با حضور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در دانشگاه بیرجند برگزار شد؛

بررسی و تحلیل اولویت‌های فرهنگی در استان خراسان جنوبی

۰۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۴ کد : ۲۰۶۲۲ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۰۷۸
اولویت‌های فرهنگی در استان خراسان جنوبی با حضور دکتر امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور روز یکشنبه اول آبان ۱۴۰۱ در دانشگاه بیرجند بررسی و تحلیل شد.
بررسی و تحلیل اولویت‌های فرهنگی در استان خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، اولویت‌های فرهنگی در استان خراسان جنوبی با حضور دکتر امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و جمعی از مسئولان، مدیران و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های خراسان جنوبی در دانشگاه بیرجند بررسی و تحلیل شد.
در ابتدای این مراسم، دکتر لامعی، رئیس دانشگاه بیرجند با خیرمقدم به حاضران در این نشست به فرمایش استاد شهید مطهری درباره بزرگان علم و دیانت خراسان بر اساس جلد دوم کتاب بیست اشاره کرد که در تاریخ صد ساله صدر اسلام هیچکس را همانند مرحوم دکتر آیتی عارف و آشنای به تاریخ صد ساله اسلام نمی‌داند. از این نوابغ، بزرگان ، متفکرین و پدران عرصه علم و علم‌گرایی، دین و دیانت و معنویت، دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی و شهر بیرجند بسیار دارد. وی دانشگاه بیرجند را میراث‌دار مدرسه شوکتیه و پیشران استان در عرصه علم، دانایی و فرهنگ محوری دانست و افزود: سیاست مدیریت جدید دانشگاه در کنار نهاد مقام معظم رهبری، بسیج و دیگر دستگاه‌ها سند اسلامی کردن دانشگاه ها است که این موضوع را بعنوان منشور و نصب العین خود قرار داده است.
دکتر سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور خراسان را مطلع فرهنگی و اندیشه‌ای بنیان‌های فرهنگی ایران دانست و گفت: اگر خراسان را از ایران بگیریم همانند این است که ایران را از شرق، شرق اندیشی و هویت آن بگیریم. اتفاقات بزرگ ایران بعد از اسلام با شرق کشور عجین شده است و این جغرافیای ارزشمند را اگر بدرستی بشناسیم سیر تکامل هویت فرهنگی ایران را درک خواهیم کرد و درگیر چالش ذهنی کوته اندیشانه قبل و بعد از اسلام نخواهیم شد. خدماتی که این زیست بوم به اندیشه‌های الهی و اسلام دارد قابل کتمان نیست و نظریه خدمات متقابل هویت ایران و اسلام در گرو هم و متکامل همدیگر است. وی به اندیشمندان این خطه اشاره کرد و گفت: حضور این اندیشمندان برای استان و منطقه را باید یک قلب تپنده برای حرکت توسعه‌ای تصویر کنیم. توسعه بدون بنیان اندیشه‌ای و فکری به ویترین و ساختمان سازی منجر می‌شود. دکتر امامی بیان داشت: جهاد امروز در کشور ما جهاد امید است و جهاد تبیین هم هدف آن امید است. در ماجرای میل به مهاجرت با یک مالیخولیای نا امیدی مواجه هستیم که برای امید بخشی و امیدسازی در این افراد به اندازه کافی حرکت مثبت در کشور وجود دارد. دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور احیای میراث و احیای ظرفیت‌ها و ذخیره‌ها برای ساخت ذخیره فرهنگی را از کانون‌های باز تولید امید برشمرد و گفت: آیین ها و زیست بوم‌ها می توانند باعث همبستگی و امید به آینده باشند.
دکتر فرزانه‌پور معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند مزیت استان خراسان جنوبی را فرهنگ نامید و گفت: مهاجرت مردم استان خراسان جنوبی از روستاها و مناطق مرزی به شهرها به معضل تبدیل شده است.
وی آموزش عالی را مزیت دیگر استان دانست و درخواست کرد تا نگاه ویژه‌ای در تصمیم گیری‌های فرهنگی و بودجه فرهنگی به استان باشد.
همچنین در ادامه این نشست جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد.
شایان ذکر است؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مدیرکل امور بانوان و خانواده و مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مسئول بسیج استان و معاون علمی و پژوهشی سپاه انصارالرضا(ع) از میهمانان ویژه این مراسم بودند.

آخرین ویرایش۰۱ آبان ۱۴۰۱