش کشاورزی و نهاده‌ها و همچنین فراهم بودن بازار فروش محصولاتشان فراهم باشد تا آن‌ها بتوانند نقش خود را در این خصوص به خوبی ایفا کنند.
آقای نخعی افزود: خراسان جنوبی با وجود مشکلات کم آبی، خشکسالی، ریزگرد‌ها و تغییر اقلیم، ظرفیت‌های زیادی دارد که هنور بسیاری از آن‌ها بالقوه مانده است.
وی اهمیت جشنواره ملی زرشک را برای بازارسازی این محصول و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان ضروری دانست و گفت: با وجود تمام محدودیت‌ها در بازاریابی و فروش، خروجی این جشنواره باید برنامه‌های کاربردی و جامع باشد و همه متعهد باشیم برای اجرایی کردن آن.
نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس یازدهم در حوزه کشاورزی قدم‌های خوبی برداشته و طرح امنیت غذایی که تمرکز آن بر مدیریت فرایند از تولید تا بازار فروش جهانی است در مجلس به تصویب رسیده است.
آقای نخعی گفت: در بحث زرشک هم در مجمع نمایندگان استان موضوع خرید حمایتی زرشک را با کمک استاندار خراسان جنوبی به جد دنبال می‌کنیم که می‌تواند مسکنی باشد برای حل مشکل زرشک.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور نیز گفت: این جشنواره می‌تواند سندی برای تحول بخش کشاورزی خراسان جنوبی باشد.
علائی مقدم افزود: دولت سیزدهم در بخش کشاورزی ۴ برنامه مهم دارد که اولی اجرای الگوی کشت است و در رسانه ملی هم به آن پرداخته شده که قرار بوده از سال ۵۰ اجرایی شود، اما به آن پرداخته نشده، که لازم است وزارتخانه‌های مختلف برای اجرای آن پای کار بیایند.
وی گفت: باید با خرید تضمینی، حمایتی، قراردادی و پرداخت یارانه نهاده‌ها به کشاورزان کمک کنیم تا بیشترین تولید را داشته باشیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: برنامه بعدی وزارت جهاد کشاورزی، کشت قرادادی است که کشاورز مطمئن باشد محصولش را چه کسی می‌خرد.
علائی مقدم گفت: در ۱۲ محصول کشت قراردادی را در کشور داریم که کشاورز از ابتدا تا انتها حمایت می‌شود.
وی برنامه بعدی وزارت جهاد کشاورزی را دیپلماسی غذایی و کشاورزی دانست و افزود:  زرشک و زعفران و عناب باید پایداری تولید داشته باشند که صادرات، ضمانت این پایداری است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با برگزاری جشنواره ملی زرشک، باید راهکار‌های اقتصادی زرشک از جمله فرآوری و صنایع تبدیلی و تکمیلی و بسته بندی زرشک را تقویت کنیم.
علائی مقدم افزود: ایران در چند محصول از جمله زرشک و زعفران رتبه اول جهان را دارد و خاستگاه این محصولات در استان‌های خراسان است.
وی گفت: ۹۵ درصد زعفران دنیا در ایران است، اما سهم ما از بازار‌های جهانی فقط ۵۰۰ میلیون دلار است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی از استاندار خراسان جنوبی خواست سند تحول زرشک از ابتدای تولید تا مصرف در استان نوشته شود.
همچنین در اختتامیه جشنواره ملی زرشک  ۵ تفاهم نامه با سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد تومان در زمینه فرآوری زرشک به امضا رسید . 
 تمبر اختصاصی جشنواره ملی زرشک  نیز در مراسم اختتامیه این جشنواره ممهور شد .
همچنین در این جشنواره 3 نفر از بازیگران مطرح تئاتر وسینمای ایران به نام‌های رضا بنفشه خواه ، محمدرضا حقگو و علیمردانی و همچنین محمدحسین هاشمی گلپایگانی تهیه کننده برنامه میدون و همچنین محسن پویان ،محقق بخش کشاورزی خراسان جنوبی به عنوان سفیران ملی زرشک معرفی شدند و لوح دریافت کردند .
استاندار خراسان جنوبی هم در این جشنواره ملی گفت: زرشک محصول استراتژیک و هویت خراسان جنوبی است و زرشک کاران در این منطقه با وجود همه محدودیت‌ها زحمت فراوان می‌کشند.
وی افزود:محصولات استرتژیک استان به عنوان شناسنامه کشاورزی خراسان جنوبی می‌توانند قابلیت‌ها استان را به کشور و خارج از مرز‌ها معرفی کنند.
وی گفت: در کنار ظرفیت‌های موجود در کشاورزی باید قابلیت‌های استان را در عرصه‌های ملی و فراملی معرفی کنیم.
استاندار افزود : باید شعار "زرشک خراسان جنوبی برای همه ایران" در استان و رسانه ملی نهادینه شود تا مقدمات رشد بخش کشاورزی این استان فراهم شود.
دکتر قناعت افزود: باید توجه به بازار‌های خارجی و دعوت از سرمایه گذاران خارجی برای توسعه بازارسازی محصول زرشک از اولویت‌های مهم مدیران استانی باشد.
وی گفت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی جزو استان‌های کمتر توسعه یافته دسته بندی شده است باید از فرصت استراتژیک بودن برخی محصولات  برای معرفی جاذبه‌های کشاورزی و گردشگری کشاورزی و پررنگ کردن محصولات  استفاده کنیم.
استاندار افزود : باید تلاش کنیم خراسان جنوبی را علاوه بر حوزه کشاروزی به عنوان قطب گردشگری نیز مطرح کنیم.
دکتر قناعت گفت: بیش از ۵۰ هزار خانوار استان به طور مستقیم از محصول زرشک ارتزاق می‌کنند و باید آموزش بهره برداران مورد توجه متولیان و مدیران قرار گیرد تا شاهد جهش در وضعیت اقتصادی این خانوار‌ها باشیم.
وی افزود :کمک به افزایش فروش، ایجاد شور و نشاط در زرشک کاران، افزایش سطح بهره برداری و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی از اولویت‌ها و برنامه‌های مدیران استان خواهد بود.
استاندار با اشاره به قدمت ۲۵۰ ساله زرشک گفت: امیداوریم با برنامه‌های خوب، آینده‌ای مطلوب و روشن در استان رقم بزنیم.
وی همچنین خواستار توجه ویژه به ورود شرکت‌های دانش بنیان به حوزه زرشک خراسان جنوبی شد.
استاندار خراسان جنوبی از مسئولان کشور و استان خواست مسائل مربوط به محصول زرشک به همین برنامه‌های چند ساعته ختم نشود و شاهد خروجی عملی برگزاری جشنواره ملی زرشک باشیم.
وی همچنین از مشکل آب به عنوان دغدغه اصلی کشاورزان استان یاد کرد و گفت: پیگیر انتقال آب به خراسان جنوبی از دو خط هستیم که خط شماره ۲ از سمت کرمان به سمت خراسان جنوبی خواهد آمد و خط شماره ۴ نیز مربوط به انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی است که از سمت چابهار و زاهدان به سمت استان انتقال داده می‌شود و در این خصوص در جلسات متعددی با رئیس جمهور و معاون اجرایی وی، پیگیر موضوع هستیم.
اولین جشنواره ملی زرشک روز پنجشنبه  ۲۱ مهر  با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی در روستای افین شهرستان زیرکوه آغاز به کار کرد و روزهای گذشته در شهرستان‌های قاینات، سربیشه، بیرجند و درمیان برگزار شد.
جشنواره ملی زرشک با شعار "زرشک خراسان جنوبی، برای همه مردم ایران" از ۲۱ تا ۲۷ مهر در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی شامل زیرکوه، قاینات، سربیشه، بیرجند و درمیان برگزار شد.
۳۸ هزار زرشک‌کار خراسان جنوبی از اواسط شهریور کار برداشت این محصول را از سطح ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار اراضی کشاورزی آغاز کرده‌اند و حدود ۸۵ هزار تن زرشک تر و ۲۲ هزار تن زرشک خشک را روانه بازار می‌کنند.
برگزاری همایش علمی، نمایشگاه و رویداد استارتاپی از برنامه‌های اجراشده توسط کمیته علمی این جشنواره توسط دانشگاه بیرجند بوده است.

آخرین ویرایش۲۷ مهر ۱۴۰۱