اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری استان خراسان جنوبی در دانشگاه بیرجند افتتاح شد

۱۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۷ کد : ۲۲۵۸۹ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۴۹۷
اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری استان خراسان جنوبی با حضور جمعی از مدیران کشوری و استانی روز دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ در دانشگاه بیرجند افتتاح شد.
اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری استان خراسان جنوبی در دانشگاه بیرجند افتتاح شد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در آیین افتتاح اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان خراسان جنوبی، دکتر محمد فرهادی، معاون اجرایی و عضو شورای راهبردی اندیشکده‌های حکمرانی و قانون‌گذاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: در تمامی جوامع قانون مسیر را تعیین می‌کند. مرکز پژوهش‌ها با قدمتی در حدود ۳۴ سال به عنوان اتاق فکر نمایندگان، کمیسیونها، معاونین و مدیران مجلس عمل می‌نماید.
دکتر فرهادی گفت: بررسی همه طرح‌ها و لوایح، بررسی طرح و سوالات نمایندگان، آینده پژوهی و مشورت به سایر دستگاه‌های اجرایی از وظایف مرکز پژوهش‌ها است. معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تشکر از میزبانی رئیس دانشگاه بیرجند و راه اندازی این اندیشکده، به ساختار اندیشکده‌ها اشاره کرد و افزود: یکی از بزرگترین  و درخشان ترین کارنامه‌های جمهوری اسلامی در بخش آموزش عالی بویژه در حوزه زنان و دختران است. با تأسیس اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری از نظرات نخبگان، دانشگاهیان و خبرگان اجرایی واجد شرایط هر استان به عنوان بازوی مشورتی و کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با مدیریت غیرمتمرکز و استقرار در مراکز استانی، براساس دستورالعمل ابلاغی استفاده می‌شود تا شیوه حکمرانی در صورت لزوم اصلاح و قوانین جدید تصویب شود.
وی عنوان کرد: با حضور نخبگان و محوریت دانشگاه‌ معین استان و دیگر دانشگاه‌های استان، شورای معین و شورای علمی در استان‌ها تشکیل می‌شود که همه اینها مورد حمایت مرکز پژوهش‌های مجلس است تا ظرفیت هر استان با هدف اصلاح و بهبود شیوه حکمرانی در خدمت مجلس قرار گیرد.
دکتر فرهادی افزود: یکی از نشانه‌های توسعه اجتماعی این است که احزاب سیاسی تحت حاکمیت قانون اساسی کشور فعالیت کنند، نگاه حزبی و سیاسی را کنار بگذارند و نمایندگان مجلس را حمایت کنند تا پژوهشگران به‌راحتی بتواند حرف خود را بزنند.
وی گفت: دستگاه‌های اجرایی، نمایندگان، دانشگاه‌ها و نهادهای عمومی حوزه‌های بهره‌بردار از این اندیشکده هستند و ما هم تلاش می‌کنیم دانشگاه‌ها را به سمتی ببریم که قوانین حاکم بر آنها از مقاله‌محوری به سوی مساله‌محوری سوق یابد و خروجی فعالیت اعضای هیأت علمی برای رفع نیازهای اندیشکده حکمرانی استان در وزات علوم امتیاز داشته باشد.
معاون مرکز پژوهش‌ها با اشاره به زود بازده بودن این اندیشکده، بیان داشت: بخشی از اعتبارات در شورای پژوهشی استان نیز می‌تواند به سمت این اندیشکده جهت بگیرد. وی بیرجند را شهر فرهنگ و علم  دانست و ادامه داد: مرکز پژوهش‌های مجلس با راه اندازی این اندیشکده‌ها تلاش دارد که از ظرفیت استانی نخبگان برای شناسایی و رفع مشکلات هر منطقه استفاده کند. وی گفت: در بعد مردمی‌سازی، اندیشکده حکمرانی استانی به‌خوبی تجلی پیدا می‌کند و اگر نگاه مردم‌سالاری رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) را مورد توجه قرار دهیم باید از پژوهشگران سراسر کشور کمک بگیریم.
دکتر فرهادی افزود: طرح ایجاد این اندیشکده‌ها در استان‌های کشور به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگان دانشگاهی و تجربه تمامی صاحبنظران و محققان کشور برای مسأله‌شناسی، معرفی و الگوسازی‌های عملیاتی و پیشران در فرآیندهای تصمیم‌سازی، قانونگذاری و نظارت مبتنی بر رعایت اولویت‌های حکمرانی نو و مردمی‌سازی امور مختلف تصویب و نسبت به اجرای آن اقدام شده است.
همچنین در این مراسم، سید محمدرضا طالبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با قدردانی از ریاست محترم دانشگاه که زمینه راه‌اندازی این اندیشکده را متقبل شدند، گفت: در استان خراسان جنوبی مردمی فرهنگی، فرهنگ دوست، فهیم و پشتیبان نظام و انقلاب در هر زمان و شرایطی داریم. وی به وجود محصولات استراتژیک منحصربفرد و منابع غنی در استان خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: مردم خراسان جنوبی در تمامی مناسبت‌ها، انتخابات و راهپیمایی‌ها 
بیشترین حضور را در کشور دارند.
وی با تشکر از راه‌اندازی ششمین اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری در استان خراسان جنوبی، ابراز امیدواری کرد: با ظرفیت نخبگانی استان خراسان جنوبی و با کار میدانی و مشاوره و آسیب شناسی، این اندیشکده در قانون‌گذاری مجلس شورای اسلامی مؤثر و مفید واقع شود. معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: با راه‌اندازی این اندیشکده‌ها وضعیت اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی، امنیتی استانها در نظر گرفته می‌شود و بر آن مبنا تصمیم‌گیری خواهد شد.
همچنین دکتر موسی پورموسوی، مشاور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به وسعت جمهوری اسلامی ایران و ظرفیت قانون اساسی برای نظام سیاسی نیمه متمرکز اشاره کرد.
وی حکمرانی نو را نگرش جدید به اداره مملکت دانست و عنوان کرد: انتظار ما از اندیشکده‌های استانی در حال حاضر در سه بخش اصلاح قوانین تمرکز گرایی، احکام برنامه هفتم توسعه و بودجه متمرکز است.
دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند نیز با تبریک دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره همه فجر آفرینان، گفت: خراسان جنوبی و شهر بیرجند یکی از دانشگاهی‌ترین شهرهای کشور است. در استان خراسان جنوبی ۴۸ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی وجود دارد که ۴۱ هزار دانشجو، ۱۰۵۰ عضو هیأت علمی و ۸۰۰ دانشجوی بین الملل در دانشگاه‌های مختلف استان مشغول به تحصیل، پژوهش و تدریس می‌باشند.
وی با سپاسگزاری از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در تأسیس اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری در استان خراسان جنوبی، تأکید کرد: اندیشه‌ورزی و تشکیل اندیشکده‌های مختلف باعث پیشرفت کشورها در شرق و غرب دنیا شده است.
اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری خراسان جنوبی به عنوان ششمین استان کشور با حضور معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی،  مشاور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، جمعی از مدیرانی استانی، دانشگاهیان و صاحبنظران  در دانشگاه بیرجند افتتاح شد.
در حاشیه این مراسم، مزار شهید گمنام دانشگاه بیرجند  با حضور معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و هیأت همراه عطرافشانی و غبارروبی شد. 
شایان ذکر است؛ در راستای تحقق عملی و کارآمد رویکردهای تحولی مجلس یازدهم، اصلاح نظام حکمرانی مبتنی بر چهار اصل کارآمدسازی، شفاف‌سازی، هوشمندسازی و مردمی‌سازی اداره امور کشور پایه ریزی شد و به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگان دانشگاهی و تجربه کلیه صاحبنظران، اندیشمندان و محققان کشور برای مسئله‌شناسی، معرفی و مدل سازی‌های عملیاتی و پیشران در فرآیندهای تصمیم‌سازی، قانونگذاری و نظارت مبتنی بر رعایت اولویت‌های حکمرانی نو و مردمی‌سازی امور مختلف، طرح ایجاد اندیشکده‌های حکمرانی در سطح استان ها و کلانشهرها تصویب و اقدام شده است.

آخرین ویرایش۱۰ بهمن ۱۴۰۱