آیین تودیع و معارفه رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در دانشگاه بیرجند برگزار شد

۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۱:۲۰ کد : ۲۲۶۲۱ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۴۱۷
آیین تودیع و معارفه رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی امروز چهارشنبه۱۲ بهمن ۱۴۰۱ با حضور رئیس جهاددانشگاهی کشور، رئیس دانشگاه بیرجند و معاون استاندار در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
آیین تودیع و معارفه رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در دانشگاه بیرجند برگزار شد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، به نقل از خبرگزاری ایسنا، در آیین تودیع و معارفه رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: باید بیش از گذشته نخبگان را به جهاددانشگاهی دعوت کنیم و از ظرفیت این افراد بهره گیریم. دکتر حسن مسلمی‌نائینی، اظهار کرد: جهادگران این استان صادقانه تلاش کردند در شرایط  برخورداری کم، کار برجسته‌ای انجام دهند.
وی با اشاره به ایام دهه فجر، بیان کرد: انقلاب اسلامی تاریکی‌ را به روشنی مبدل و ملت ایران را بر سرنوشت خود مسلط کرد.
رییس جهاد دانشگاهی کشور با اشاره به تشکیل جهاددانشگاهی پس از انقلاب، افزود:‌ انتظار داریم تمام دستگاه‌های علمی و  اجرایی استان دست به دست یکدیگر داده و در یک راستا فعالیت کنند؛ ما نیز از مراکز حمایت می‌کنیم.
دکتر مسلمی نائینی ادامه داد: جهاددانشگاهی در طول سال‌های پس از انقلاب اقدامات بزرگی انجام داده و این نهاد یک سازمان فراگیر است که به ۸۵ میلیون نفر خدمات می‌دهد.
وی تصریح کرد: باید بیش از گذشته نخبگان را به جهاددانشگاهی دعوت کنیم و از ظرفیت این افراد بهره گیریم.
مسلمی نائینی با تأکید بر پرهیز از موازی کاری، افزود: لازم است تمام دستگاه‌ها در راستای یکدیگر حرکت نمایند.
وی با تأکید بر بهره‌گیری از ظرفیت معدن در این استان، یادآور شد: جهاددانشگاهی در این استان می‌تواند در حوزه‌های مختلف کشاورزی، علوم انسانی، دانش فنی فعالیت‌های شاخصی را انجام دهد.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی گفت: جهاددانشگاهی معنای ارزشی دانشگاه و دانشگاه پایگاه علم و دانش است و این دو جهاد دانشگاهی را ارزشمند می‌کنند.
همچنین ناصر ناصری، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی در این مراسم اظهار کرد: انقلاب‌های زیادی در تاریخ روی داده، اما انقلاب ما تاثیرگذارترین و عظیم‌ترین انقلاب بود که به دنیا ثابت کرد می‌توان از زیر سلطه خارج شد. 
وی با بیان اینکه ویژگی انقلاب اسلامی حمایت از محرومان و مبارزه با استکبار بود، تصریح ‌کرد: اگر در هر وادی بخواهیم ورود کنیم دستاوردهای انقلاب بی‌نهایت است. 
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: دشمنان زیادی برای براندازی انقلاب متحد شدند و ترورها و کودتاهای بسیاری انجام شد؛ جنگ تمام عیاری علیه ایران راه افتاد و صدام با نادانی این جنگ را شروع کرد که تمام اینها با رهبری امام و فداکاری شهدا به پیروزی ختم شد. 
ناصری با بیان اینکه این جنگ‌ها همواره ادامه داشته، اما قطار انقلاب روز به روز قوی تر شد چراکه ما از اسلام تاسی گرفته و تابع ولایت بودیم، تصریح کرد: جهاددانشگاهی معنای ارزشی دانشگاه و دانشگاه پایگاه علم و دانش است و این دو جهاد دانشگاهی را ارزشمند می‌کند.
در این مراسم که به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار شد، دکتر احمد لامعی، رئیس دانشگاه بیرجند نیز گفت: در حال حاضر ۴۸ دانشگاه و موسسه آموزش عالی در خراسان جنوبی حضور دارند.
وی با اشاره به تحصیل ۴۱ هزار و ۴۲ دانشجو در دانشگاه‌های استان، اظهار کرد: دانشگاه بیرجند میراث دار مدرسه شوکتیه بوده و ایده تاسیس دانشگاه بیرجند به سال۱۳۵۴ بازمی‌گردد. 
رئیس دانشگاه بیرجند بیان کرد: دانشگاه بیرجند در سال ۵۶ با سه رشته کار خود را آغاز کرده و این بدان معناست که تکامل دانشگاه بیرجند با انقلاب انجام شده است. 
دکتر لامعی با اشاره به فعالیت ۱۴۰ استاد تمام و ۱۴۵ دانشیار در این دانشگاه، بیان کرد: دانشگاه بیرجند جزء دانشگاه‌های پیشتاز کشور است. 
وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی بازو و بسترساز فعالیت‌های دانشگاهی است و همکاری با این مجموعه موجب افتخار و باعث پیشرفت است. 
لامعی، انتخاب سیدکاشی به عنوان استاد تمام را حسن انتخاب رئیس جهاددانشگاهی کشور عنوان کرد و گفت: انتخاب ایشان متقارن با دهه فجر موجب خیر و برکت در جهاد دانشگاهی خواهد بود.

تعامل بین جهاد دانشگاهی و صنایع یک ضرورت است

نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: لازم است جهاد دانشگاهی در استان معرفی شده و و مدیران صنایع این نهاد را بشناسند. 
سلمان اسحاقی، همچنین اظهار کرد: زحمات سرپرست پیشین این نهاد را قدر می‌دانیم و امیدواریم از دانش و توانمندی ایشان به عنوان یکی از چهره‌های فرهیخته استان صیانت و حفاظت کنیم. 
وی افزود: در این برهه از تاریخ به دنبال سرمایه اجتماعی هستیم و جهاد دانشگاهی به همراه دانشگاه‌ها می‌تواند برای تربیت سرمایه انسانی نقش‌آفرینی 
کند. 
اسحاقی ادامه داد: این امر در خراسان رضوی میسر شده و دانشگاه علوم پزشکی با همکاری جهاد دانشگاهی ارتقا یافته است که می‌تواند در جهاد دانشگاهی این استان نیز پیگیری شود. 
وی با تاکید بر اعتماد به مجموعه جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: لازم است جهاد دانشگاهی در استان معرفی شده و مدیران صنایع این نهاد را بشناسند. 
نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دانشگاه و جهاد دانشگاهی یک خانواده هستند، افزود: جهاددانشگاهی زمانی می‌تواند موفق عمل کند که شان خانواده را حفظ کرده و این حفظ شان و منزلت، جهاددانشگاهی را مقتدرتر می‌کند. 
اسحاقی ادامه داد: جهاد دانشگاهی دستاورد انقلاب اسلامی است و باید این امادگی را داشته باشیم که چگونه از این نهاد صیانت کرده و پاسخگو باشیم.
سیدمحمدحسین سید کاشی، رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز گفت: جهاددانشگاهی خراسان جنوبی ۱۲ بهمن ۱۳۶۳ تاسیس شد. 
وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت نخبگانی این استان، افزود: یکی از مهم ترین مسائل که در کشور باید مورد  توجه قرار گیرد جهاد تبیین بوده، اما لازمه جهاد تبیین توجه ویژه به جهاد اقتصادی است که کمتر از جهاد اقتصادی و فرهنگی نیست. 
رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: برنامه اصلی ما نیز فعالیت در این عرصه بوده و توجه به تجاری سازی و فناوری بادرنظرگرفتن پتانسیل‌های منطقه نیز از اولویت‌هاست، تصریح کرد: در راستای ایجاد اشتغال پایدار و محرومیت زدایی در طی دو سال آینده تلاش خواهیم کرد و امیدواریم گامی مثلت برای این منطقه برداریم.
مهدی ابراهیمی، سرپرست پیشین جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز گفت: در مدت سرپرستی واحد خراسان جنوبی و به رسم امانت تلاش کردم در صیانت از حقوق جهاد دانشگاهی و پرسنل آن از هیچ تلاشی دریغ نکنم. 
وی افزود: فرهنگ کار جهادی در جهاد دانشگاهی باهمت جهادگرانی متعهد، متخصص، دغدغه مند، دلسوز و انقلابی شکل گرفته است که علیرغم همه محدودیت ها در مسیر آرمان‌ها و ارزش‌های خود از هیچ تلاشی مضایقه نکرده‌اند. ثمره این مجاهدت‌ها ایجاد شبکه‌ای گسترده شامل مجموعه‌ای از واحدها، سازمان‌ها، پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌ها بوده است که مورد اهتمام ویژه رهبر معظم انقلاب و مسئولان عالی رتبه نظام قرار گرفته است. 
ابراهیمی ادامه داد: هرزمان صحبت از مرز دانش باشد، در کنار انرژی هسته‌ای و نانوفناوری، نام پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، سلول‌های بنیادین و مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی به میان می‌آید. 
وی بیان کرد: فعالیت‌های علمی دو پژوهشگاه رویان و ابن سینای جهاد دانشگاهی امروز صرفا محدود به محیط آزمایشگاه نیست؛ امروز این دو مرکز، بار درمان بیش از ۴۰ درصد ناباروری های کل کشور را به دوش می‌کشند و فعالیت مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی در استان خراسان جنوبی در راستای سیاست‌های حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از اهم واجبات است.
ابراهیمی تصریح کرد: با واگذاری ماموریت ایجاد شبکه و برنامه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان پستان توسط مجلس شورای اسلامی به پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی، فرصتی بی بدیل فراهم شده است تا شعبه استانی خراسان جنوبی نیز که متاسفانه تاکنون بر اساس اولویت بندی انجام گرفته در لیست مراکز واجد شرایط قرار نگرفته است، در جهاد دانشگاهی استان تاسیس شود. 
وی اظهار کرد: موضوعی که می‌تواند در کاهش هزینه‌های درمان و اجتناب از تبعات مادی و روحی مقابله با این بیماری در حال گسترش در استان خراسان جنوبی بسیار موثر واقع شود. 
در حاشیه این مراسم دکتر مسلم نائینی و هیئت همراه با  گلباران و عطرافشانی مزار شهید گمنام  دانشگاه با آرمان‌های شهدا و امام شهدا تجدید میثاق کردند

آخرین ویرایش۱۲ بهمن ۱۴۰۱