همزمان با روز دانشجو در دانشگاه بیرجند برگزار شد؛

نشست پرسش و پاسخ دانشجویان با رئیس فراکسیون پیشرفت شرق کشور در مجلس شورای اسلامی

۱۷ آذر ۱۴۰۱ | ۰۹:۴۵ کد : ۲۱۷۰۴ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۲۸۲
نشست پرسش و پاسخ با حضور رئیس فراکسیون پیشرفت شرق و مکران مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه  ۱۶ آذر ۱۴۰۱در تالار ولایت دانشگاه بیرجند برگزار و به سوالات، مطالبات و دغدغه‌های دانشجویان در فضای صمیمی و صریح پاسخ داده شد.
نشست پرسش و پاسخ دانشجویان با رئیس فراکسیون پیشرفت شرق کشور در مجلس شورای اسلامی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، نشست پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه‌های بیرجند با سخنرانی دکتر روح الله ایزدخواه رئیس فراکسیون پیشرفت شرق و مکران مجلس شورای اسلامی آغاز شد. پس از سخنان دکتر ایزدخواه، امید محسنی از نبود توازن در ایجاد طرح‌های صنعتی و تولیدی انتقاد کرد و گفت: چرا در استان کویری کرمان باید صنایع آب‌بر و صنایع با آلودگی بالا از جمله فولاد احداث شود؟ مردم همچنان از عوارض آلوگی آن رنج می‌برند؟
رئیس فراکسیون پیشرفت شرق و مکران مجلس شورای هم در پاسخ به این دغدغه گفت: یکی از مشکلات ما در کشور نبود توازن در طرح‌های تولیدی و اقتصادی است در حالی که باید احداث طرح‌ها براساس سند آمایش سرزمینی باشد.
روح الله ایزدخواه افزود: پشت برخی طرح‌های احداثی، کشمش‌های سیاسی است که امثال من نماینده قول‌هایی در دوران جمع آوری آرا داده‌ایم و باید امروز به هر طریقی به دنبال تحقق وعده باشیم. وی عنوان کرد: اما شما دانشجویان باید از لحاظ فرهنگی در این خصوص مطالبه‌گری داشته باشید چرا که با مطالبه‌گری شما دانشجویان این موضوعات اصلاح می‌شود و فضا به نفع توسعه اقتصادی براساس اقلیم و مزیت‌های منطقه رقم خواهد خورد.

محمدعلی کاظمی از دانشجویان دکترای برق دانشگاه بیرجند هم از نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پرسید که آیا از نظر اقتصادی هم در مجلس شورای اسلامی اقدامی انجام شده؟ و آیا شما به عنوان نمایندگان مردم، صدای مردم در مجلس شورای اسلامی بوده‌اید یا نه؟
دکتر ایزدخواه در پاسخ به این سوال از تسهیل روند صدور کسب و کار در مجلس یازدهم سخن گفت و افزود: در این خصوص اگر دستگاه‌های اجرایی طی ۱۵ روز به استعلامات پاسخ ندهد خود به خود جواب استعلام مثبت اعلام خواهد شد. وی عنوان کرد: با تصویب این قانون خیلی دست و پای بخش خصوصی آزاد شد و فسادها، کاغذ بازی‌ها و امضاهای طلایی جمع و جورتر شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به ابعاد  فضای اقتصاد در بعد فرهنگی و  بعد اندیشه‌ورزی اشاره کرد و گفت: دانشجو نباید احساسی شود بلکه باید تحلیل‌گر و منتقد باشد چرا که برخی جریانات از احساسی شدن شما منافع خودشان را می‌برند.
مائده کدخدایی دانشجو دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیرجند هم از تخصیص پایین اعتبارات، امکانات و تجهیزات ضعیف دانشگاه خود انتقاد کرد و گفت: باید در تخصیص اعتبارات به این دانشگاه‌ها بیشتر توجه شود.
رئیس فراکسیون پیشرفت شرق و مکران مجلس در پاسخ دیگر سوال این دانشجو که نفس دانشجو را می‌برند و اجازه نمی‌دهند مطالبه‌گری کند، گفت: باید این فضای سیاسی بشکند و ربطی به قانون، نظام و مجلس اسلامی ندارد.
وی ادامه داد: فضاهای فشار در محیط‌های کوچک‌تر معمولا بسته‌تر است که باید این فضای به همت خود شما دانشجویان شکسته شود. وی از دانشجویان خواست روی مسئله اصلی کشور و جامعه دست بگذارند و حتما پیروز خواهند بود، برای موضوعات و مطالبه‌گری با افراد اهل فن و مردم هماهنگ باشید. ایزدخواه عنوان کرد: بله اینک به دانشگاه و موضوع فعالیت فنی و حرفه‌ای کمتر توجه می‌شود، قبول دارم و کارگروه ویژه فنی و حرفه‌ای در دفتر خودم دارم که انتقادات و مشکلات دانشگاه شما را هم پیگیری خواهم کرد. دبیر یکی از انجمنهای علمی دانشگاه بیرجند هم با انتقاد از اینکه مخترعین و تولیدکنندگان حمایت‌های مالی لازم نمی‌شود، گفت: درخواست ما این است که دولت واقعا از شرکت‌های دانش بنیان و مخترعین حمایت کند.
محمد قاسمی‌فرد دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم با طرح این سوال که امروز به عنوان روز دانشجو مجلس چقدر به دانشجویان اهمیت داد؟ در روز دانشجو که از آن به عنوان موذن جامعه نام برده می‌شود و نمایندگان مجلس باید پاسخگوی مطالبات دانشجویان باشند چرا در این روز مهم رای اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی برگزار کردند؟ ایزدخواه در پاسخ گفت: این مطالبه و درخواست شما مهم و به جا است اما بنده واقعا به صورت مستمر در نشست‌های پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه‌های مختلف شرکت می‌کنند. سوال دوم این دانشجو هم این بود چرا در آرای نمایندگان مجلس شفافیت وجود ندارد؟ که ایزدخواه در پاسخ گفت: در مجلس مخالف ذاتی شفافیت نیستیم اما فضای عمومی و تاب‌های اجتماعی جامعه آماده برای شفافیت آرای نمایندگان نیست و گاه با شفافیت آرا نمایندگان توهین‌های زیادی به آنان می‌شود. وی افزود: همان قدر که نیاز است نماینده غیرشفاف را مورد انتقاد قرار دهید، در آن سوی قضیه هم باید افکار عمومی آماده شود و نباید به صرف یک نظر، به صورت مستمر به نماینده توهین شود.
حامد ملاکی، نماینده انجمن‌های علمی دانشجویان دانشگاه بیرجند هم از تخصیص پایین اعتبارات به انجمن‌ها انتقاد کرد و گفت: در استان ۵۰ انجمن علمی داریم و اکثر شرکت‌های دانش بنیان از دورن همین انجمن‌های علمی بیرون آمده‌اند.
ایزدخواه هم در پاسخ به انتقاد این دانشجو گفت: هرچه شما کار انجمن‌های علمی را به شرکت‌های دانش بنیان نزدیکتر کنید، راحتر از مزایای مختلف برخوردار خواهید شد.
نشست گفتمانسازی دانشجویی "راه روشن " با محوریت نقش متفاوت دانشجو در پیشبرد اهداف ملی، باحضور دکتر روح الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران و عضو هیات امنای دانشگاه‌های خراسان جنوبی به همت بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند برگزار شد.
شایان ذکر است؛ دکتر ایزدخواه علاوه بر حضور در این نشست، در آیین تجلیل پژوهشگران برتر استان و نشست با اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها نیز حضور یافت.

 

 

 

آخرین ویرایش۱۷ آذر ۱۴۰۱