باحضور نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی برگزار شد؛

جلسه بررسی وضعیت آموزش عالی استان با تکیه بر دانشگاه بیرجند (فرصت‌ها، تهدید‌ها و افق‌های پیش‌رو)

۰۳ آبان ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۸ کد : ۲۰۶۵۶ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۰۷۲
جلسه هم‌اندیشی جمعی از مدیران، مسئولان و اساتید دانشگاه بیرجند با حضور حسین خسروی اسفزار نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی، با عنوان «بررسی وضعیت آموزش عالی استان با تکیه بر دانشگاه بیرجند (فرصت‌ها، تهدید‌ها و افق‌های پیش‌رو) روز سه‌شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ در سالن شکوه شرق برگزار شد.
جلسه بررسی وضعیت آموزش عالی استان با تکیه بر دانشگاه بیرجند (فرصت‌ها، تهدید‌ها و افق‌های پیش‌رو)

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در این جلسه هم اندیشی دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند با خیرمقدم به آقای خسروی نماینده مردمی و جهادی و با اشاره به وضعیت آموزش عالی استان و دانشگاه بیرجند، گفت: دانشگاه بیرجند در سایه مدیریت ادوار مختلف نقش بزرگ و سترگ خود را در سطح ملی ایفا کرده و این دانشگاه موتور محرکه استان در عرصه پژوهشی، آموزشی، اقتصادی و اجتماعی است .
وی افزود: دانشگاه بیرجند در سال گذشته و سال جاری با کسر بودجه مواجه است که لازم است در مجلس نگاه ویژه‌ای به بودجه دانشگاه شود. رئیس دانشگاه گفت: براساس مصوبه هیأت امنا بایستی بین 12 تا 15 درصد بودجه دانشگاه به پژوهش اختصاص داده شود که در سال گذشته بدلیل تنگناهای مالی مقدار 5 درصد اختصاص یافته است و امسال نیز 2 درصد به توسعه فناوری و 5 درصد به پژوهش و تحقیقات اختصاص می‌یابد. وی به تبعیض در نظام بودجه ریزی اشاره کرد و گفت: دانشگاه بیرجند علیرغم شاخصه‌های بالاتر در دانشگاه‌های سطح 2 و دانشگاه‌های مرزی کمترین بودجه را دارد. دکتر لامعی با اعلام مراودات علمی دانشگاه بیرجند با دانشگاه‌های معتبر دنیا و حضور 625 دانشجوی بین الملل در دانشگاه بیرجند، بیان کرد: 31 پروژه عمرانی نیمه تمام در دانشگاه وجود دارد و با توجه به لزوم بازسازی و خرید تجهیزات، بودجه دانشگاه در بخش تعمیرات، محوطه و تجهیزات بسیار پایین است.
در این نشست، حسین خسروی اسفزار، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف به جایگاه دانشگاه در بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: مرکز قدرت، توسعه و تربیت کشور دانشگاه است. وی با تأکید بر  بیانیه گام دوم انقلاب که پیمودن چهل ساله دوم انقلاب از چهل ساله اول آسانتر است به امکانات کشور در شرایط حاضر اشاره کرد.
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف به پیگیری های صورت گرفته برای بارور سازی ابرها و مسائل شهرک فرهیختگان اشاره کرد. وی گفت: لازم است به بعد پرورشی از مدرسه تا دانشگاه توجه شود.
حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی جعفری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند با خیرمقدم به حضار، به تأثیرات آموزش عالی در استان اشاره کرد. همچنین دکتر میری عضو هیأت علمی و رئیس اسبق دانشگاه بیرجند با برشمردن داشته‌های دانشگاه بیرجند گفت: دانشگاه بیرجند یک دانشگاه جامع و کامل با ظرفیت بالا در تمام رشته‌ها دانست و ادامه داد: از ظرفیت بودجه پژوهشی سایر دستگاه های استان می‌توان برای کمک به بودجه پژوهشی دانشگاه بهره برد. 
در ادامه دکتر محمد مهدی خطیب، استاد گروه زمین شناسی دانشگاه بیرجند، به تلاش همکاران دانشگاه و فراهم بودن شرایط آموزش در استان خراسان جنوبی اشاره کرد و به سند آمایش آموزش عالی استان و لزوم بهره گیری از نظرات و مطالعات اساتید پرداخت و گفت: براساس یکی از محورهای اصلی طرح آمایش سرزمین و با توجه به کمبود جمعیت بایستی آمار آموزش عالی استان در سال 1.2 درصد رشد داشته باشد. وی با تأکید بر حل مشکلات شهرک فرهیختگان به تبیین جایگاه دانشگاه و اعضای هیأت علمی پرداخت.
همچنین دکتر غلامرضا زمانی، عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند، حضور دانشگاه‌ بیرجند در بدنه تصمیم گیری و اجرایی کشور و استان را عامل شناخت از بدنه دانشگاه برشمرد. ایجاد ردیف بودجه در اعتبارات دانشگاه برای جذب دانشجویان نخبه استان خراسان جنوبی، ردیف بودجه برای بروزرسانی تجهیزات دانشگاه بیرجند، ایجاد منابع پایدار و افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه با توسعه نیروگاه خورشیدی 100 هکتاری در دانشگاه از طریق بودجه مدیریت سبز و استفاده دانشگاه از بودجه طرح توازن از پیشنهادات ایشان بود. همچنین دکتر سیدسعید محمدی و دکتر سید علیرضا ذوالفقاری نیز به ارائه پیشنهادات خود پرداختند.

آخرین ویرایش۰۳ آبان ۱۴۰۱