نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو هیأت امنای دانشگاه‌های خراسان جنوبی؛

اندیشکده‌های مجلس و دانشگاه باید در کشور شکل بگیرد

۱۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۲۴ کد : ۲۱۷۰۳ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۲۳۳
دکتر ایزدخواه نماینده مجلس شورای اسلامی در نشست با جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های خراسان جنوبی، گفت: گره‌های کشور با پیوند دانشگاه با مجلس باز می‌شود.
اندیشکده‌های مجلس و دانشگاه باید در کشور شکل بگیرد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر ایزدخواه در نشست با جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های خراسان جنوبی که شامگاه چهارشنبه همزمان ۱۶ آذر روز دانشجو و با حضور رئیس دانشگاه بیرجند، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خراسان جنوبی، رئیس بسیج اساتید استان و معاونین دانشگاه در سالن بشارت دانشگاه بیرجند برگزار شد، گفت: دانشگاه نقش اتاق فکری را دارد که ایده‌ها را طرح می‌کند تا فرمان آن در مجلس شکل بگیرد و دولت هم اجرا کند.
رئیس فراکسیون پیشرفت شرق و مکران در مجلس شورای اسلامی افزود: دانشگاه مخزن حل مسائل است لذا پیوند عمیق بین دانشگاه و مجلس باید ایجاد شود تا در فضای جدید قرار گیرند و توان غلبه بر مشکلات را داشته باشند.
وی گفت: امروز در ایران هیچ مسأله‌ای نیست که تک ساحتی و تک بعدی باشد لذا مسایل امروز چند وجهی بوده و ملزم به پیوست فرهنگی - اجتماعی است. دکتر ایزدخواه یادآور شد: از بانک و تورم گرفته تا مسایل اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و ملی همه نیازمند پیوست فرهنگی است. وی گفت: توجه به نرم‌افزار حاکمیتی در این شرایط از اهمیت زیادی برخوردار است و باید برای تحول و پیشرفتی که هدف‌گذاری شده و حل مسائل و ریشه‌کنی مشکلات به آن پرداخت. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جزیره‌ای کار کردن، عدم هماهنگی‌ها و انباشت قانون و سیاست در کاغذ نیازمند تغییر جدی است. وی همچنین بر لزوم اولویت‌بندی مسایل تأکید کرد و گفت: مجلس در ذات خود ریل‌گذار بوده و نقش نظام‌سازی دارد اما نقش دانشگاه معماری است کما اینکه کمبود معماری در همه بخش‌ها احساس می‌شود. دکتر ایزدخواه با اشاره به اینکه دانشگاه و مجلس به لحاظ نگاه بنیادی با هم توازن دارند ادامه داد: برخی مسایل در کشور از جمله سهم بنگاه‌داری بانک‌ها که در قانون ۲۰ درصد مشخص شده اما در عمل هزار و ۲۳۰ درصد است، باید جراحی شود؛ چون بانک پول خرد مردم را جمع‌آوری و با آن شرکت ایجاد می‌کند که رقیب مردم می‌شود.
عضو هیأت امنای دانشگاه‌های خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه پیوند دانشگاه و حاکمیت یک ضرورت بزرگ است، گفت: مجلس به عنوان یک نهاد حاکمیتی، آزادی بیشتری نسبت به بدنه دولت دارد لذا نمایندگان باید ریشه‌های مشکلات را بررسی کنند و ریل‌گذار برنامه‌های اجرایی دولت باشند.
وی تصریح کرد: نگرش همه‌جانبه، طراحی ترتیبات نهادی برای وضع قوانین، تفکر نرم برای همراه سازی عوامل و یادگیری برای فرصت دادن به مردم تا قوانین را بتوانند هضم کنند، چهار فصل مشترک بین مجلس و دانشگاه است که باید معماری شود.
ایزدخواه با تاکید بر اینکه باید از فضای تئوری خارج به میدان واقعی جامعه برویم، افزود: هم اکنون رابطه ای موثر بین دانشگاه و مجلس وجود ندارد، لذا باید مجلس و دانشگاه به هم پیوند داشته باشند تا سازمان یافته با انعطاف، آمادگی و چابکی طرح ها را ارایه و شبیه سازی کنند.
وی عنوان کرد: پژوهش هم باید از مجلس به دانشگاه برگردد زیرا در تخصص دانشگاه بوده و مجلس فقط می تواند در تعامل با دانشگاه قوانین را وضع کند.
این نماینده مجلس یادآور شد: دانشگاه باید با بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات ارتباط میدانی داشته باشد تا در سیاست گذاری‌ها بتوان از دیدگاه‌های مختلف مردمی استفاده کرد.
وی با بیان اینکه مسایل مجلس باید روی میز دانشگاه قرار گیرد، گفت: پیش از این نمایندگان با استفاده برخی منابع به دنبال ایجاد کارنامه بودند، اما اکنون این منابع در اختیار نیست با اتکا به دانشگاه می توان طرح های اساسی را دنبال کرد که اثر آن در جامعه ملموس باشد.
دکتر ایزدخواه با بیان اینکه دیگر دوره قول ایجاد پتروشیمی برای اخذ رای گذشته است، عنوان کرد: مجلس و دانشگاه باید اندیشکده مشترک ایجاد کنند. وی با اشاره به رویکرد جوانگرایی مجلس فعلی یادآور شد: باید زبان مشترک بین مجلس و دانشگاه ایجاد شود و معماری بهترین تبدیل و زبان مشترک است. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: منظور قانونگذار در تعریف قانون، اثرگذار است؛ لذا قانون منابع طبیعی و محیط زیست در همه جای کشور مساوی دیده می شود در صورتیکه باید شرایط هر منطقه در وضع قانون مد نظر قرار گیرد.
وی تاکید کرد: مجلس باید از جناح های فکری خط بگیرد لذا دانشگاه می‌تواند این موارد را به دست بگیرد و مسایل را پالایش و پاکسازی کند.
دکتر ایزدخواه با بیان اینکه برخی جناح‌ها پاشنه مجلس را از جا درآورده اند، اظهار داشت: جناح‌های فکری گوناگون همه در تلاش برای متقاعدکردن نمایندگان هستند، اما دانشگاه می تواند مرجع فهم این جناح های فکری باشد.
وی با اشاره به لزوم ایجاد یک ساختار نرم جامعه‌پذیر گفت: فشار افکار عمومی و مطالبه مردمی باید در دانشگاه تبدیل به احسن و بعد از آن به مجلس ارایه شود.
لزوم توجه مجلس در اعطای طرح‌های پژوهشی به دانشگاه بیرجند، ایجاد جایگاه سازمانی برای ارتباط‌گیری بهتر با دانشگاه، افزایش سهمیه جذب دانشجو و گسترش مراکز آموزش عالی در خراسان جنوبی برای تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و علمی با توجه به ظرفیت‌های منطق‌ ای، فعال شدن کارگروه‌های تخصصی بین دانشگاه و مجلس، نگاه ویژه به بودجه دانشگاه‌های محروم از جمله خراسان جنوبی، الزام مجلس در اولویت دادن طرح‌های پژوهشی به دانشگاه‌های بومی برای افزایش خودباوری از جمله مسائلی بود که در این نشست مطرح شد. مچنین لزوم شفاف‌سازی مجلس شورای اسلامی درخصوص پیش‌نویس اصلاح قانون معادن، توجه نمایندگان به پژوهش در کنار دغدغه عزل و نصب‌ها، ریشه‌یابی اجرایی نشدن سند تحول آموزش و پرورش در مجلس، حمایت بودجه‌ای مجلس از پژوهشکده‌ها، بازنگری قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی برای امکان جذب بیشتر دانشجو در دانشکده های کشاورزی، پایین بودن بودجه های فرهنگی و لزوم توجه مجلس به این موضوع، پرداختن به طرح پیوند دانشگاه و مجلس، حمایت دولت و مجلس از طرح‌های پژوهشی در اجرای قانون بیمه و مالیات از دیگر موارد درخواستی در این جلسه از این نماینده مجلس بود.

آخرین ویرایش۱۷ آذر ۱۴۰۱